Tim Ferriss amerikai író, befektető, vállalkozó. Első bestseller könyve – a 4 órás munkahét – 16 évvel ezelőtt született, de a mai napig örök igazságokat és ötleteket rejt. Aki azon gondolkodik, hogy az alkalmazotti létet otthagyva a saját lábára álljon és vállalkozást indítson, annak kötelező olvasmány. A könyv fő témája a hatékonyság, vagyis hogyan tudjuk egységnyi elvégzett munkából a lehető legtöbb eredményt kihozni.
A 4 órás munkahét c. könyv legfontosabb gondolatait foglaltuk össze az alábbi 10+1 pontban:
1. Az erősségeidre helyezd a hangsúlyt!
Vállalkozóként, de általában az életben is igaz, hogy érdemes az erősségeidre támaszkodni, és nem a gyengeségekkel szöszölni.
A DLX MEDIA-nál alapelv, hogy mindenki azzal foglalkozzon amiben igazán ki tudja bontakoztatni a képességeit, amit igazán szeret csinálni, ami szinte már hobbi és alig érzi munkának.
Ha valakinek cégvezetőként az erőssége a vezetés, szervezés, és a vízió megalkotása, akkor ne az adminisztratív és monoton dolgokkal bíbelődjön, mert az nem növeli a szervezet hatékonyságát.
“Sokkal kifizetődőbb és élvezetesebb tőkét kovácsolni az erősségeidből, mint azzal próbálkozni, hogy befoltozd a páncélod minden hasadékát. Két dolog között választhatsz, vagy megsokszorozod az eredményeidet az erősségeid kiaknázásával, vagy járulékos javulást érsz el a gyengéid toldozgatásával, melyek a legjobb esetben is csak középszerűvé fejleszthetők. Összpontosíts a legütőképesebb fegyvereid jobb kihasználására a folytonos javítgatás helyett”
2. A félelem legyőzése = a félelem meghatározása
Sokan azért nem kezdenek bele új dolgokba (akár egy vállalkozás indításba, egy új hobbiba, akár egy világkörüli út megszervezésébe), mert egyszerűen félnek az ismeretlentől. Nem látják előre, hogy pontosan mi fog velük történni ha belevágnak.
Érdemes feltenni a kérdést magunknak: mi baj lehet? Mi a leges legrosszabb, ami történhet? Fogalmazd meg ezt a legprecízebben, majd értékeld egy 1-10-es skálán, hogy mekkora bajt okozna az életedben és mit tudnál tenni, ha bekövetkezne a nem várt esemény?
Ugyanígy jegyzeteld le azt is, hogy mi van a skála másik végén? Vagyis mi a legjobb dolog, ami kisülhet az egészből?!
TIPP: Gondold végig és értékeld 1-10-es skálán az előnyeit és a hátrányait a lehető legtágabban annak, ha valami újba kezdesz!
3. Célkitűzés – álom menetrend
“ Az emberek nem milliomosok akarnak lenni, hanem azt akarják átélni, amit- hitük szerint – csak milliókon vehetnek meg…Te sem arról képzelegsz, hogy van egymillió dollárod a bankban, hanem arról a tökéletesen szabad életstílusról, amelyet az egymillió vélhetően lehetővé tesz”
Egy összegszerű célkitűzés helyett gondolkozz cashflow-ban. Tervezz havi jövedelemmel és havi költségekkel, nem pedig egyösszegű nagy kiadásokkal, célokkal, vagyonnal.
Gyakorlati példával élve: nem az a célunk, hogy legyen egy 50 milliós Lamborghini-nk, hanem hogy megtapasztaljuk a sebességet, megérezzük a kifinomult technikát, használjuk mondjuk egy hétig, majd rájövünk, hogy a hétköznapokban nem is feltétlenül praktikus. Ezt valószínűleg már pár százezer forintból is meg tudjuk valósítani.
