Vállalkozásod online jelenlétének megerősítése elengedhetetlen annak fennmaradásához és sikeres terjeszkedéséhez. Célcsoportodat ma már csakis úgy érheted el, ha aktívan jelen vagy különböző közösségi média platformokon és saját weboldallal is rendelkezel. Korunk fogyasztói számára amennyiben nem jelensz meg a Google keresőben, nem találnak rólad elegendő információt egy átlátható és jól strukturált, felhasználóbarát weboldalon, akkor tovább fognak keresni – egy másik, hitelesebb szolgáltató után. Ebben a cikkben a domain név fontosságát, értékét, valamint a regisztráció menetét vesszük végig:
A megfelelően kiválasztott domain név azonban segítségedre lehet a célcsoportod gördülékenyebb elérésben és a két fél közötti bizalom erősítésében egyaránt.
Mi az a domain név és miért van rá szükséged? Hogyan érdemes megválasztanod a vállalkozásodat jelképező tartománynevet? Olvass tovább és tudj meg többet bejegyzésünkből!
Miért van szükséged weboldalra?
Magas minőségben megszerkesztett online felületek segítségével megerősítheted a bizalmat és elérheted, hogy téged válasszanak versenytársaiddal szemben.
A weboldalon összegyűjthetsz minden lényeges információt, amelyre a terméked megvásárlásához, vagy a szolgáltatásod igénybevételéhez szüksége van az érdeklődőknek.
Az online megjelenésedet egy kellő részletességgel megtervezett struktúra alapján szükséges felépítened, tudatos választásokat követve, hiszen vállalkozásod sikere múlik felkészültségeden. Mielőtt azonban nekiállnál megtervezni az oldaladat, fontos időt szánnod a megfelelő domain név kiválasztására.
A sikeredet megalapozó tartománynév kiválasztását is meg kell előznie egy alapos kutatómunkának.
Segíthetünk a domain név regisztrációban, weboldal készítésben, márkaépítésben? Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Mi az a domain név?
Az online jelenlét megerősödésével a vállalatod népszerűsége múlhat egy jól megválasztott webcímen. A domain név egyedülálló megkülönböztetésként szolgál a weboldalak tengerében.
Az IP címek egyedi hálózati azonosító számsorok, melyek hosszúak és megjegyezhetetlenek. Ennek a problémának a kiküszöbölése végett jöttek létre az egyszerű, letisztult, beszédes és könnyen megjegyezhető tartománynevek, amelyek segítenek az érdeklődőknek eligazodni az online térben – anélkül, hogy hosszú számsorokat kellene beírniuk a böngészőbe. Funkciójuk ugyanaz, ám a domain név sokkal felhasználóbarátabb.
A domain név, vagy másnéven tartománynév a weboldalad egyedi azonosítója, a vállalkozásod neve, egy márkanév, vagy néhány szavas kifejezés, leegyszerűsítve pedig a böngésző címsorába beírandó weboldalcím.
Az egyedülálló név alapján fog megtalálni és azonosítani az célcsoportod az online tér útvesztőjében.
Segítségedre lesz a márkád jelenlétének erősítésében, az érdeklődőkkel való kapcsolattartásban, a bizalom kiépítésében és a hitelesség megerősítésében egyaránt.
A domain név felépítése
Találkozhattunk már egyszerűbb és kissé összetettebb domain nevekkel, azonban a tartománynév összességében 3 alapvető részre bontható, amely hierarchikusan tagolódik. Azaz az alacsonyabb szintű elemektől halad a magasabb szintű elemek felé.
Mindhárom összetevő kiválasztását érdemes kellő gondossággal elvégezni, hiszen mindegyiknek megvan a maga szerepe a vevőszerzésben.
Egy átlagos URL az alábbi módon néz ki:
(saját példánk alapján– https://dlxmedia.hu)
Felépítés tekintetében:
Protokol – https:// – ami egy olyan szabályrendszert takar, melyen keresztül a számítógépek adatokat továbbítanak, valamint információt cserélnek az interneten. Nem módosítható, így számunkra jelen esetben nem lényeges a jelenléte.
