Az ár meghatározó tényező minden egyes vásárlásnál, így egyre nagyobb jelentősége van az árfigyelő rendszereknek. A tudatos vásárlás jelensége felerősödött, ami nem kifejezetten azt jelenti, hogy az érdeklődő a lehető legalacsonyabb áron kívánja megvásárolni az adott terméket. Döntését számtalan tényező befolyásolhatja, mint a termék minősége, tartóssága, a garancia időtartama, a bolt megbízhatósága, valamint a vásárlói visszajelzések pozitív volta.
Egy ár-összehasonlító rendszer számtalan pozitív tulajdonsággal rendelkezik, amely előnyhöz juttatja mind a fogyasztót, mind pedig az oldalon szereplő kereskedőt. Hogyan változott a fogyasztók vásárlási szokása az évek során? Melyek azok a tényezők, ami miatt az online vásárlók az árfigyelőt választják? Miért érdemes szolgáltatóként együttműködni egy árukereső oldallal? Melyek a legnépszerűbb ár-összehasonlító rendszerek? Olvass tovább és tudj meg mindent az árfigyelő rendszerekről!
Vásárlási szokások változása
A vásárlási szokások folyamatos változása jellemzi az elmúlt éveket, hiszen a nem várt gazdasági akadályok megjelenése bizonytalansággal tarkította a mindennapokat. A megváltozott élethelyzet pénzügyi tudatosságra nevelte a fogyasztói társadalmat.
A vásárlási szokások megváltozása épp olyan erőteljes hatással van a szolgáltatókra, mint a fogyasztókra. Szolgáltatóként érdemes naprakésznek lenned a változásokkal, a vásárlói igényekkel és azok maradéktalan kielégítésének titkával annak érdekében, hogy érvényesülni tudj a piacon. A vásárlói magatartás megfigyelésével és elemzésével olyan értékes adatok birtokába juthatsz, amelyek a továbbiakban segítségedre lehetnek a fogyasztók hatékonyabb elérésében és vásárlásra ösztönzésében.
A fogyasztói társadalom jellemzői
Mostanra egy olyan fogyasztói réteg alakult ki, amely sokkal tudatosabb a költéssel kapcsolatban, odafigyel pénzügyeire és a vásárlásokat a lehető legköltséghatékonyabb módon kívánja lebonyolítani. A tudatosságot nagyban segítik a különböző árfigyelő és áru-összehasonlító oldalak, hiszen egyetlen felületen minden lényeges információ tudatába kerülnek, amely elengedhetetlen a legideálisabb és legtakarékosabb döntés meghozatalához.
Az elővigyázatosságot szem előtt tartva már a márkahűség sem olyan erőteljes, könnyebben elpártolnak a már megszokottól az árérzékenység miatt. A márkahűség csökkenése azonban pozitív végkimenetelt hordoz magában a kereskedők részére, hiszen a vásárlók sokkal nagyobb hajlandóságot mutatnak az újabb termékek, a frissebb márkák kipróbálására iránt.
Fontos, hogy a termék figyelemfelkeltő voltán túl az általuk kiválasztott webshop átlátható, felhasználóbarát és megbízható legyen. A termékek széles palettáját tartalmazza, visszautasíthatatlan ajánlatokkal kedvezzen, továbbá a szolgáltató által képviselt értékek egyezzenek a vásárló saját értékrendjével.
Az ár mindenek felett?!
Az ár azonban nem minden esetben döntő tényező, nem csupán az olcsó ajánlatoknak van létjogosultsága a piacon. A termék minőségének, más vásárlók visszajelzésének és a vállalat által képviselt értékeknek egyaránt befolyásoló szerepe van.
A tudatosság jegyében a hangsúly az impulzus vásárlásról egyre inkább eltolódik a megfontolt választásig, azaz csak azt vásárolják meg, amire valóban szükségük is van.
Miért előnyös a fogyasztó számára az árfigyelő rendszer?
Fogyasztóként mindannyian szeretnénk a legjobb vásárlási döntést meghozni, így általában alaposan utánajárunk a kívánt terméknek. Ez azt jelenti, hogy az általános termékleíráson túl képeket nézünk a termékről, véleményeket olvasunk a korábbi fogyasztóktól, esetleg egy videón nézzük meg annak működését.
Az árfigyelő oldalak népszerűsége abban rejlik, hogy az érdeklődő egyetlen felületen láthatja a megvenni kívánt terméket több webáruház kínálatában, így összehasonlíthatja a termékeket az áruk, az elérhetőségük, a szállítási módok, a vélemények és nem utolsó sorban a webáruház megbízhatósága alapján.
