Egyre több cég alkalmaz a kiválasztási folyamat során személyiségteszteket, amelyek segítségével hiteles képet kaphatnak a pályázók személyiségéről, s nagyobb eséllyel szűrhetik ki a jelentkezők közül azt a jelöltet, aki számára valóban testreszabott a meghirdetett munkakör és aki komfortosan érzi majd magát a pozícióban. Az egyik legnépszerűbb teszt a DISC személyiségteszt, amelyet érdemes közelebbről megismerni és alkalmazni.
„Ezt a munkakört mintha rám szabták volna!”
Az eltérő munkakörök eltérő személyiséggel rendelkező kollégákat igényelnek, azonban sokszor hosszú hetek vagy hónapok is eltelnek, mire új munkatársunkat kellőképpen megismerjük, vagy mire felmérjük, hogy az új pozíciónk „kompatibilis-e” egyéniségünkkel.
Tudásunk, kompetenciáink és tapasztalataink mellett temperamentumunk is egy fontos tényező, amely eldöntheti, hogy jól érezzük-e magunkat az adott pozícióban, illetve munkáltatóként a jelölt személyiségének ismeretében következtethetünk arra, hogy az egyes típusokhoz mennyire illeszkednek a különböző munkakörök.
kapcsolódó cikk: Employer branding: a titok, amivel megtalálhatod a legjobb embereket a csapatodba
Miért olyan népszerű a DISC személyiségteszt?
Az online személyiségtesztek dzsungelében rábukkanhatunk olyan tesztekre is, amelyek felületes és semmitmondó eredmények helyett használható és hiteles jellemzést szolgáltatnak kitöltőikről. Ilyen a DISC teszt is, amely mára a multinacionális cégek HR-eseinek egyik gyakran használt eszközévé vált akár a kiválasztási folyamatok támogatása során, de előszeretettel alkalmazzák önismereti kurzusokon, személyiségfejlesztő tréningeken is.
A DISC egy mozaikszó, amely a következő négy szó kezdőbetűjéből tevődik össze: Dominance, Influence, Steadiness, Compilance.
A teszt tehát ebbe a négy kategóriába sorolja a különféle személyiségeket, s minden kategóriához egy-egy színt rendel hozzá.
A négy szín – a s ez alapján a négy személyiségtípus – a következő: piros (dominancia), sárga (befolyásolás), zöld (kitartás) és kék (szabálykövetés).
Mindegyik kategóriát pozitív tulajdonságokkal írják le, s alapvetően egyik személyiségtípus sem jobb a másiknál. A különbséget az “erősségek” adják, amelyek eltérőek a különféle típusok esetében.
A modellt egy amerikai pszichológus, dr. William Marston alkotta meg még az 1920-as években. Marston két motivátort használt a személyiség differenciálására: az egyik a „motor”, amely alapján lassabb, megfontoltabb és pörgősebb személyiségtípusokat különíthetünk el, míg a másik motivátor, az „iránytű” segítségével megkülönböztethetünk teljesítmény- vagy eredményorientált, illetve szociális, emberközpontú típusokat.
Marston modellje alapján a négy személyiségtípust az alábbiak szerint jellemezhetjük:
Piros: határozott, irányító, eredményorientált, kedveli a kihívásokat, kockázatvállaló, közvetlen, versengő, gyorsan dönt, problémamegoldó.
Sárga: társaságkedvelő, nyitott, kreatív, aktív, lelkes, csapatjátékos, optimista, szórakoztató, kommunikatív.
Zöld: együttműködő, stabil, megértő, csapatjátékos, segítőkész, megfontolt, türelmes, konfliktuskerülő, nehezen mutatja ki az érzéseit.
Kék: precíz, elmélyült, elemző gondolkodású, feladatorientált, teljesítménycentrikus, tervező, diplomatikus, engedékeny, óvatos, megbízható.
Miben segíthet neked a DISC?
Akár HR-es vagy, és a megfelelő jelöltet szeretnéd megtalálni a betöltendő pozíciókra, akár álláskeresőként próbálsz rábukkanni a hozzád leginkább testhezálló munkakörre, a DISC személyiségteszt segíteni fog céljaid elérésében.
Ehhez nincs szükség másra, mint a teszt kitöltésére, amely csupán néhány percet vesz igénybe, illetve célszerű átgondolni, hogy az adott munkakör betöltéséhez milyen skillek szükségesek.
Ha például értékesítő pozícióról van szó, a befolyásolás, meggyőzés képessége mindennél fontosabb lehet, míg a nagy precizitást igénylő vagy sok adminisztrációval járó feladatok esetében a pontosság, a szabálykövetés, a feladatorientáltság a kívánt tulajdonság. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a jó értékesítőnek feltétlenül „pirosnak” kell lennie a DISC szerint: mivel mindenkiben van mind a négy szín, és mindenki fel tudja venni a másik három személyiségtípus jellemzőit, ez az, ami szakértelmet, nagyfokú odafigyelést igényel, ha HR-esként kiválasztáshoz is használnád. (Egy másik, személyiségtesztekről szóló cikkünkben említettük a Profiles teszt-szolgáltatót, ők is tartanak DISC-tréningeket, ha kiképződnél ebből az eszközből.)
Az önismeret a siker egyik záloga
A DISC teszt kitöltésével képet nyerhetünk meghatározó személyiségjegyeinkről, megtudhatjuk, mik az “erősségeink”, valamint következtethetünk arra is, hogy melyek a “fejlesztendő kompetenciáink”. Emiatt előszeretettel használják önismereti kurzusokon, de segíthet a pályaorientációban is.
Summázva az eddigieket azt mondhatjuk, hogy a DISC teszt mindenki számára hasznos lehet, aki akár saját, akár mások személyiségének főbb jellemzőiről szeretne rövid idő alatt képet nyerni.
Fontos tudni, hogy a DISC nem egyetlen változatban létezik – azon túl, hogy nyomtatott formában vagy online is kitölthető, az egyes DISC-profilok terjedelme, értékelése is különbözhet kicsit egymástól, illetve előfordulhat, hogy az egyes kategóriák más elnevezéssel találhatók meg.
Egyes források a négy személyiségkategóriát a Galénosz-féle vérmérsékleti (avagy temperamentum-) típusokhoz társítják. Akármelyik elérhető, megbízható DISC tesztet alkalmazzuk, korrekt és hasznos információkhoz fogunk jutni önmagunk vagy mások személyiségének gyors megismeréséhez
borítókép: DLX MEDIA
2 Comments