Third Level Domain – aldomain – legtöbb esetben akkor jellemző a használata, mikor a weboldalhoz kapcsolódóan egy különálló részt kívánunk megjeleníteni. Saját példánkban nem található aldomain, de ha lenne, akkor így festene:
https://blog.dlxmedia.hu – ebben az esetben a blog. az aldomain.
Second Level Domain (SLD) – másodszintű domain – dlxmedia – a weboldal neve, amely takarhatja a cégnevet, a márkanevet, egy fantázianevet, az alapító nevét, a cég szolgáltatásának vagy termékének nevét, mindezek rövidítését egyaránt. Az SLD-t a legnehezebb és egyben a legfontosabb tudatosan kiválasztani a weboldal létrehozásakor.
Amennyiben létrehoztad a tökéletes domain nevet, akkor érdemes levédetned annak érdekében, hogy versenytársaid ne tudjanak visszaélni vele. A védjegyek bármely szellemi tulajdon esetében biztosítják a kizárólagos jogi védelmet a bejelentő számára. A márkád biztosításán túl a védjegy számtalan előnnyel jár, amely megmutatkozik mind a munkáltatói márkaépítésben, mind a márkahűség kialakításában.
Top Level Domain (TLD) – legfelső szintű domain – .hu – amely a földrajzi helyzet, webhely tartalma, a webhely célja, vagy az által elérendő célcsoport elhelyezkedése alapján foglalja rendszerbe és osztályozza a weboldalakat.
DLX MEDIA szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Segíthetünk a személyes márkád beindításában? Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
TLD fajtái
Legfelső szintű domainek tekintetében az alábbi fajtákat különböztethetünk meg:
1. ccTLD, az országkód domainek
Minden egyes országnak megvan a maga tartományneve – Magyarországon a .hu, míg Németországban a .de, Olaszországban a .it használandó. Hazánkban számtalan vállalkozás választja a .hu legfelső szintű tartomány kódot, ám abban az esetben szerencsés emellett dönteni, ha kifejezetten a magyar célközönség megszólítása a cél.
Érdemes tudatában lenni annak, hogy a Google keresőmotorja egyes keresések alkalmával a releváns találati lista biztosításához figyelembe veszi a keresést futtató helyzetét, valamint nyelvét. Így amennyiben a .com végződést választod, de a célcsoportod Magyarországon keresed, akkor sokkal nehezebben fognak vállalkozásodra bukkanni a Google találati listáján. Abban az esetben, ha nem szeretnél nemzetközi piacra törni, akkor érdemes a .hu végződésnél maradnod. Abban az esetben pedig, ha a jövőben terveid között szerepel a külföldön való terjeszkedés, akkor válaszd a .com vagy .eu végződések egyikét.
2. gTLD, általános legfelső szintű tartomány
A gTLD szorosan kapcsolódik a weboldal tematikájához, ma a legtöbb weboldal ebbe a kategóriába sorolható. Egyre több gTLD-t vezetnek be, amely különböző hobbikhoz, újabb iparágakhoz kötődnek. Ennek köszönhetően még egyedibb domain neveket hozhatnak létre a vállalatok. Ide tartozik a .com, a .net, a .org vagy a .info, továbbá az egyedülálló .club vagy .pizza is.
3. sTLD, a szponzorált domainek
Olyan legfelső szintű tartomány, melybe azok a domain végződések tartoznak, amelyeket valamely piaci szereplő támogat – legyen szó magánszemélyek, vállalkozások vagy a kormány szponzorációjáról.
Hazánkban legnépszerűbb sTLD végződések a .edu vagy a .gov.
A tökéletes tartománynév név kiválasztásának titka
A domain név regisztrációnak is megvannak a maga ’receptje’, melyet érdemes követni annak érdekében, hogy eredményes legyél a vevőszerzésben és célcsoportod egyszerűen rád találjon.
Milyen szempontokat tarts be a webcím megalkotáskor?