A nyaraló hasonló eset. Egy saját nyaraló karbantartása sok esetben inkább nyűg, mint előny. Füvet kell nyírni, fizetni kell az adókat, el kell zárni télen a vízcsapokat, stb. stb. Ezzel szemben ha elég cashflow-t termelünk, akkor bármikor oda mehetünk nyaralni, ahova csak szeretnénk.
GONDOLD ÁT! Neked mekkora az a havi jövedelem, amit meg kell termelned ahhoz, hogy megtehesd azt, amit csak szeretnél, hogy úgy élj, ahogy szeretnél?
4. Pareto törvénye: 80/20-as szabály
A dolgok, a javak a világban egyenlőtlenül, de megjósolhatóan oszlanak el:
- a vagyon 80%-át az emberek 20%-a birtokolja
- a következmények 80%-a az okok 20%-ából ered
Állj meg időnként és vizsgáld felül a különböző életterületedet. Értékeld ezeket a területeket a 80-20-as dimenzióban. Ha azt találod, hogy az ügyfeleid 20%-a okozza a problémáid 80%-át, akkor érdemes felülvizsgálni az ügyfélkört, és lehet, hogy meg kell hozni pár nehéz, de felszabadító döntést! 🙂
Segíthetünk? Tartalommarketing és PR szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
5. Parkinson törvénye
Parkinson törvénye kimondja, hogy egy feladat (vélt) fontossága és bonyolultsága az elvégzésére engedélyezett idő arányában duzzad fel. Ebben áll a fenyegető határidő bűvereje.
“Mivel 8 órát kell kitöltenünk, 8 órát töltünk ki. Ha 15-t kellene agyoncsapnunk, akkor azt tennénk. Ha viszont vészhelyzet adódik és váratlanul ott kell hagynunk csapot-papot, jóllehet szorongató határidőink vannak, akkor csodával határos módon képesek vagyunk két óra alatt elvégezni azokat a feladatokat”
Ha összpontosítjuk az energiáinkat, akkor nincs lehetetlen küldetés előttünk. Ha viszont bőven van időnk a határidőig, akkor könnyen szétfolyhatnak a dolgok, csökkenhet a hatékonyság, ahogy Pató Pál úr mondta “ej ráérünk arra még”.
6. Alacsony információtartalmú diéta és a szelektív tudatlanság
Túl sok információ zúdul ránk napi szinten, ezért időnként érdemes “média böjtöt” tartani. Napi szinten akkor információ-özön ér minket, hogy egyszerűen már nem tudunk egyértelmű döntéseket hozni. Túl sok a lehetőség, túl sok az ötlet, ezért döntésképtelenek vagyunk.
A beáramló információ mennyiségét lejjebb kell venni ahhoz, hogy a kimenő teljesítményünk nőni tudjon.
“ A tudatlanság gyakran áldás, ám egyben gyakorlatias dolog is. Okvetlenül szükséges, hogy megtanuld figyelmen kívül hagyni vagy átirányítani mindazokat az információkat és zavaró tényezőket , amelyek nem aktuálisak és nem fontosak és nincs gyakorlati értékük. A legtöbbjükre mindhárom igaz.”
A tartalomfogyasztás helyett érdemes tartalomgyártásban gondolkodni. Az egy helyben toporgás helyett inkább cselekedni. Nincs rossz döntés. A legrosszabb döntés az egy helyben állás.
7. Kötegelés
Rengeteg olyan feladatunk van, napi-heti szinten, ami lehet, hogy csak néhány percet vesz igénybe, viszont minden ilyen feladatnak van egy felkészülési ideje, amikor ráhangolódunk a feladatra, így ez kizökkent minket a napi munkából.
Például tipikusan ilyen zavaró tényezők: emailek olvasása, utalások intézése, messenger üzenetekre válaszolgatás, egyéb ismétlődő feladatok..
