Míg néhány évtizeddel ezelőtt inkább csupán az IQ-val foglalkoztunk, és csak a magas IQ-szintnek tulajdonítottunk nagy jelentőséget, ma már a szakértők is elismerik, hogy sok esetben az EQ jóval fontosabb. Bár első ránézésre csupán egy betű eltérés van a két kifejezés rövidítése között, az EQ jelentése teljesen más, hiszen míg az IQ alatt az intelligenciát, az EQ az úgynevezett érzelmi intelligenciát jelenti. Hogy mi is pontosan az EQ, azt ebből a bejegyzésből megtudhatod, és ha szeretnéd, akár le is tesztelheted az érzelmi intelligenciádat.
Az EQ jelentése
Az EQ az angol „emotional intelligence quotient”, vagyis az érzelmi intelligenciahányados rövidítéséből ered, és olyan képességek együttesére utal, amelyekkel az egyén képes érzékelni, kezelni és pozitívan befolyásolni saját és mások érzelmeit.
A fogalom maga nem újkeletű, hiszen már az 1920-as években elkezdték használni a „társas intelligencia” kifejezést, amely azt határozta meg, miként tud az ember másokkal kapcsolatot létesíteni, illetve fenntartani azt, továbbá fontosnak tartották ennek a kapcsolatnak a minőségét is.
Ekkor már úgy gondolták, hogy a normál intelligenciateszt eredményei önmagukban nem elegendőek a humán képességek mérésére és fejlesztésére, és hogy a sikeres élethez az EQ is nélkülözhetetlen.
Az érzelmi intelligencia mérése hasonló elveken nyugszik, mint az IQ vizsgálata, ám mivel a mérés nem egységes, az egyes módszerek összehasonlításából nem lehet következtetéseket levonni – csupán az azonos módszerrel kapott eredmények hasonlíthatók össze.
Miért fontos az EQ?
Ha abból indulunk ki, hogy az EQ jelentése érzelmi intelligencia, és az emberek érzelmi működéséhez kapcsolódik, akkor egyértelmű lehet, hogy nagyon fontos képességeket fed le a fogalom.
Érzelmeink motiválnak
Hogy miért? Azért, mert a viselkedésünket motiváló tényezők jelentős arányban érzelmi alapúak.
Még a legracionálisabb, leglogikusabb lépéseink mögött is általában valamilyen érzelem húzódik meg, és valójában az esetek többségében ezek hatására hozzuk meg a döntéseinket, ezek befolyásolják a viselkedésünket.
Egy magas EQ-val rendelkező ember általában könnyen beilleszkedik egy új közösségbe, gyorsan meg lehet találni vele a közös hangot, és emiatt az együttműködés is sikeresebb és kellemesebb vele, mint egy alacsonyabb érzelmi intelligenciával rendelkező személlyel.
Továbbá az ilyen emberek jobban tudnak védekezni a stresszel szemben, jobb a problémamegoldó képességük, és tanulmányi, illetve munkahelyi eredményeik is jobbak.
kapcsolódó cikkek:
- MBTI teszt – egy szuper eszköz kiválasztási folyamatokhoz
- DISC személyiségteszt
- Employer branding: a titok, amivel megtalálhatod a legjobb embereket a csapatodba
Bizonyos munkaköröknél elengedhetetlen a magas EQ
Nem csoda tehát, hogy a HR-esek is egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a magas EQ-nak, és különösen sokra értékelik ezt a tulajdonságot egy vezetői pozíció esetében.
Hiszen egy lelkes, empatikus, mások szimpátiáját elnyerni képes vezető nagyobb sikereket tud elérni a csapatával, mint egy olyan „főnök”, aki negatív érzelmi reakciókat vált ki a kollégáiból.
(Fontos tudni, hogy az EQ jelentése nem egyenlő a szándékos manipulációéval, amikor az illető a saját önös érdekeinek megfelelően befolyásolja mások érzéseit.)
Ugyanakkor nemcsak vezetői pozícióban lehet fontos a magas érzelmi intelligencia. A szociális szférában, az egészségügyben vagy a pedagógia területén – hogy csak a legfontosabbakat említsük – az egyik legfontosabb tulajdonság.
Nem szabad azonban alábecsülni az üzleti életben sem az EQ jelentőségét, hiszen az értékesítés, az ügyfélszolgálati feladatok ellátása, de még a menedzsment és a tartalomgyártás során is nagymértékben segíti a munkafolyamatokat a kollégák magas érzelmi intelligenciája.
Ügyfélszerzés és EQ
A magas EQ nemcsak a munkahelyi közösségen belül hozhat fontos eredményeket, hanem az ügyfélszerzés során is jól jön.
Nem titok, hogy a marketing tevékenység legfőbb célja ma már az, hogy az adott cég elnyerje a potenciális vásárlók szimpátiáját, bizalmát, megbecsülését, és kialakítson egy érzelmi kötődést az ügyfél és a vállalat között.
A különféle marketing eszközök (blogcikkek, PR cikkek, social media posztok, podcastek, videók stb.) mind az érzelmeket hivatottak befolyásolni, és mint írtuk, legfőképpen a bizalom és a szimpátia elnyerésére hajaznak.
Üzleti tárgyalásokon szintén segíthet a magas EQ a partnerek, ügyfelek, befektetők meggyőzése során, illetve a meglévő vevők megtartásában is fontos szerepet játszhat ez a tulajdonság.
Ha segítségre van szükséged tartalom marketing stratégia összeállításában, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
Neked mennyi az EQ-d? Teszteld le magad!
Érdemes leszögezni, hogy az igazán pontos és mindenre kiterjedő EQ teszt rendkívül hosszú, és kiértékelése szakértelmet igényel.
Az itt található teszt ennek egy egyszerűbb változata, amely azonban így is alkalmas arra, hogy a kitöltő megismerje saját érzelmi attitűdjét.
A teszt kitöltése során fontos figyelmesen elolvasni az egyes állításokat, és mindig azt bejelölni, amely a leginkább igaz rád.
A teszt kitöltéséhez kattints ide!
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Borítókép: Unsplash // Amanda Dalbjörn