A hőn áhított üzleti és marketingcél eléréséhez elengedhetetlen a szöveg. De nem akármilyen! A minőségi, kreatív, olvasmányos, mégis informatív szöveg az, ami alapként szolgálhat. Vagyis hiába a tetszetős, kreatív, pazar felhasználói élményt biztosító dizájn, a mesterien felépített marketing – ha a szöveg nem stimmel, akkor bizony ez olyan, mint egy láthatatlanná tévő köpönyeg, méghozzá az üzletromboló fajtából. Ha a szöveg nem egy keret, ami körbeöleli az ajánlatot, nem egy alap, amire minden további lépés támaszkodhat, akkor esélytelen a konverzió.
A szövegírás egy létező szakma?
Így igaz! A kérdés gyakran felmerül, mert valahogy a köztudatban ez az egész téma félinformációkkal terhelt. Álljon itt tehát az a megfogalmazás, definíció, ami a lényegről szól!
A szövegírás tartalomgyártás a legjavából, aminek a célja nem meglepő módon az eladás. Precíz, hatékony, a kreatív problémamegoldást motiválja. Összegezve egy profin megírt szöveg nem elég, hogy konverziókat generál, de közben élményt nyújt a célközönség számára. Márpedig utóbbi rengeteget nyom a latba, s önmagában vásárlást ösztönző erővel bír. Egy frappánsan megírt cikk tökéletesen alkalmas arra, hogy az adott termék, szolgáltatás értékét kommunikálja, lévén az ár, vagy éppen a legfőbb jellemzők könnyedén kideríthetők, viszont a szakmaibb, mélyebb információk közlése sokkal többet adhat a potenciális ügyfeleknek.
Marketing célú írásokkal legtöbbször weboldalakon, brosúrákban, fizetett hirdetésekben, termékoldalakon találkozni. A szöveg tehát ott jelenik meg, ahol a közönség találkozhat vele. Egy igazán jól megírt szöveg reakciókat generál az olvasókban: érzéseket, gondolatokat, sőt akár konkrét cselekvésre is ösztönzi őket, mint például vásárlás.
Honnan eredeztethető a szövegírás, és hány fajtája ismert?
Egyes vélekedések szerint akár már a barlangrajzok is felfoghatóak úgy, mint egy jól megrajzolt szöveg, ami valamilyen cselekvésre buzdít. De az ókorban is számtalan röpirattal bombázták a népet, amikben különféle szolgáltatásokat, termékeket méltattak a szerzők. Mindez azt jelenti, hogy bár manapság divatos téma erről beszélni, túlszakmázni, alapjáraton mégis egy ősi mesterségről van szó, aminek a létjogosultsága napjainkban épp úgy megkérdőjelezhetetlen, mint egykor, évszázadokkal ezelőtt.
Természetesen a szövegírás egy összefoglaló kategória, ami számtalan típusra osztható. Az alábbiakban a három legismertebb alternatívát mutatjuk be közelebbről!
- A marketing célú szövegírás a legtöbbek által ismert variáció. Bármi lehet, ami elolvasható, vagy ami egy szignálból visszaköszön. Az írás során a fókusz a célközönség vágyain, félelmein, problémáin van. Azok a szövegek tartoznak ide, amik az informáláson, edukáláson, figyelemfelkeltésen, meggyőzésen túl cselekvésre is ösztönöznek. Akkor igazán hatásosak, ha nemcsak egy pillanat erejéig ragadják magukhoz az olvasók figyelmét, hanem meg is tartják azt, elvezetve az érdeklődőket a konverziós célig, ami hol a vásárlás, hol a hírlevélre való feliratkozás. Webszövegek, blogbejegyzések, e-könyvek, hírlevelek – számtalan formában találkozni ezekkel a szövegekkel.
- A közösségi média marketingben használt szövegírás a másik fontos kategória, amire egyértelműen a változatosság jellemző, pláne hogy időről időre újabb és újabb platformok tűnnek fel. Viszont hiába nagyjából azonos a cél, mint amit fentebb ecseteltünk, a közösségi médiában a kommunikáció kötetlen, azaz teljesen más stílusú megnyilvánulásokat igényel, mint ami egy blogbejegyzésre vagy hírlevélre jellemző. Ráadásul azért az is igaz, hogy a direkt értékesítésen kívül a követők táborának bővítése, valamint a márkaismertség növelése is cél.
- A SEO szövegírás képes lerántani azt a bizonyos „láthatatlanná tévő köpönyeget”, hiszen ha ez minőségi, akkor a Google, illetve a potenciális célközönség számára láthatóvá válik az adott weboldal, valamint annak a tartalma. Aki vállalkozóként eredményeket szeretne produkálni az online térben, annak elengedhetetlen a keresőoptimalizálás (SEO) elemeit beépíteni a marketingfolyamatokba. Hogy ez mit jelent a gyakorlatban? A kulcsszavak vagy keresési kifejezések célzott használata, amely segít megtalálni őket a keresőmotorok találati oldalain. Ezek a szövegek köszönnek vissza a weboldalakon, a törzsszövegekben, az alcímekben, a webshopokban, a termékleírásokban, a blogcikkekben és a hirdetésekben.
Ki az, aki mindezt létrehozza?
A szövegíró. Az a „láthatatlan” ember, aki a szavak építményein keresztül láthatóvá varázsolja az adott vállalkozást, terméket, szolgáltatást. A szövegíró ért a szavak nyelvén, és jól bánik a karakterekkel. Olykor csak néhány információmorzsa áll a rendelkezésére, amikből végül mégis egy komplex írás születik az író kreativitásának, hozzáértésének és szóakrobatikájának köszönhetően.
A szövegíró nem csak úgy ontja magából a szöveget, mert ez a fajta karakterhalmozás nem igényel szakértelmet. A szövegírás tehát nem pusztán magát az írást jelenti, hanem az információszerzést az ügyfélről, a témáról, mindenről, ami a szövegírás sikerét támogathatja. A forráselemzés nem maradhat ki a képletből, mert a kutatómunka során számtalan információ előbukkanhat, ám azok hitelessége egyáltalán nem garantált, ezért nem mindegy a forrás milyensége, minősége.
Szponzorált tartalom
borítókép: Envato Elements