2024 márciusával nagy horderejű változás történt a digitális marketing területén, amely hatással van minden olyan vállalkozásra, mely weboldallal vagy alkalmazással rendelkezik, és felhasználói adatokat gyűjt, azok marketing célzattal történő felhasználására.
A Google Consent Mode V2 frissítését már 2023 őszén beharangozták, melynek beállítása idén márciustól vált kötelezővé minden olyan weboldal és alkalmazás számára, amely az Európai Gazdasági Térségben (EGT) üzemel és felhasználói adatokat gyűjt. A változtatások határideje lejárt, az implementációnak már meg kellett történnie ahhoz, hogy továbbra is képes legyél használni a Google analitikai és hirdetési szolgáltatásait.
Lecsúsztál a határidőről, esetleg a beállítások megtörténtek mégis hibát találtál? Olvass tovább és tudj meg többet bejegyzésünkből!
Mi az a Google Consent Mode V2?
A Google Consent Mode V2 frissítés hozzájárul ahhoz, hogy a weboldalak, valamint az alkalmazások megfeleljenek az EGT adatvédelmi előírásainak – különös tekintettel az Általános Adatvédelmi Rendeletnek, azaz ismertebb rövidítésén a GDPR-nak. A Consent Mode V2 ezáltal támogatja a felhasználókat abban, hogy nyomon követhessék azt, hogy a cégek hogyan használják a róluk gyűjtött információkat.
A Consent Mode összességében egy kódrészlet, aminek a segítségével a Google adatgyűjtése, valamint a begyűjtött információk felhasználásának módja szabályozható. A felhasználónak az adatok statisztikai célokra történő felhasználásáról szükséges nyilatkoznia, melyeket elsősorban a személyre szabott hirdetésekhez alkalmaznak.
A DMA és a Gatekeeper-ek
2023 novemberében elfogadásra kerül az úgynevezett Digital Market Act (DMA) amerikai jogszabály, amely olyan erős piaci pozícióval rendelkező tech-óriásokat célzott meg szabályozásaival, mint amilyen a Google is.
A törvény célja, hogy hatást gyakoroljon a nagyobb vállalatokra és képes legyen megakadályozni azt, hogy visszaéljenek a piaci erejükkel. Így próbálnak egyenlőbb viszonyok közötti versenyt kialakítani a kisebb piaci szereplők és a nagyvállalatok között. Mindazonáltal lehetőséget biztosítanak a felhasználóknak, hogy megvédjék adataikat és kontrollt érezzenek felettünk.
A jogszabályban a nagyobb digitális platformokat – mint amilyen például a Google is – úgynevezett Gatekeeper-é, azaz kapuőrré tette, mellyel felelősséggel ruházta fel a jogszabályokban leírt kötelezettségek és a tilalmak betartása iránt.
Kik azok a Gatekeeper-ek?
Akkor minősül egy vállalat Gatekeeper-nek, azaz kapuőrnek, mikor a platform EU-n belüli éves forgalma meghaladta a 7,5 milliárd eurót, vagy a tőkepiaci értéke legalább 75 milliárd euró, tovább rendelkezik 45 millió végfelhasználóval és legalább 10.000 üzleti felhasználóval – az Európiai Unión belül.
A kapuőröknek lehetővé kell tenniük, hogy:
- a feliratkozáson túl, a felhasználók platformszolgáltatásokról történő leiratkozásának joga biztosított legyen.
- az üzleti felhasználók hozzáférjenek azokhoz az adatokhoz, melyeket a kapuőr felületének felhasználói generálnak.
- az üzleti ügyfelek reklámozhassák weboldalukat a kapuőr platformján.
A kapuőröknek is be kell tartaniuk pár fontos szabályt a megfelelő piaci verseny megalapozásához.
- Nem sorolhatják előrébb saját termékeiket vagy szolgáltatásukat más piaci szereplőkkel szemben.
- A szolgáltatás során gyűjtött személyes adatokat nem használhatják fel más célzattal.
- Az üzleti felhasználók számára nem állapíthatnak meg tisztességtelen feltételeket
A Google Consent Mode V2 működése
A Google Consent Mode egy olyan script, amely képes adatokat kommunikálni a Google felé a felhasználók hozzájárulásával kapcsolatban. A Consent Mode 4 címke beállítás bevezetésével működik. Az első kettő a V1-ben, míg az utóbbi kettő a V2 verzióban szerepel.
- Analytics_storage: ahhoz kéri a felhasználó engedélyét, hogy hozzájáruljon adatai elemzéséhez.
- Ad_storage: ahhoz kéri a felhasználó engedélyét, hogy hozzájáruljon az adatai reklámcélú felhasználásához.
- Ad_user_data: ahhoz kéri a felhasználó engedélyét, hogy hozzájáruljon személyes adatai reklámcélú felhasználásához.
- Ad_personalization: ahhoz kéri a felhasználó engedélyét, hogy hozzájáruljon adatai remarketing célú felhasználásához.
Sütikkel kapcsolatos nyilatkozat
A felhasználó az oldaladat böngészve három különböző módon nyilatkozhat a sütikkel kapcsolatos kérdésedre.
- Elfogadja, azaz beleegyezik a sütik használatába, ekkor számodra fontos információk tudatába kerülhetsz, amely hozzásegíthet a még precízebb marketingtevékenység kivitelezéséhez.
