Az influencer jelentése nem is olyan régen, néhány évtizeddel ezelőtt még teljesen ismeretlen volt Magyarországon. Leginkább a YouTube megjelenésével és elterjedésével vált ismertté a fogalom, manapság pedig aligha van olyan internethasználó és médiafogyasztó, aki ne találkozott volna a kifejezéssel. De mit is jelent pontosan az influencer szó, és mit kell tudni a ma oly’ divatos influencer marketingről? Ebben a cikkben ezeket a kérdéseket válaszoljuk meg.
Az influencer jelentése
Az influencer kifejezést az angol nyelvből vettük át, jelentése: „befolyásoló”. A köznapi szóhasználatban ma olyan befolyásoló személyt vagy véleményvezért értünk a szó alatt, aki aktív online jelenlétével, viselkedésével, szokásai és véleménye kommunikálásával befolyásolni képes nagyobb tömeget.
Az influencereket a követőik tisztelik, sok esetben egyfajta példaképnek tartják, véleményüket pedig hitelesnek tekintik.
A „véleményvezérek” többnyire olyan hétköznapi emberek, akik életük történéseit, a világ dolgairól való gondolataikat a tartalomgyártás eszközeivel megosztják az online médiában, hatást gyakorolva ezzel a médiafogyasztókra.
Az influencer jelentése magába foglalja továbbá azokat a hírességeket és szaktekintélyeket is, akik személyes véleményüket, attitűdjüket, tapasztalataikat, nézeteiket szintén nyilvánosan közzéteszik a közösségi médiában, hatást gyakorolva ezzel közönségükre.
Stílusuk, preferenciáik, véleményük, de akár vásárlási szokásaik is követendő példát jelentenek követőtáboruk számára.
Kontentjeik általában szöveges tartalmak, például blogbejegyzések, közösségi média posztok, de ma leginkább a videós tartalmak, vlogok képesek elérni ezt a hatást, ami összefüggésbe hozható napjaink médiafogyasztási trendjeivel és a videó készítés népszerűségével.
Ahogy az okostelefonok egyre okosabbá váltak, és egyre jobb minőségben lehetett velük videókat lejátszani, az emberek már nemcsak reggel és este, a gép előtt ülve tudtak videókat nézni, hanem szinte bárhol, bármikor.
A multimédia hatalmas előnye az írott szöveggel vagy más típusú kontenttel szemben, hogy több érzékszervre is, sőt az érzelmekre is hat, így nagy mértékben segíti az információfeldolgozást, ráadásul lehetővé teszi a gyors és egyszerű információszerzést is, amire ma minden eddiginél nagyobb igény van.
A videók, vlogok tehát különösen jól képesek erősíteni az influencerek véleményformáló erejét, hiszen az érzelmek közvetítésére és befolyásolására is rendkívül alkalmasak.
Ha segítségre van szükséged a marketing stratégiában, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Milyen kategóriákba sorolhatók az influencerek?
Az influencer jelentése után érdemes röviden áttekinteni azt is, hogy milyen kategóriába sorolhatók a véleményvezérek.
A legtöbb influencert három nagy csoportba lehet besorolni, ez alapján megkülönböztetünk hírességeket, szakértőket és tartalomkészítőket.
Hírességek
Ahogy már fentebb, az influencer marketing fogalmának tisztázása során is említettük, a véleményvezérek legkorábbi típusai a hírességek voltak.
Amikor egy sztár a nevét adja egy termékhez, szolgáltatáshoz vagy márkához, és a reklámarcává válik, növelni tudja a vállalat ismertségét és hitelességét.
Pl. mostanában gyakran láthatjuk feltűnni Szoboszlai Dominik magyar válogatott labdarúgót a McDolnald’s televíziós reklámfilmjében, melyben a sportoló kedvenc mekis menüjét népszerűsíti.
A hírességekkel való együttműködés amellett, hogy rendkívül hatékony, egyben az egyik legdrágább változata is az influencer marketingnek, így jellemzően inkább a nagyobb cégek engedhetik meg maguknak.
Szakértők
A szakértők olyan ismert emberek, akik szakmai tudásuknak és tapasztalataiknak köszönhetően tettek szert hírnévre.
Az emberek tisztelik őket, bíznak a véleményükben, ezért az ő ajánlásaik igen hatékony marketing eszközként tudnak működni.