Egyszerű és átlátható
Mindenekelőtt törekedj az egyszerűségre. Amennyiben egy rövid, ám frappáns, könnyen megjegyezhető és szinte már fülbemászó domain nevet választasz, akkor sokkal nagyobb valószínűséggel fognak emlékezni rád és márkádra az érdeklődők. Így abban az esetben, ha már vásároltak tőled és elégedetten távoztak, akkor minden bizonnyal nem felejtik el az oldalad nevét sem.
Ne feszítsd túl a húrt, a legideálisabb webcím 6-15 karakter közöttiek!
Emlékezetes és megjegyezhető
Az emlékezetes név pedig megnyitja az ajánlások kapuit, hiszen, sokkal eredményesebben terjed szájról szájra egy jól csengő elnevezés. A tudatosan megválasztott domain név pedig nemcsak az online marketingben lesz segítségedre, hanem offline hirdetési felületeken megosztva is megmarad az érdeklődők emlékezetében. Közlekedési eszközökre helyezve, molinókon, vagy utcabútorokon elhelyezett hirdetések esetében is maradandó az egyszerű, ám velős név.
Segíthetünk a személyes márkád beindításában? Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Beszédes és árulkodó
A legideálisabb egy olyan beszédes domain név regisztrációja, amely nem kifejezetten a cégnevedet foglalja magába – amennyiben a cégnév nem tükrözi az általad végzett tevékenységet – hanem magáról a szolgáltatásról vagy a termékről árulkodik. Így az érdeklődő már első ránézésre azonosítani tudja azt, hogy mivel foglalkozol.
A név legyen könnyen kiejthető (pld. tanfolyamguru.hu, szakmaportal.hu, techmagazin.hu, ingatlan.fm), érdemes kerülni a túlságosan bonyolult, elgépelhető és tévesen megjegyezhető tartományneveket.
SEO kompatibilis
Érdemes a vállalkozásod legfontosabb kulcsszavait elhelyezned a domain névben – hiszen ez a kifejezés írja le legjobban a céged tevékenységét. Mindazonáltal a keresőoptimalizálásban is szerepet játszik – ugyan már nem olyan erőteljesen, mint pár évvel ezelőtt, de mégis hozzájárul a Google találati listáján elfoglalt előkelő helyezéshez.
Különböző típusú domain nevekkel találkozhatsz, ám mindegyik esetében megegyezik, hogy karakterek tekintetében 2-től egészen 63 karakterig terjedhet a tartománynév hossza. Szerepelhetnek benne a magyar nyelv ékezetes kisbetűi, tarkíthatod számokkal vagy akár kötőjelekkel is. Fontos, hogy a kötőjel nem szerepelhet az előtag elején, sem a végén, valamint egymás mellé nem helyezhetsz kettő vagy több kötőjelet.
Segíthetünk a weboldal fejlesztésben, keresőoptimalizálásban? Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Mi történik, ha a domain név már foglalt?
A domain név megvásárlása előtt érdemes egy megbízható oldalon ellenőrizni annak elérhetőségét. Ma már léteznek különböző webes felületek, ahol gyorsan és egyszerűen ellenőrizheted, hogy az általad gondosan kiválasztott név foglalt-e.
Megeshet, hogy a tartománynévnek már van tulajdonosa, így más alternatíva után kell nézned. Vannak, akik nem magával az elnevezéssel, hanem a végződésekkel játszanak, így abban az esetben, ha csak a .hu-s végződéssel foglalt az adott domain név, akkor a .com vagy .eu alternatíva mellett döntenek – amely a későbbiekben a nemzetközi terjeszkedés lehetőségét is megadja.
A már meglévő és felépített branddel rendelkező weboldalhoz hasonló névválasztás kockázatos lehet vállalkozásod számára, hiszen összezavarhatja az érdeklődőt, átterelheti versenytársad oldalára és akár a hírnevedet is kockáztathatja a túlzott hasonlóság általi összetévesztés.
Nem minden esetben veszett a helyzet, ha a kiválasztott név már foglalt, hiszen sok esetben megvásárolhatod azt eredeti tulajdonosától.