- Elutasíthatja a sütik használatát, melynek következtében semmilyen adat tulajdonába nem kerülhetsz, amelyek megjelennének a Google Analytics vagy a Google Ads felületén.
- Nem nyilatkozik, azaz folytatja a böngészést anélkül, hogy figyelembe venné a kérdést. Ennek az végkimenetelnek a kezelésére ezelőtt nem minden esetben volt kiforrt eljárás, azonban a Consent Mode V2-vel erre is sor kerül. Ebben az esetben automatikus nemleges válasznak kellene venni a passzivitást, azonban a felhasználói hozzájárulás hiányában cookieless adatküldés történik.
Adatküldés – Google módra
Az előzőekben is említett azonosító mentes adatküldés kiküszöbölése érdekében a Google Consent Mode V2 kétféle beállítási módban működhet: alapvető, azaz basic és fejlett, azaz advanced hozzájárulással.
Basic verzió
Az ‘alapvető hozzájárulás’ esetében a felhasználó beleegyezik a személyre szabott hirdetésekhez. A sütik elfogadásával aktiválódik csak az adatgyűjtés és a nyomonkövetés. Így az azonosító mentes adatküldés teljes mértékben leáll. Ebben az esetben a weboldalad biztonságosan működhet, hatósági vizsgálat esetében sem kell a végkimeneteltől tartanod, ám a marketing kampányaid eredményessége megkérdőjelezhető lesz.
Advanced verzió
A ‘fejlett hozzájárulás’ esetében sokkal részletesebb és mélyebb információt gyűjthetsz a felhasználókról, amennyiben beleegyezik. Efajta információgyűjtés kockázatos lehet, hiszen a folyamatosan változó jogszabályok tekintetében a hozzájárulási nyilatkozat időszakos frissítést igényel.
A Google Consent Mode V2 mind a felhasználók, mind pedig a szolgáltatók javát szolgálja, hiszen felhasználói oldalról kiterjedtebb védelmet biztosít az adataikkal kapcsolatban. A szolgáltatók oldaláról pedig hozzájárul a sikeresebb marketingtevékenység kivitelezéséhez – a Google Analytics és a Google Ads használata által.
A Consent Mode V2 beállításának lehetőségei
A Consent Mode beállítása több módon kivitelezhető, ám mindig érdemes szakértőkre bízni a munkát, hiszen egy apró hiba is számtalan kellemetlenséget okozhat vállalatod számára.
Az alábbi módszerek segítségével végezheted el eredményesen a beállításokat:
1. Consent Management Platform használata
A CMP-k olyan külsős eszközök, amelyek segítik a weboldalakat a felhasználói hozzájárulás kezelésében. Tájékoztatja a felhasználókat a sütik használatáról, begyűjti a hozzájárulásokat és csak azokat az adatokat használja, amelyekbe a felhasználók valóban beleegyeztek. Ilyen alkalmazás például a CookieYes, a Cookiebot vagy a Consent Manager, de érdemes utánanézni a Google hivatalos CMP partnereinek listájának.
2. Google Tag Manager használata
A Google Címkekezelő alkalmazása képes a weboldalak és az alkalmazások címkéinek eredményes kezelésére.
3. Saját fejlesztésű megoldások alkalmazása,
Az ilyen típusú megoldás kivitelezéséhez webfejlesztő segítségére van szükség.
Mi történik, ha a frissítés elmarad?
A Consent Mode V2 implementálása nélkül az adatküldés elmarad a Google hirdetési platformja felé. A weboldalad így eleshet minden olyan adattól és információtól, amely hozzásegítene a célcsoport eredményes meghatározásához és eléréséhez.
A frissítés elhagyása különböző bírságokat és szankciókat is maga után vonhat, melynek következtében korlátozhatják a hirdetési fiókodat.
Mindazonáltal, ha nem leszel képes remarketing hirdetéseket alkalmazni, valamint analitikai adatokból információkat gyűjteni, egykönnyen bevétel kieséshez és a versenyképesség elvesztéséhez vezethet.
Hogyan lehet a DLX Media segítségedre?
A Consent Mode V2 implementálása márciustól minden olyan weboldal és alkalmazás számára kötelező, amely adatgyűjtést végez. Az integrálás elvégzése azonban szakértői munkát igényel, így mindenképpen érdemes fejlesztői segítséget kérni és igényelni a weboldal üzemeltetőjének munkáját – amennyiben ezt még nem tetted meg.
A módosítások jelenleg számtalan plusz feladatot róttak a cégek és azon belül is a marketing szakemberek nyakába, azonban a változások hosszú távon hozzájárulhatnak a még eredményesebb online marketing tevékenység végzéséhez.
Abban az esetben, ha elmaradtál, akkor lehetővé tesszük a Consent Mode V2 teljeskörű implementációját, a felmerülő hibák orvoslását és különböző alkalmazások optimalizálását, mint a Google Analytics vagy a Google Ads. Segítünk értelmezni az adatokat, hogy még pontosabb hirdetésekkel szólítsd meg célcsoportodat.
Bátran fordulj szakértői csapatunkhoz segítségért, készséggel állunk rendelkezésedre!
borÍtókép: Firmbee.com // Unsplash