Marketing eszközöket nemcsak a profitorientált, versenyszférában működő vállalatok alkalmazhatnak sikeresen, hanem olyan nonprofit alakulatok is, mint például a civil szervezetek. Ebben a bejegyzésben elmondjuk, miért hasznos a civil szervezetek számára is a marketing-szemlélet, és hozunk néhány tippet, hogy mely eszközöket érdemes alkalmazniuk a marketing-mix részeként.
Kik a civil szervezetek?
A civil szervezetek olyan társadalmi, közhasznú szervezetek, amelyek a közhatalomtól vesznek át bizonyos feladatokat. Önkéntes alapon szerveződnek, és nonprofit módon működnek.
Tulajdonképpen a fogalom intézményesült önszerveződést takart.
Jogi személynek számítanak, saját szervezeti és működési szabályzatuk van, és nem minősülnek kormányzati szervezetnek.
Mivel nem profitorientáltak, és nem a versenyszférában tevékenykednek, (látszólag) nem kell versenyezniük a célcsoport megnyeréséért a konkurenciával, ahogy a piaci alapon működő vállalatoknak.
Ha segítségre van szükséged marketing stratégia összeállításában, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
Verseny a civil szférában?
Bár nem a vevők „kegyeiért”, de a civil szervezetek is versenyeznek – például a kliensekért, a támogatásokért, az önkéntesekért vagy az adó 1%-okért.
Számukra is fontos, hogy elnyerjék mások bizalmát és megbecsülését, és nemcsak az ügyfeleikét, hanem akár más civil szervezetekét, amelyekkel együttműködhetnek, vagy a támogatókét, partnerekét.
Az is elsődleges cél számukra, hogy pozitív kép alakuljon ki róluk általánosan a köztudatban, hiszen akkor érhetik el azt, hogy az emberek kiálljanak az általuk képviselt ügy mellett, esetleg önkéntes munkájukkal, szavazataikkal, adódjuk 1%-ának felajánlásával vagy más módon támogassák a működésüket.
Ezt pedig tudatos és szervezett kommunikációval, vagyis egy jól működő marketing stratégiával érhetik el.
Civil szervezetek és a marketing
Problémák
Egy nonprofit szervezet marketing stratégiáját nem lenne korrekt összehasonlítani a forprofit vállalatokéval, hiszen a civil szférában jóval kevesebb erőforrás, illetve sok esetben kisebb szakértelem áll rendelkezésre, amiket az adott szervezet a marketing tevékenységére tud fordítani. Emellett általában a marketing szemlélet is gyengébb ezen a területen.
Az önkéntesek száma is folyamatosan csökken, ahogy egyre több a civil szervezet és a „nemes ügy”, ráadásul ilyen együttműködési formában az elvárások is alacsonyabbak a jelentkezőkkel szemben, mint a fizetett munkatársak esetében.
Megoldási lehetőségek
Civil szervezetként érdemes olyan marketing eszközöket alkalmazni, amelyek ingyenesek, vagy nem igényelnek túl nagy anyagi ráfordítást, illetve energiabefektetést.
Ilyen lehet a social media felületek használata, ahol díjmentesen megoszthatják felhívásaikat, közérdekű közleményeiket, de a bizalom és a szimpátia elnyeréséhez jól jönnek a szervezet mindennapjaiba betekintést engedő posztok, fotók, videók is.
A posztok elkészítéséhez nem kell különösebb „írói véna” sem, mégcsak nem is különösebben időigényes tevékenység mégis kiváló lehetőség arra, hogy a szervezet az emberek látókörébe kerüljön, és kommunikáljon velük.
Egy weboldal működtetésének már van némi anyagi vonzata, ám a saját honlap ma már a civil szférában is alap.
Ha pedig már megvan a weboldal, akkor lehet azon belül egy blogot kialakítani, fotókat feltölteni, vagy bármilyen más, minőségi és mások számára is hasznos / érdekes tartalmat kitenni.
Amennyiben belefér a „keretbe”, érdemes néhány profi videót elkészíteni vagy elkészíttetni, hiszen a multimédia a legnépszerűbb kontent ma, és ezzel a tartalomtípussal lehet a legerősebb hatást gyakorolni a célcsoportra.
Ráadásul a videók rendkívül sokoldalúan és hatékonyan felhasználhatók. Feltölthetők a YouTube-ra, a TikTokra, kiküldhetők e-mailben, beágyazhatók a linkek különféle szövegekbe (cikkekbe, hírlevelekbe stb.), de akár további tartalmak is előállíthatók a multimédiás tartalomból.
Egy videó remek alapja lehet például egy új cikknek, egy közösségi média posztnak, de akár short formátumú videók is készülhetnek egy hosszabb kontentből.
A megfelelő tartalmakkal ellátott weboldal employer branding szempontjából is hasznos – ha pozitív képet alakít ki magáról a szervezet, könnyebben tud önkénteseket toborozni, hiszen a kialakult szimpátia és bizalom miatt szívesebben dolgoznak majd velük.
A partner vállalatok, akikkel a CSR, vagyis a társadalmi felelősségvállalás kereteinek kiszélesítése céljából működnek együtt a civil szervezetek, szintén segíthetik az ismertség és a reputáció erősítését, például saját kommunikációs csatornáik és bázisaik megosztásával (a szervezet megemlítésével, betagelésével, weboldala linkjének megosztásával stb).
A marketingnek tehát a civil szférában is van létjogosultsága, és érdemes foglalkozni vele, hiszen, ha jól csinálják, segítheti a szervezetet céljai elérésében.
Ha kedvező áron szeretnél hozzájutni minőségi, szuper tartalmakhoz, vagy a marketing stratégiád kialakításában jönne jól némi segítség, vedd fel velünk a kapcsolatot!
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
borítókép: Unsplash // Campaign Creators