Ha valaki azt mondja, hogy YouTube csatornát indítani már túl késő, egy szavát se hidd! Ugyanis a YouTube hazai felhasználói tábora is napról napra gyarapodik, és a sikered nem az indulásod időpontjától függ, hanem a kezeid közül kiadott tartalmak minőségétől. Melyik az 5 legfontosabb kérdés, amit tanácsos feltenned magadnak, mielőtt elkezdenéd a videózást? Íme!
1. Mi motivál a YouTube csatorna indítására?
Másokat szeretnél tanítani, vagy inkább szórakoztató tartalmakkal örvendeztetnéd a kikapcsolódni vágyó közönséget? Esetleg játékokról vagy filmekről és sorozatokról készítenél kritikákat? Legyen bármi is a terved, a lényeg, hogy először is találd meg a motivációd forrását.
A koncepció kialakításakor ezeket a tényezőket tartsd szem előtt:
- A témaköröd az, amiről a videóid szólni fognak.
- A célközönséged azok az emberek, akiknek a videóidat szánod.
- A videóid létezésének oka az, hogy miért tanácsos megnézni a videóiat, mit nyerhet veled a közönséged.
2. Milyen gyakran tervezel videókat feltölteni?
Ha már tudod, hogy miről fogsz videózni, és már a célközönséged is leszűkítetted, jöhet a gyártási ütemterv készítése. Így mindig pontosan előre tervezhetsz, és már “csak” a videó készítéssel és utómunkával járó teendőket kell elvégezned.
Milyen sűrűn tanácsos tartalmat feltölteni?
- Vlog és gameplay videók esetén akár minden nap.
- Szakmaibb, utánajárást igénylő videók esetén hetente.
- Tudományos, velős szakmai videók esetén havonta.
Csatornád elindításához támogatásra van szükséged?
3. Milyen technikai felszerelésre lesz szükséged?
Ha igazán magas minőségű videókat szeretnél gyártani, elengedhetetlen a profi technika. Szerencsére azonban egyáltalán nem muszáj milliókat költened ahhoz, hogy elindulj a videózás izgalmas ösvényén.
Ezeket kell beszerezned:
- Magas felbontású kamera
- Kamera állvány (tripod)
- Tiszta hangzást biztosító mikrofon
- Zöld háttér
- Videóvágó szoftver
4. Hogyan promotálod majd a csatornád?
Elkészíteni és feltölteni a videókat egy dolog, eljuttatni őket a célközönségedhez pedig szintén egy másik teendő. Ne feledd azonban, hogy még promotálással is hónapokba vagy akár 1-2 évbe is telhet, amíg igazán felkapják a csatornádra a fejüket a YouTube-on szörföző nézők.
Promóciós csatornák:
- Közösségi média. Mindenképpen célszerű legalább egy Facebook és Instagram oldalt indítanod, ahol a posztjaidban belinkelheted a videóidat is, hogy minél több embert átirányíthass a YouTube csatornádra.
- Fórumok. Érdemes felkutatni a célközönséged által használatos fórumokat, ahol relevánsak lehetnek a videóid. Fontos, hogy a fórumokba csakis a legjobb videóidat linkeld, hiszen az ottani közösség sokkal kritikusabb lehet, mint a Facebookon vagy más platformokon.
- Keresztpromóció másokkal. Ha összefogsz egy másik videóssal, podcast készítővel vagy egyéb tartalomgyártóval, akkor egymás tartalmait is bemutathatjátok a saját csatornáitokon, így növelve mindkettőtök forgalmát.
5. Hogyan fogsz mindezzel pénzt keresni?
Mi mást lenne fontosabb átgondolni végül, mint azt, hogy miként is profitálhatsz majd a videók elkészítéséből? Habár sokan azt gondolják, hogy a YouTube rengeteget fizet a videóidat megszakító hirdetések megtekintése után, de a realitás ennél kicsit árnyaltabb.
Az alábbi lehetőségek jöhetnek szóba:
- Affiliate értékesítés és termékpromóció
- Konzultációs szolgáltatás
- Közvetlen hirdetések cégektől
- Adományok a rajongóktól
- Alternatív bevételi források (Patreon, saját webshop merchandise termékekkel, saját alkalmazás promotálása)
Ha a fenti 5 kérdést felteszed magadnak, máris sokkal előrébb jársz, mint a legtöbb YouTube-ozásba belevágó videós. A legfontosabb, hogy már az első videód leforgatása előtt kiforrott koncepció és előre lefektetett ütemterv legyen a kezedben. Így a csatornád és vállalkozásod növekedése gyorsabban fog menni, mint azt gondolnád!
Profi módon szeretnéd elkezdeni a YouTube videók készítését? Ha a koncepció kialakításától kezdve a forgatókönyv megírásán át egészen a tecnikai felszereltség biztosításáig és az értékesítési tölcsér kialakításáig szakértőkkel dolgoznál együtt, bízd ránk YouTube tartalmaid készítését!
borítókép: Szabo Viktor / Unsplash