Az erőszakmentes kommunikáció nem egy olyan szupererő, amellyel vagy rendelkezik az egyén születése óta, vagy nem, hanem egy tanulható, fejleszthető kompetencia, amelyet bárki megszerezhet, és eredményesen használhat az élet bármely területén. Az erőszakmentes kommunikációt akár üzleti céljaid elérésére is használhatod, hiszen a kommunikáció minősége egy cégnél számos tényezőre hatással van. Ebben a bejegyzésben elmondjuk, mit jelent pontosan az erőszakmentes kommunikáció, és arra is adunk tippeket, hogy hogyan tedd a vállalati kultúrád részévé.
Az erőszakmentes kommunikáció jelentése
Az erőszakmentes kommunikáció a konfliktushelyzetek lehető legobjektívebb észlelésére, majd a szükségletek megfogalmazására összpontosít.
Marshall Rosenberg erőszakmentes kommunikáció modellje
Az erőszakmentes kommunikáció legismertebb modellje Marshall Rosenberg amerikai pszichológustól származik. Szerinte az ember, főleg, ha stressz vagy feszültség éri, az evolúciós biológia régi mintáit használja – a védekezést, a támadást vagy az ellenállást.
Kidolgozott egy módszert, amely azt támogatja, hogy konfliktushelyzetben is konstruktív módon fogalmazzuk meg az igényeinket és az érzéseinket, amivel a másik felet is segítjük abban, hogy megérthessék viselkedésünk mozgatórugóit és indítékait.
Rosenberg módszere segíthet abban, hogy a vállalaton belül és az üzleti partnerekkel agressziómentes, minden érintett számára kellemes interperszonális helyzetek alakulhassanak ki.
Így használd az erőszakmentes kommunikációt!
Az amerikai pszichológus szerint csak akkor tudjuk szükségleteinket hitelesen és őszintén közölni, ha tisztán látjuk saját aktuális helyzetünket, és megtanuljuk beazonosítani az érzéseinket, igényeinket, amelyeket egyértelműen kell közölnünk másokkal.
Az erőszakmentes kommunikáció tehát nemcsak a többi ember aktív, figyelmes meghallgatására összpontosít, hanem mindenekelőtt saját szükségleteink és érzéseink megfigyelésére.
Rosenberg útmutatást nyújt ahhoz, hogy képesek legyünk világosan és hitelesen közölni, amire szükségünk van anélkül, hogy másokban negatív érzéseket keltenénk.
Az erőszakmentes kommunikáció négy eleme
1. Megfigyelés: a tények, az adott helyzet észlelését jelenti anélkül, hogy értelmeznénk vagy értékelnénk azokat.
2. Érzés: az érzéseinket őszintén, hibáztatás és minősítés nélkül közöljük!
3. Szükséglet: igényeinket, szükségleteinket a lehető legpontosabban, a másik fél számára világosan és egyértelműen kell megfogalmazni.
4. Kérés: ha felismertük és kifejeztük az érzéseinket és a szükségleteinket, megkérhetjük a másikat, hogy tegyen valamit. A kérés minden esetben legyen pozitív, teljesíthető, konkrét és elutasítható!
Marketing tanácsadás, hatékony tartalomgyártás a DLX MEDIA-tól:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Így mozdíthatod elő az erőszakmentes kommunikációt a cégnél!
Ahhoz, hogy igazán jól teljesítsünk, fontos, hogy jól érezzük magunkat a munkahelyi környezetben. A frusztráció, a negatív érzések, a kellemetlen konfliktushelyzetek negatívan befolyásolhatják teljesítményünket is, ami pedig az üzleti eredményekre is kihat.
Emiatt is fontos egy olyan vállalati környezet kialakítása, amelyben az alkalmazottak verbális agresszió nélkül kommunikálhatnak, és őszintén megfogalmazhatják szükségleteiket, igényeiket.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Tippek a pozitív vállalati környezet kialakításához
Inkluzív magatartás: a munkatársak biztonságban érzik magukat a cégnél, ha befogadó és elfogadó a munkahelyi közösség. Elmondhatják a véleményüket, hangot adhatnak a problémáiknak, kifejezhetik a szükségleteiket, esetleg részt vehetnek a döntéshozatali folyamatokban is.
Univerzális identitás kialakítása: ha a kollégák arra koncentrálnak, ami összeköti őket (pl. közös célok, motivációk, aggodalmak stb.), akkor nem a különbségekre és különbözőségekre kerül a fókusz, hanem a hasonlóságokra. Ez segít a csapatszellem és a kollegalitás kialakításában is.
Humánus hozzáállás: bár fontos a teljesítmény, az alkalmazottaktól nem lehet elvárni, hogy úgy dolgozzanak, mint a gépek. Ha lekerül róluk az a nyomás, hogy bármilyen élethelyzetben tökéletesnek kell lenniük, és soha nem hibázhatnak, akár javulhat is a teljesítményük.
Közös megoldás bűnbakkeresés helyett: fontos, hogy olyan munkahelyi légkör alakuljon ki a cégnél, ahol bárki beismerheti, ha valamilyen hibát követ el, és számíthat a környezete támogatására a közös megoldás megtalálásában. Probléma esetén arra koncentráljon mindenki, hogy miként lehet azt megoldani, ne pedig a bűnbakkeresésre!
Rendszeres visszajelzések: a rendszeres visszajelzés és a pozitív visszacsatolás segít a motiváció fenntartásában, hogy a munkatársak hosszú távon is lelkesen dolgozzanak a közös célok eléréséért.
Az erőszakmentes kommunikáció a munkahelyi légkör mellett a vállalatok által elért üzleti eredményeket is javíthatja.
Ha segítségre van szükséged a céges marketing stratégiában, vállalati kommunikációban, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
borítókép: Icons8 Team // Unsplash