A L’Oreal hajápolási termékeinek ajánlása sokkal hitelesebb Hajas László mesterfodrász szájából, mintha egy ismeretlen, laikus személy hívná fel rájuk a figyelmet, hiszen a sztárfodrászban megbízunk, így a véleményét is elfogadjuk.
Ugyanígy, ha Szabi, a pék promotál valamilyen sütési alapanyagot, az emberek nagyobb eséllyel fogják elfogadni az ajánlását, mintha egy átlagember emelné k az adott termék előnyeit.
A szakértők megszólaltatásának ma egy népszerű módja a videó podcast készítés.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Ha segítségre van szükséged a marketing stratégiában, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Tartalomkészítők
A tartalomkészítők olyan bloggerek vagy vloggerek, akik hétköznapi emberként online felületeken osztják meg a követőikkel életük történéseit, mindennapi életüket.
Bár nem tekinthetők se sztároknak, se szakértőknek, egyesek óriási követő- (sőt rajongó-) táborral rendelkeznek, így fontos szerepet tölthetnek be ők is egy vállalat márkaismertségének növelésében.
Sokan ismerik például Karin Dragos, a nagykárolyi influencer YouTube-csatornáját, ahova hétről hétre tölti fel – elsősorban – szépségápolás, otthon és életmód témájú videóit.
Kontentjeiben gyakran ajánl kozmetikumokat, divatmárkákat, vagy mutat be más típusú, általa preferált termékeket.
Mivel követői kedvelik, és felnéznek rá, hitelesnek és megbízhatónak tartják, így az általa ajánlott termékekhez és szolgáltatásokhoz is pozitív attitűd alakul ki bennük.
A tartalomkészítők pont amiatt tudják hatékonyan megszólítani a közönségüket, mert alapvetően ugyanolyan hétköznapi emberek, mint követőik, ami azt is sugallja a médiafogyasztók számára, hogy az általuk használt termékek és szolgáltatások számukra éppúgy hatékonyak, kedvező hatásúak – és elérhetők.
Ha segítségre van szükséged a marketing stratégiában, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Az influencereket egyéb szempontok alapján is lehet kategorizálni – ezek a következők:
Elérési szint alapján
Csoportosíthatjuk az alapján az influencereket, hogy hány embert érnek el tartalmaikkal, vagyis hány fős követőtáborral rendelkeznek.
- Nano-influencerek: 1,000-10,000 követő
- Mikro-influencerek: 10,000-50,000 követő
- Makro-influencerek: 50,000-1,000,000 követő
- Mega-influencerek: több mint 1,000,000 követő.
Téma alapján
A legtöbb influencer általában kategorizálható az alapján, hogy milyen téma áll a kontentjei középpontjában.
Ezek a legnépszerűbb témák, területek:
- Divattal, stílusokkal, öltözködéssel kapcsolatos tartalmak
- Szépség, smink, bőrápolás, szépségápolási termékek
- Életmód, mindennapi élet, otthon, család, utazás
- Fitnesz, edzés, egészség, táplálkozás
- Gasztronómia, főzés, éttermi élmények, receptek
- Technológiai eszközök, szoftverek, kütyük világa
- Utazások, helyek bemutatása, kalandok
- Videojátékok, élő közvetítések, játéktesztelés
- Tanulás, oktatási tippek, tudományos tartalmak
- Szórakoztató, humoros tartalmak, paródiák
Preferált platform alapján
Fontos csoportosítási szempont az is, hogy az egyes influencerek mely online felületen, milyen típusú kontenteket publikálnak. (Természetesen előfordul, hogy egyes véleményvezérek több platformon is jelen vannak.)
A választott platform alapján a kategóriák:
- Instagram influencerek: képeket és rövid videókat osztanak meg
- Youtuberek: hosszabb videós tartalmakat, vlogokat töltenek fel a YouTube-ra
- TikTok influencerek: rövid, kreatív videókat készítenek
- Twitter influencerek: rövid, tömör üzenetek, hírek posztolása jellemző
- Bloggerek: szöveges tartalmakat, cikkeket, hosszabb (blog)bejegyzéseket tesznek közzé
- Podcasterek: hangalapú tartalmak, beszélgetések, interjúk, illetve a videó podcast esetén multimédiás kontentek készítése, terjesztése jellemző rájuk.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Ha segítségre van szükséged a marketing stratégiában, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Mit jelent az influencer marketing?
Az influencer kifejezés után egy másik fontos fogalom, melyet érdemes megismerni, az influencer marketing.
Azt gondolhatnánk, hogy egyidős a közösségi médiával, ám az influencerek és márkák együttműködése sokkal korábbra datálható.
