Az arculat tervezés, annak rábízása szakemberekre nem felesleges luxus, és nem is kizárólag a nagy multik és a menő nagyvállalatok kiváltsága. Kis- és középvállalkozásként ugyanúgy fontos kialakítani a céged arculatát, amelynek jelentős szerepe lesz a további, konzisztens bradépítésben és valamennyi marketinges folyamatban. Ebből a bejegyzésből megtudhatod, mit jelent pontosan az arculat tervezés, mi a célja, és milyen előnyei vannak, ha foglalkozol vele.
Arculat, imázs, brand
Ahhoz, hogy meghatározhassuk az arculat és az arculat tervezés fogalmát, fontos tisztázni, hogy mi NEM arculat.
Az imázs és a brand kifejezéseket gyakori, hogy tévesen egymás, illetve az arculat szinonimáiként használják, miközben ezek nem rokonértelmű szavak, hanem önálló, egymástól elkülönült jelentéssel rendelkeznek.
Az imázs a céggel, vagy annak termékével, illetve szolgáltatásával kapcsolatos kapcsolatban kialakult benyomások, elképzelések összessége.
A brand, vagyis a márka egy jel, design, név, kifejezés, szimbólum, illetve ezek kombinációja. A célja az, hogy segítsen a fogyasztóknak megkülönböztetni egy bizonyos cég termékét vagy szolgáltatását a versenytársakéitól.
A márkaépítés része, úgy is mondhatnánk, hogy az egyik fontos „hozzávalója” az arculat tervezés.
Az arculat kifejezés olyan vizuális jegyeket, illetve azok kombinációját takarja, amelyek magának a márkának a beazonosíthatóságát segítik.
Ha segítségre van szükséged márkaépítésben, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
Mi a vállalati arculat? Mi a célja?
A vállalati arculat magába foglalja mindazokat a külsődleges, vizuális jegyeket, amelyeket a cég kifelé és befelé tudatosan alkalmaz annak érdekében, hogy beazonosítható legyen a márkája, és látható jelekkel elkülönítse a termékeit vagy a szolgáltatásait a versenytársakéitól.
Arculati elem lehet a logó, a névjegykártya, a vállalati levélpapír, de akár egy olyan szín vagy betűtípus is, amelyet a vállalat következetesen alkalmaz a kommunikációja során.
Például a Milka esetében a jól ismert, lila tehén és maga a lila csomagolás fontos arculati elemek, ahogy az Apple-nél az alma, vagy az OTP-nél a zöld-fehér design.
Arculat tervezés
Az arculat tervezés a vállalati arculat tudatos felépítését, megtervezését és létrehozását jelenti. A jó arculat lehetővé teszi a márka beazonosítását, időtálló, ugyanakkor szükség szerint bővíthető, kiegészíthető is.
Az arculati elemek akkor tudnak igazán eredményesen működni, ha következetesen alkalmazod őket valamennyi felületeden és kommunikációs csatornádon.
Ezek visszaköszönhetnek – többek között – a honlapodon, a social media posztjaid képeinél (színek, effektek, rendszeresen alkalmazott elemek), a videóidban, a prezentációidban az irodai designban, reklámajándékokon, az e-mailes aláírásokban, de egyes cégeknél a dolgozók megjelenésén, munkaruházatán is stb.
Az arculat tervezés során törekedni kell arra, hogy olyan képet alakítsanak ki az emberek fejében a cégről, a termékekről vagy a szolgáltatásokról, amely egybevág az adott cég elképzeléseivel, igényeivel.
Az arculat tervezés tippek
Az arculat tervezésnél vedd figyelembe a célcsoportod sajátosságait!
Nagyon fontos, hogy mielőtt nekiállsz megtervezni a vállalati arculatot, határozd meg, hogy kik a célcsoportod, ismerd meg őket, és igyekezz az ő igényeikből kiindulni, hiszen ők lesznek a kommunikációd címzettjei!
Start vs. „restart”
Ha nem a nulláról kezded – új cégként – a brandépítést, hanem van már egy arculata a vállalatodnak, amelyet a vásárlók már megszoktak, akkor két lehetőséged van.
Amennyiben mindenképpen teljesen új designt szeretnél, és újradefiniálnád a márkádat, megteheted azt is, hogy minden addig használt vizuális kommunikációs megoldással szakítasz, és egy vadiúj, komplett arculatot dolgozol ki.
Néhány esetben azonban hatékonyabb, ha például a logót, az addig használt színt vagy más arculati elemet megtartasz, hogy a már felépített brand beazonosíthatóságát továbbra is biztosítsd.
Versenytárs elemzés
Jobban meg tudod fogalmazni a márkaígéretedet és azt, hogy mi különböztet meg a konkurenciától, ha az arculat tervezés előtt versenytárs elemzést is végzel.
Ez segít abban, hogy igazán egyedi, a vevők számára beazonosítható és a versenytársakéitól jól elkülöníthető arculatot hozhass létre.
A kevesebb néha több
Vagyis csaknem mindig. Mire gondolunk? Például arra, hogy a túldíszített betűtípusok helyett érdemes egyszerűbb, ám olvashatóbb változatot preferálni, mert a nehezen olvasható és értelmezhető üzenet ronthatja a konverziók arányát.
A logónak sem érdemes túlságosan részletesnek, aprólékosnak lennie – úgy kell megtervezni, hogy bármilyen méretben beazonosítható és értelmezhető legyen.
A színekkel sem célszerű túlzásokba esni, és jobb kerülni az egymást ütő színeket, illetve azokat, amelyek fárasztják a szemet, vagy rontják a rajta lévő szöveg olvashatóságát.
Igényesség
Banálisnak tűnhet, de soha ne használj olyan arculati elemeket, amelyek szerkesztési, helyesírási, nyelvhelyességi vagy bármilyen más hibát tartalmaznak, mert a silány minőségű eszközök nagy mértékben képesek rontani a hitelességeden!
Ehhez kapcsolódik, hogy bár olcsóbbnak tűnik az arculat tervezést és annak megvalósítását rábízni valamelyik ügyes kollégára, ha csak az illető nem szakember ezen a területen, az ilyen megoldásoktól óva intenénk!
Bár kétségkívül költségesebb, ha egy profi marketing ügynökséget bízol meg a feladattal, biztos lehetsz benne, hogy megfelelő minőségben fogják megvalósítani az elképzeléseidet, és ez egy olyan befektetés, amely idővel meg fog térülni.
Ráadásul nem csináltatsz (jó esetben) évente új logót és komplett arculatot.
Összegzés
A leírtak alapján talán egyértelmű, hogy a kis- és középvállalkozóknak is érdemes az arculat tervezéssel foglalkozniuk, mert egy jó arculat hozzájárulhat a márkád erősödéséhez – és végső soron a vevőszám emelkedéséhez. ű
Ha belevágsz az arculat tervezésbe, mindenképpen szakemberekkel érdemes dolgozni, akik kellő rutinnal és hozzáértéssel rendelkeznek, és professzionális minőségben tudják megvalósítani az elképzeléseidet. Kérj bátran segítséget:
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Borítókép: Unsplash// Oleg Laptev