“Ha hetente ötször ellenőrzöd a postádat és fizeted ki a számláidat, az alkalmanként fél órába telhet és így összesen 20 levélre válaszolsz 2,5 óra alatt. Ha viszont hetente csak egyszer foglalkozol a postával és a számlákkal, az összesen 1 órát vehet igénybe és továbbra is ugyanúgy 20 levélre válaszolsz. Az emberek a vészhelyzetektől való félelmükben szokták az első megoldást választani, viszont valódi vészhelyzetek ritkán adódnak”
8. Automatizálás, delegálás
A 4 órás munkahét című könyv egyik fő üzenete, hogy fókuszálj az erősségeidre, ne a gyengeségeidet foltozgasd! Amit csak lehet delegálj, vagy automatizálj!
A delegálást azért is érdemes mielőbb – akár már a vállalkozás kezdeti szakaszában is elkezdeni gyakorolni – mert ezáltal el tudunk kezdeni megtanulni utasításokat kiadni, ami során nekünk az a feladatunk, hogy a lehető legegyértelműbben fogalmazzuk meg az elvégzendő feladatot.
Aranyszabály: “ Minden egyes átruházott feladatnak egyszerre időrablónak és jól körülhatároltnak kell lennie! Ha csak rohangálsz össze-vissza, mint a levágott fejű csirke, majd megbízod a virtuális asszisztensedet, hogy helyettesítsen, azzal nem tökéletesíted az univerzum rendjét”
9. A PR jelentősége
Érdemes már a vállalkozás indítás legelején foglalkozni a PR-ral, sajtómegjelenésekkel, tartalomgyártással és ezáltal tudatosan építeni azt a képet, amit látnak rólunk.
Ma számos lehetőségünk van szakérői márkát építeni:
- elkezdünk blogot vezetni
- Youtube csatornát indítunk
- podcast-ot indítunk
- vendégcikkeket írunk különböző magazinokban
- minél több helyen megjelenünk, üzleti kapcsolatokat építünk
“Korántsem mindegy, hogy szakértőnek tartják az embert, vagy valóban szakértő. Az üzleti életben az előzővel tudod eladni a termékeket, az utóbbi pedig -a “minimális vevőalapod” vonatkozásában- a jó termékek létrehozását és a visszáruk megelőzését teszi lehetővé.”
Ma a PR fontosabb, mint valaha! Rengeteget tudunk azért tenni, hogy ez tudatos legyen!
“Megeshet, hogy az égvilágon mindent tudsz egy tárgyról -például az orvostudományról- , de ha nem áll ott a neved előtt a dr. címzés, kevesek fognak adni a szavadra. A doktori cím, az, amit én a “hitelesség külső jegyeként” fogalmazok meg.”
Segíthetünk? Tartalommarketing és PR szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
10. Az élet értelme – mi van a 4 órás munkahét után?
Megvan a szabad életed, működik a cashflow, szabad vagy, mindössze heti 4 órát dolgozol, szárnyalnod kéne, de rád tör a depresszió. Felteszed újra és újra a kérdést, hogy mit kezdj az életeddel?!Azon gondolkodsz, hogy mi értelme van ennek az egésznek?
“Hitem szerint az életünk azért van, hogy kiélvezzük és a legfontosabb dolog az, hogy jól érezzük magunkat bőrünkben”
Élni annyit jelent, mint tanulni. Nem látok más választási lehetőséget… A tanulási görbe ellaposodik és én unatkozni kezdek.”
10+1. A vállalkozók 13 leggyakrabban előforduló hibája
Tim Ferriss az újgazdagok 13 leggyakoribb hibájaként említi a 4 órás munkahét című könyvében az alábbi listát, ami tökéletesen megfeleltethető általánosságban is a vállalkozókra:
- Szem elől téveszted az álmaidat, és visszatérsz a munka kedvéért végzett munkához (öncélú robot), akkor is, amikor már nincs rá szükséged
- Aprólékosan irányítasz másokat és emaileket írogatsz, hogy kitöltsd az időt.