Az ár-összehasonlító oldalaknak köszönhetően a vásárló egyszerűen és gyorsan megtalálhatja a legjobb ajánlatot anélkül, hogy órákat szánna különböző webshopok böngészésére. Egyetlen felületen keresztül összehasonlíthatja a kereskedőket. Még viszonylag ismeretlen webshopokkal is találkozhat, amelyeknek lehet, hogy más esetben nem szentelne elegendő bizalmat, ám a kedvező feltételeknek és a pozitív visszajelzéseknek köszönhetően mégis rá esik a választása.
Hogyan járul hozzá a vállalat sikeréhez az árfigyelő?
Kereskedőként az ár-összehasonlító oldalakkal történő közös együttműködés által közelebb kerülhetsz célcsoportodhoz, elősegítheted annak a lehetőségét, hogy minél szélesebb körben megismerjenek és megbízzanak benned. Így az ár-összehasonlító oldalak jelentősége marketing szempontból is kiemelkedő.
Az ár-összehasonlító felületek viszonylag alacsony hirdetési költséggel működnek más marketing csatornákkal szemben, így mindazonáltal, hogy szélesebb körben megismertetheted termékeidet és webáruházadat, mindezt költséghatékonyan teheted.
A regisztráció fontosabb lépései
Az ár-összehasonlító oldalakhoz való csatlakozás nem igényel nagy energiabefektetést.
Az oldalon történő regisztrációt követően, a legfontosabb alapinformációk feltüntetése után, az XML feed URL-címére lesz szükség, amelyen keresztül az árfigyelő oldal minden fontos információt letölt az oldaladról – napjában többször is. Így képes naprakész maradni a termékek árával, az aktuális promóciókkal és kedvezményekkel kapcsolatban.
A legfontosabb tényező, amelyre érdemes a regisztráció alkalmával odafigyelned, az a helyes beállítások megadása és az ideális kategória kiválasztása. Ez a lépés azért is lényeges, mert a terméket a helyes termékkártyához szükséges párosítanod annak érdekében, hogy a vásárlók megtaláljanak.
Az árfigyelő oldalakkal történő együttműködés
Az árukereső oldalak több szinten segítik a szolgáltatók működését és a fogyasztók döntését egyaránt. Számtalan információt begyűjtenek a kereskedő termékeiről és átláthatóan rendszerezik azokat a weboldalon. A tartalmak folyamatosan frissülnek – az webshopok kínálatának bővülése, az árak változása, az akciók aktualizálása és az újabb vélemények megjelenése tekintetében.
Az online vásárlás folyamata az árfigyelő oldalakon
A vásárlási folyamatban az ár-összehasonlító oldal igénybevétele egy komoly vásárlási szándékot jelez, hiszen ekkor az érdeklődő már tudja, hogy mire van szüksége, már csak azt kell eldöntenie, hogy honnan rendeli meg a terméket.
Az online vásárlás folyamata általában az alábbi sorrendben történik:
- Felmerül az igény egy adott termék megvásárlása iránt – a vágy felkeltése származhat a közösségi oldalakon megjelenő reklámokból, televíziós hirdetésekből, vagy baráti ajánlásokból egyaránt.
- Az érdeklődő utánaolvas a terméknek, felméri annak szükségességét és felhasználhatóságát – egyre erősödik a vásárlás vágya.
- A vásárló felkeresi az egyik ár-összehasonlító oldalt, hogy felmérje a webshopok kínálatát és megtalálja a legmegbízhatóbb, legkedvezőbb feltételekkel rendelkező ajánlatot
- A kiválasztott webáruház saját oldalára látogatva befejezi a tranzakciót.
Felmérések alapján általánosságban elmondható, hogy a fogyasztó maximálisan 3 ajánlatot néz meg tüzetesebben, melyekből végül választ és megtörténik a vásárlás.
A legnépszerűbb ár-összehasonlító rendszerek
Ma már számtalan ár-összehasonlítható oldallal találkozhatsz az interneten, azonban érdemes ismerned a legnagyobb és legmegbízhatóbb felületeket ahhoz, hogy tudd, kikkel érdemes együttműködni.
Az Árukereső és az Árgép jelenleg az a két ár-összehasonlító oldal, amely a teljes magyar e-kereskedelmi kínálatot lefedi. Vannak azonban kifejezetten egy-egy termékcsoportra specializálódott, tematikus összehasonlító oldalak is, mint a Favi, a Glami vagy a ShopAlike – melyek nem csak a hazánkban tevékenykedő kereskedők termékeit fogják össze, hanem külföldi beszállítók áruival is találkozhatunk kínálatukban.
Mit kell tudni hazánk legnépszerűbb ár-összehasonlító oldalairól? Melyiket válaszd, amennyiben a legideálisabb és legköltséghatékonyabb döntést szeretnéd meghozni? Mutatjuk legfontosabb a jellemzőket!
Árukereső – a legnépszerűbb hazánkban
Kellő magabiztossággal kijelenthető, hogy jelenleg az Árukereső weboldala örvend a legnagyobb népszerűségnek. Látogatottsága kiemelkedő, havonta átlagosan több, mint 12 millió látogatóval számolhat. Nem hiába, hiszen közel 3500 webáruház kínálatát gyűjti egybe és hasonlítja össze a tudatos vásárlók igényeinek kielégítése érdekében.
Az Árukereső népszerűsége abban rejlik, hogy egy átfogó képet nyújt a keresett termékről – leírással, képekkel és ársávval egyetemben, sőt mi több egy saját ár-összehasonlító applikációval is rendelkezik, aminek köszönhetően a felhasználók bárhol és bármikor elegendő információhoz juthatnak.
A korábbi vásárlók általi ajánlás a legerőteljesebb marketing eszköz. Ennek az Árukereső is tudatában van, így a weboldalon nemcsak a termék ajánlásokat, hanem a webshopról alkotott véleményeket is összegyűjti, szemlélteti.
Hogyan néz ki az Árukereső felülete?
Az Árukereső felülete számtalan lehetőséggel kecsegtet kereskedőként, hiszen előfizetés megvásárlásával a kiemelt ajánlatok közé kerülhet a terméked, továbbá más promóciós lehetőségeket is kihasználhatsz annak optimalizálásával. Azoknál a termékeknél például, ahol nagy az érdeklődés, de erőteljes a verseny érdemes a kiemelés lehetőségét alkalmazhatod.
Különböző szűrők segítségével egyedi paraméterek szerinti összehasonlításra is képes a rendszer, amely által még specifikusabb információk tudatába kerülhet a felhasználó.
Árgép – a méltó versenytárs
Az Árukereső legnagyobb versenytársa a 2004 óta jelenlévő Árgép, amely lassan, de biztosan szorongatja meg a többi ár-összehasonlító oldalt. Látogatottság tekintetében több, mint 3 millió látogatót vonz, valamint összesen 2000 webáruházzal dolgozik együtt, amelynek köszönhetően közel 12 millió termék közül válogathat az érdeklődő.
Az árgép anyavállalata Németországban található, de hazánkon kívül Ausztriában, Lengyelországban és Oroszországban is jelen van. A felületen ár szerinti növekvő, vagy éppenséggel csökkenő sorrendbe rendezhetők a keresett termékek. Mindazonáltal az évi, havi, vagy heti teljesítményt is szemléletesen megosztja az érdeklődővel. A népszerű termékeket és kategóriákat előre sorolja, melyet kereskedőként érdemes figyelembe venned a termékkínálat kiválasztásakor.
A felület szintén megadja a lehetőségét a webshopok és a termékek értékelésének. Minden egyes tevékenységükkel a vásárló kényelmét támogatják – mind a boltok ellenőrzése, mind a biztonságos fizetési módok biztosítása érdekében.
Árfigyelő – lakossági termékek esetén
Végül az Árfigyelő weboldalát is érdemes kiemelni, amely 2023 júliusában startolt el és amely a Gazdasági Versenyhivatal jóvoltából jött létre. Az Árfigyelő a hazánkban jelenlévő 6 legnagyobb áruházlánc élelmiszer árait hasonlítja össze – összesen 62 termék esetében, különböző termék kategóriákba sorolva azokat.
Az oldal folyamatosan, napi szinten frissíti az árakat, így teljes mértékben naprakész információkkal szolgál a fogyasztók számára. Az Árfigyelő árak alapján rangsorolja a termékeket – termékleírásokkal, fotókkal és egyéb lényeges információkkal tarkítva a listát.
A legjobb benne, hogy térkép alapján kiválasztható a fogyasztó közelében lévő üzlet, amely címe és nyitvatartása is feltüntetésre kerül, így további keresgélés nélkül juthat az érdeklődő a vásárláshoz szükséges értékes információkhoz. A vásárló elkészítheti a bevásárlólistáját, valamint elmentheti a kedvenc boltját megkönnyítve a vásárlás folyamatát.
Összességében az ár-összehasonlító oldalakon való megjelenés nagyban segíthet forgalmad növelésében, márkád megismertetésében és a webshopod látogatottságának, valamint a vásárlások számának növelésében egyaránt.
Nem elegendő azonban ennyiben hagynod a marketingtevékenységet, az online megjelenés erősítése létfontosságú korunk fogyasztói társadalmának megszólításához. Légy ismert és elismert a megfelelő marketingelemek alkalmazásával. Fordulj szakértői csapatunkhoz, akik segítségedre lesznek az előnyös online megjelenés kialakításában.
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
borítókép: Artem Beliaikin // Unsplash