Ha épp most készülsz belevágni a videó készítésbe, vagy már foglalkozol egy ideje a legnépszerűbb tartalomtípus, a videó gyártásával, és szeretnéd még jobban csinálni, ideje belemélyedni a forgatókönyv megírásának rejtelmeibe. Hiszen hiába vannak zseniális ötleteid, profi stábod és szuper technikád – ha nincs egy jó forgatókönyved, a projekt könnyen káoszba fulladhat.
Miért nélkülözhetetlen a forgatókönyv?
A forgatókönyv jelentését mindenki ismeri, azonban sokan talán azt gondolják, hogy csupán a híres, amerikai filmek esetében van szükség ilyen dokumentációra, holott az üzleti-kereskedelmi célú, rövidebb videók elkészítésénél is alapvető fontosságú.
Egy profi videóban nem lehet rögtönözni. Sőt, nem túlzás azt állítani, hogy minden egyes másodpercet pontosan meg kell tervezni ahhoz, hogy a végeredmény minőségi és ütős legyen.
Forgatókönyv nélkül videót készíteni nagyjából olyan, mint térkép vagy GPS nélkül elindulni egy ismeretlen úticél felé: necces, hogy nagyon nem ott fogsz kikötni, ahol szerettél volna.
Mindenfajta tartalomgyártás első és legfontosabb lépése az alapos tervezés, hiszen egy minőségi kontentnél nincs helye az improvizálásnak – ilyenkor minden apró részletet előre át kell gondolni, és rögzíteni egy dokumentumban, a forgatókönyvben.
Ez lesz majd az a „térkép”, amely a forgatás során a stáb segítségére lesz abban, hogy minden optimálisan alakuljon, és gördülékenyen haladhasson a felvétel.
Ha van egy jó forgatókönyv, mindig mindenki tudja, mi a dolga, mi és mi után következik, mikor mi hangzik el, milyen képbevágásra lesz szükség, vagyis megjelenik benne minden apró részlet, amely a végleges filmen is látható és hallható lesz.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Videó készítés, YouTube csatorna menedzsment
Sajtómegjelenések, online PR kampányok
A forgatókönyvírás lépései
Tervezés, előkészületek
Első lépésként érdemes átgondolni, hogy kiket akarsz megszólítani, vagyis ki a célközönség, és a lehető legtöbb információt megtudni róluk.
Ha tisztában vagy azzal, hogy kik ők, mely korosztályhoz tartoznak, hol élnek, milyen a társadalmi és anyagi helyzetük, illetve mely csatornákon lehet őket elérni, következhet a konkrét üzenet (mely problémájukra milyen megoldást fogsz kínálni) és a videó hangulatának a megtervezése.
Jó, ha már ezeket papírra veted, hogy később egyetlen apró részlet felett se sikkadj el.
Fontos továbbá, hogy határozd meg a videó hosszát, műfaját (pl. cégbemutató videó, image film, unboxing videó, szakértői interjú, oktatóvideó stb.), eszköztárát (vágások, színvilág, dialógusok, kamerabeállítások, effektek), a forgatás személyi és technikai feltételeit, illetve a helyszínét!
Hasznos, ha előre gondolsz a felvétel (és a kész videó terjesztésének) költségvetésére is.
Segítségre van szükséged a videók megtervezésében, marketing stratégiában? Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Forgatókönyvírás
A következő lépés már lehet a forgatókönyv részletes átgondolása és rögzítése. Rövidebb, üzleti célú videók esetében gyakran alkalmazzák a kétoszlopos megoldást.
Ennek a lényege, hogy külön oszlopban rögzítjük az auditív (párbeszédek, zenék, hangeffektek), és külön a vizuális történéseket és információkat (képek, kamerabeállítások, színek, vizuális effektek).
Mindezekhez hozzárendelhetünk időtartamot és egyéb információkat is. A lényeg, hogy mindent nagyon egyszerűen, röviden, tömören és átlátható módon rögzítsünk, hogy a forgatás során a stáb minden tagjának egyértelműek legyenek a feladatok.
Storyboard
Ha elkészült a forgatókönyv, érdemes azt vizualizálni – például egy storyboard formájában. Ez azért fontos, mert a vizuális információkat az emberi agy sokkal gyorsabban és könnyebben dolgozza fel, mint például a szöveget.
Így a storyboard segíti, hogy akár a teljes koncepció, akár annak egy-egy részlete pillanatok alatt világossá váljon a stáb tagjai számára.
Ellenőrzés, javítás
Ha mindennel elkészültél, nem árt átnézetni a forgatókönyvet a stábbal, de ha biztosra akarsz menni, akkor egy videó készítésben jártas, külső szakembert is célszerű bevonni, majd a javaslatok alapján végleges formába önthetitek a dokumentumot.
Kiszervezett marketing
Egy profi videót „házon belül” elkészíteni sokkal nagyobb feladat, sokkal több időt, energiát és pénzt igényel, mint az elsőre gondolnád.
A jó hír, hogy nem kell lemondanod a videó készítés előnyeiről, ha a forgatókönyv-írást és a videózást (valamint az összes többi, ehhez kapcsolódó részfeladatot) nem tudod cégen belül megoldani, hiszen dönthetsz a kiszervezett marketing mellett is.
Vagyis átadhatod a feladatot egy online marketing ügynökségnek, akik rendelkeznek azokkal a kompetenciákkal, személyi és tárgyi feltételekkel, valamint rutinnal, amelyek egy ütős reklám videó elkészítéséhez szükségesek.
Ha szeretnéd, hogy levegyük a válladról ezeket a feladatokat, egyeztess velünk időpontot az első, díjmentes konzultációra!
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Kapcsolódó cikkek:
- Videó készítés árak és hasznos infók
- Videó ötletek és tippek webshopoknak
- Videó készítés cégeknek (5 lépésben)
- Reklámfilm, reklám video tippek
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Miről volt szó ebben a cikkben?
-
Forgatókönyv tippek marketing célú videókhoz
-
Miért nélkülözhetetlen a forgatókönyv?
-
A forgatókönyvírás lépései
-
Tervezés, előkészületek
-
Forgatókönyv írás
-
Storyboard – mit jelent és hogyan használd
-
Ellenőrzés, javítás
-
Kiszervezett marketing előnyei
A DLX MEDIA-ról
A DLX MEDIA hazai kis- és középvállalkozásoknak nyújt teljeskörű online marketing szolgáltatásokat, fókuszálva a szakértői márkaépítésre, stratégiai kommunikációra, folyamatos és minőségi audiovizuális tartalomgyártásra.
Elégedett ügyfeleink között találhatóak innovatív tech vállalkozások, felsőoktatási intézmények , valamint gasztronómiai, és egyéb szolgáltató vállalkozások.
Ha kiváncsi vagy, hogyan dolgozunk, regisztrálj egy díjmentes konzultációra!
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
képek: dix sept // Unsplash