- Olyan problémákkal bajlódsz, amelyeket a kiszervezett alvállalkozóid vagy munkatársaid is megtudnának oldani.
- Több ízben segítesz az alvállalkozóknak, vagy munkatársaknak ugyanazon probléma megoldásában, ahelyett, hogy szabályokat írnál rá.
- Hajszolod a vevőket, kiváltképpen a minősítetlen vagy külföldi vevőjelölteket, holott a készpénzáramlásod már elegendő.
- Olyan emailekre válaszolgatsz, amelyekből már úgysem lesz üzlet, vagy amelyekre egy GYIK megírása elegendő lenne és automatikus válaszküldővel meg lehetne oldani.
- Ott dolgozol, ahol élsz, ahol alszol vagy ahol ki kellene kapcsolnod.
- Nem végzel el egy átfogó 80/20-as elemzést minden 2-4 hétben az üzleti és a magánéletedre vonatkozóan.
- Szüntelenül a tökéletességre törekedsz ahelyett, hogy beérnéd a “kiválóval” vagy egyszerűen az elég jóval, akár a munkahelyi, akár a magánéletedben.
- Aránytalanul felfújod a jelentéktelen részleteket és az apró problémákat, ürügyként a munkára.
- Sürgősnek állítod be az időhöz nem kötött ügyeket a munka szükségességének igazolására.
- Egyetlen terméket, állást vagy projektet tekintesz végcélnak és az életed értelmének.
- Semmibe veszed az élet társadalmi kellemetességeit! Ha muszáj alkosd meg a vállalkozásodat egyedül, az életedet azonban ne magányosan éld!
Magadra ismertél? 🙂
4 órás munkahét c. könyv vásárlás: https://bookline.hu/product/home.action?_v=Timothy_Ferris_4_oras_munkahet&type=22&id=62943
Ajánló a könyv borítóján:
Mivel foglalkozol?
Tim Ferrissnek gondot jelent e kérdés megválaszolása.
Attól függően, hogy mikor kérdezed meg a Princeton Egyetem vitatkozókedvű vendégelőadóját, a következő válaszokat kaphatod:
“Motorversenyen veszek részt Európában.”
“Síelek az Andokban.”
“Könnyűbúvárkodom Panamában.”
“Tangózok Buenos Airesben.”
Tim több mint öt évet töltött azzal, hogy ellesse az Újgazdagok, e gyorsan növekvő szubkultúra titkait, mely elvetette az “elnapolt élet tervezetét” (robotolás › spórolás › nyugdíjba vonulás), és inkább megtanult mesterien bánni az új pénznemekkel – az idővel és a mobilitással – hogy haladéktalanul fényűző életstílust teremtsen magának.
Legyél bár túlhajszolt alkalmazott vagy saját cége csapdájában vergődő vállalkozó, ez a könyv iránytűvel szolgál számodra egy új és forradalmi világban. Csatlakozz Tim Ferrisshez, és tanuld meg:
* Mi a döntő különbség az abszolút és a relatív jövedelem között?
* Hogyan idomítsd be a főnöködet, hogy a teljesítményt jobban értékelje a jelenlétnél, ha pedig az állásod (vagy vállalatod) menthetetlen, hogyan szabadulj meg tőle
* Mik az automatizált pénzáramlás “múzsái,” és hogyan találhatsz rá egyre 2-4 hét alatt?
* Hogyan gyakorold a szelektív tudatlanságot – és spórolj magadnak időt – alacsony információtartalmú * diétával?
* Melyek a távirányító vezérigazgatók menedzsment-titkai?
* Hogyan töltsd be az űrt és alakíts ki tartalmas életet, miután hátat fordítottál a robotolásnak és az irodának?
Mindez a tiéd lehet – de komolyan!
Szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Borítókép: Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash
2 Comments