Domain név regisztráció menete
A domain név regisztráció egy kifejezetten egyszerű és gyorsan végrehajtható folyamat – amennyiben már megvan az a név, amelyet szeretnél megvásárolni. A regisztrátor kiválasztását követően, néhány személyes és céges adat megadása után már tulajdonodba is kerülhet a kiválasztott tartománynév.
Ki az a regisztrátor?
Domain regisztrátor egy olyan vállalat, ami a tartománynevek regisztrációjával foglalkozik.
A segítségnyújtáson túl ők felelnek a háttérszolgáltatásokért, amelyek nélkülözhetetlenek egy weboldal üzemeltetéséhez – mint például a tárhely. A megfelelő akkreditált regisztrátor kiválasztásához ismerned kell az általuk kínált kiegészítő szolgáltatások jellegét és a felmerülő költségek nagyságát egyaránt.
Választás előtt mindenképpen tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket:
- Könnyen kezelhető és felhasználó barát-e a regisztrációs felülete?
- Rendelkezik-e könnyen elérhető ügyfélszolgálattal?
- Rendelkezik-e a vállalkozásom számára fontos kiegészítő szolgáltatásokkal?
- Milyen költségekkel szükséges számolnom?
- Adott-e az esetleges szolgáltatóváltás lehetősége?
- Melyek a domain átvitelre vonatkozó szabályok?
A domain regisztráció lépései
Abban az esetben, ha már megtaláltad a megfelelő domain nevet, kiválasztottad a célcsoportodnak megfelelő kiterjesztést és az ellenőrzés során sem akadtál bökkenőkbe, valamint megvan a megfelelő regisztrátor is, akkor már túl vagy a nehezén és csak néhány lépés választ el a saját webcím birtoklásától.
A tartománynév megvásárlása csupán egy néhány perces eljárás. A regisztrátor weboldalán a domain név és a végződés begépelésével és az elérhetőség ellenőrzésével indul a folyamat. Az alapvető adatok felvitelét követően meg kell adni, hogy milyen időtávra szól a vásárlás – leggyakrabban 1, 2 vagy 5 éves határidővel van lehetőség a vásárlásra, melyet évi rendszerességgel lehet – és futó vállalkozás esetében kell – megújítani.
A regisztrációt a kiegészítő szolgáltatások megvételének lehetőségével zárja a regisztrátor, ennél a lépésnél lehet például a webtárhely vásárlása is, ahova maga a weboldal kerül feltöltésre.
Milyen költségekkel jár a tartománynév megvásárlása?
A domain regisztráció ára regisztrátoronként változik, éppen ezért érdemes több oldalon is leellenőrizni. A vásárláskor fizetett összeg függ a végződés jellegétől, valamint a foglalás hosszától egyaránt, azonban évi pár ezres kiadással szükséges csupán számolnod.
Mitől válik értékessé egy webcím? Mennyit ér egy domain név?
Egy domain név értékét befolyásolhatják különböző tényezők, mint a:
- Kevés karakterből álló domain név – minél rövidebb a név, annál nagyobb az értéke, hiszen sokkal egyedibb a hosszú webcímekkel szemben, valamint a Google is erőteljesebben támogatja a rövid tartományneveket a keresések alkalmával. (pld. d2.hu)
- Kulcsszót tartalmazó domain név – SEO szempontjából kiemelkedő, ha egy olyan webcímet választasz, amely tartalmazza a termékedet vagy a szolgáltatásodat leginkább jellemző kulcsszót.
- Forgalommal rendelkező domain név – meglévő tartománynév vásárlása esetében ’hozzá kapod’ a már meglévő forgalmát is.
Miért fontos a domain név?
Összességében elmondható, hogy a megfelelően kiválasztott domain név márkaépítés és vevőszerzés szempontjából mérvadó. Szánj elegendő időt a tudatos választásra és alapozd meg sikerességedet a piacon.
Amennyiben elakadtál, akkor fordulj bátran a DLX Media szakértői csapatához, akik céljaidat szem előtt tartva segítenek megalkotni a legprofesszionálisabb tartománynevet!
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Domain név regisztráció, weboldal készítés, online marketing tanácsadás – regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
nézd meg ügyfelünk visszajelzését a közös munkáról: