A B2B és a B2C marketing közötti különbség nem csupán az az egyetlen betűnyi eltérés a rövidítésekben. A vállalkozások két, egymástól nagyon különböző csoportját takarja a B2B és a B2C. Mivel céljaik, alapvető működési folyamataik és (legfőképpen) a célcsoportjaik igen különbözők, marketing tevékenységük is eltérő. Ha szeretnéd tudni, mit jelent pontosan a B2B és a B2C, illetve, hogy mi a különbség a B2B és a B2C marketing között, olvass tovább!
B2B és B2C különbség
Ha feloldjuk a két rövidítést, máris látható lesz, hogy két nagyon különböző területet takar a B2B és a B2C marketing.
A B2B jelentése
A B2B az angol ” Business-to-Business ” rövidítése, és olyan vállalatok tartoznak ebbe a kategóriába, amelyek célcsoportjai szinten cégek, nem pedig magánszemélyek.
Tehát a B2B a vállalatok közötti üzleti kapcsolatot fejezi ki.
Ilyen például, amikor egy cég egy másiktól szerez be termékeket vagy szolgáltatásokat – például a gyártóktól, nagykereskedőktől vagy importőröktől, esetleg szolgáltatóktól.
Az ilyen vállalatok legfontosabb feladata az egyéni ügyfelek megtartása hosszú távon.
Termékeit és szolgáltatásait a B2B értékesítőnek fontos alaposan ismernie, az igényeiket pedig a lehető leggyorsabban kell felismernie, és reagálnia rájuk.
A vevőszolgálaton dolgozó munkatársaknak szinte iparági szakértőnek kell lenniük ahhoz, hogy a vállalatok között jól működő és hosszú távú üzleti kapcsolat alakulhasson ki.
A B2C jelentése
A B2C a „Business-to-Consumer” kifejezésből ered.
A vállalatok és a fogyasztók közötti üzleti kapcsolatot fejezi ki, vagyis ebben az esetben a cégnek nem más vállalatok, hanem a magánszemélyek az ügyfelei, számukra kínálja termékeit vagy szolgáltatásait.
Ezen a területen az a cél, hogy minél több ügyfélkapcsolat épüljön ki minél rövidebb idő alatt.
B2C-nél a piac és a potenciális vásárlók száma is jóval nagyobb, mint B2B esetében, így az ügyfélszolgálataik is nagyobb vevőkörre specializálódtak, és a beérkező kéréseket és problémákat egyénileg kell kezeljék.
Ennélfogva B2C-nél nincs lehetőség az egyes ügyfelek alapos megismerésére.
Ha segítségre van szükséged a marketing stratégiában, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
B2B és B2C marketing különbségek
Céljait tekintve nincs különbség a B2B és a B2C marketing között, hiszen mindkét esetben arra törekednek a vállalatok, hogy elnyerjék a célcsoport bizalmát, és növeljék a vevőszámot és a nyereséget.
A különbség inkább az eszközpaletta terén figyelhető meg, ugyanis az eltérő célcsoport eltérő marketing stratégiát igényel.
Fontos szem előtt tartani, hogy a két fogyasztói bázis esetében a vásárlás célja is teljesen más.
A magánszemély végfogyasztó, tehát ő azért vásárol, hogy valamely szükségletét kielégítse, míg abban az esetben, amikor a vevő egy másik cég, akkor ott a továbbértékesítés a cél, hogy viszonteladóként működhessen a piacon, és előnybe kerüljön a többi vállalathoz képest.
A leghatékonyabb B2B marketing eszközök
B2B-nél a vizuális tartalmak és az érzelmekre ható, multimédiás kontentek helyett hatékonyabb kommunikációs eszköz a célzott e-mail marketing, illetve a hírlevélküldés, amelyek lehetővé teszik, hogy részletes információkkal, folyamatosan tájékoztasd potenciális ügyfeleidet, segítve a vásárlással kapcsolatos döntésük kialakítását.
Emellett a B2B cégek is sikeresen alkalmazhatnak social media marketinget, és a PR cikkek is segíthetik őket a kívánt üzleti eredmények elérésében.
A PPC, vagyis a fizetett hirdetés is szerepel a legtöbb cég marketing mixében.
B2B-nél egy viszonylag szűk és egy (céljait tekintve) relatíve homogén réteget kell megszólítani, így a marketing célú kommunikáció is kevésbé szegmentált, mint B2C esetében.
Ha segítségre van szükséged B2B vagy B2C marketingben, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
A B2C marketing jellemzői
B2C-nél az ügyfelek jóval befolyásolhatóbbak, hiszen magánszemélyekről van szó, akiket saját igényeik, szükségleteik kielégítése motivál, nem pedig az üzleti érdek.
Így esetükben hatékony, ha a kommunikáció során kiemeled a termékeid vagy szolgáltatásaid előnyeit, és rámutatsz arra is, hogy milyen probléma megoldásában vehetik a hasznukat.
Őket leginkább tartalommarketinggel, azon belül főleg blog- és PR-cikkekkel, videó készítéssel, podcastekkel és más, színes, érdekes, látványos, releváns infókat tartalmazó kontentekkel tudod megnyerni, hiszen ezek hatására alakulhat ki bennük a bizalom és a szimpátia a céged iránt.
Fontos B2C-nél a közösségi média jelenlét, de nagy számú fogyasztót érhetsz el YouTube csatorna indításával is.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Emellett természetesen helye van a B2C marketingben a hírleveleknek, az e-mail kampányoknak is.
Ezen a területen elengedhetetlen szem előtt tartanod, hogy a célközönség meglehetősen heterogén lehet (iparágtól függően), így marketing tevékenységed során erre nem árt odafigyelned.
Az eltérő korú, nemű, érdeklődési körű stb. emberek esetében nem mindig szerencsés egységes kommunikációt alkalmazni, és az sem biztos, hogy minden fogyasztói csoportot ugyanazon a csatornán fogsz elérni.
Érdemes tehát időt és energiát szánni a célcsoport alapos megismerésére, és ha szükséges, szegmentált kommunikációt kialakítani.
Ha segítségre van szükséged B2B vagy B2C marketingben, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Keresőoptimalizálás B2B és B2C esetén
Mindkét területen fontos szerepe lehet a SEO tevékenységnek, így akár magánszemélyeknek, akár más cégeknek értékesít egy vállalat, sokat tehet azzal, ha a keresőoptimalizálásra is kellő gondot fordít.
A SEO (és persze, a fizetett hirdetés) teszi ugyanis lehetővé azt, hogy az adott cég (típusától függetlenül) a böngésző találati listájának elején megjelenjen, így a célcsoport könnyebben rá fog találni a céges weboldalára.
Hosszabb távon a keresőoptimalizálás jóval olcsóbb és hatékonyabb a PPC-nél, vagyis a fizetett hirdetésnél, viszont ahhoz, hogy eredményeket érjen el velük egy vállalat, legalább 6-9 hónapra van szükség.
A SEO-nak több pillére van (on-page, off-page és technikai SEO) – ezek közül mindhárom terület fontos lehet, azonban azt, hogy melyik legyen túlsúlyban, azt az iparág sajátosságai és az adott cég típusa (B2B vs. B2C) nagymértékben befolyásolhatja.
B2C esetében többnyire a tartalmi, azaz az on-page SEO a leghatékonyabb, amely mellett természetesen a linképítésre (off-page SEO) és az oldal technikai állapotára (technikai SEO) is gondot kell fordítani.
B2B-nél nehezebb általános igazságokat megfogalmazni, mivel ott az iparág sajátosságai határozzák meg leginkább, hogy a SEO mely pillére legyen a leghangsúlyosabb.
Iparágtól és a vállalkozás típusától függetlenül minden esetben fontos a megfelelő marketing stratégia összeállítása és megvalósítása, amelyben rengeteget segíthet egy online marketing ügynökség.
Ha segítséget szeretnél kérni B2B vagy B2C vállalkozásként üzleti céljaid megvalósításához, fordulj bizalommal a DLX MEDIA csapatához!
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
borítókép: Adeolu Eletu on Unsplash