Mindannyian emlékszünk olyan televíziós reklámokra, amelyekben élsportolókat, celebeket, művészeket, ismert embereket kértek fel arra, hogy népszerűsítsék egy adott cég termékeit vagy szolgáltatásait.
Ezek a reklámok tekinthetők a mai influencer marketing „őseinek”.
A social media megjelenését és elterjedését követően a véleményvezérek szerepét a médiafogyasztók befolyásolásában az üzleti szférában gyorsan felismerték, hiszen a velük történő együttműködés kiváló lehetőséget jelent most is a vállalatok számára, hogy gyorsan és hatékonyan juttassák el rajtuk keresztül az üzeneteiket potenciális vásárlóikhoz.
Az influencer marketing tehát egy stratégia, amely márkák és influencerek kollaborációján alapszik, és a lényege, hogy a cég üzeneteit az influencerek továbbítják a célközönség felé.
Ez a módszer nem csupán azért nagyon hatékony, mert az influencerek hatalmas követőtáborral rendelkeznek, és így sok emberhez jutnak el az információk az adott cégről, a termékeiről vagy szolgáltatásairól, promócióiról stb., hanem azért is extra hatásos marketing eszköz, mert az influencerek kvázi hitelesítik az általuk promotált márkát.
Például Glökler Krisztina fitness / életmód vlogger, táplálkozási tanácsadó – és a Myprotein egyik magyarországi nagykövete. Tartalmaiban rendszeresen felbukkannak a márka termékei – hol indirekt módon, hol akár egy termékbemutató videót szentelve nekik.
Mivel a követők megbíznak a vlogger véleményében és értékítéletében, automatikusan hitelesnek tekintik, és bizalmat szavaznak az általa használt és képviselt termékeknek is.
További előnye az influencer marketingnek, hogy a kampányok az influencerek specializációi révén pontosan a kívánt demográfiai csoportokat célozhatják meg.
Sejteni lehet például, hogy a már említett Glökler Kriszti követői jórészt fiatal-középkorú emberek, akik számára fontos az egészséges életmód és a sport, így azok a cégek, akik éppen ezt a társadalmi réteget igyekeznek megszólítani, hatékonyan érhetnek el rendkívül sok embert a célcsoportjukból a youtuberen keresztül.
Ha segítségre van szükséged a marketing stratégiában, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Tippek influencer marketinghez
A célcsoport alapos ismerete mindenféle marketing tevékenység esetén, így az influencer marketing alkalmazása során is rendkívül fontos.
Ahhoz, hogy bármilyen üzleti célt elérj, elengedhetetlen, hogy pontosan tudd, kik a potenciális vásárlóid, milyen demográfiai csoportokhoz tartoznak, milyen problémákkal küzdenek, milyen céljaik vannak, milyenek a vásárlási és médiafogyasztási szokásaik, mely online felületeken aktívak stb.
Ugyanígy érdemes tisztában lenned azzal, hogy kik a versenytársaid, és a lehető legtöbb információt beszerezni róluk, a módszereikről, a termékeikről, a kommunikációjukról stb.
A piackutatás után sor kerülhet a célok pontos meghatározására – pl. márkaismertség növelése, termék vagy szolgáltatás népszerűsítése, eladásösztönzés stb.
A megfelelő influencer kiválasztása rendkívül fontos, hiszen figyelembe kell venni a követőbázis méretén és minőségén túl a híresség hitelességét, az általuk preferált platformokat, és mérlegelni kell, hogy kontentjeik stílusa és tartalmai mennyire passzolnak a márkádhoz.
Azt is tudatosítani kell a tervezés ezen szakaszában, hogy milyen típusú tartalmakra lenne szükséged – pl. inkább blogbejegyzéseket szeretnél vagy Instagram-posztokat, esetleg videók jönnének jól a YouTube-on vagy a TikTokon.
Az influencerekkel való kapcsolatfelvétel során érdemes tisztázni az együttműködés részleteit, majd ezt követően kezdődhet a tartalomgyártás, végül pedig az eredmények mérése és elemzése.
Együttműködési lehetőségek influencerekkel
- Szponzorált tartalom létrehozása esetén az influencer pénzt kap azért, hogy egy adott terméket vagy szolgáltatást népszerűsítsen, ajánljon.
- Termék- vagy szolgáltatás-ajánlások és tesztelések: ilyenkor az influencer kipróbálja és véleményezi a terméket vagy szolgáltatást, ismerteti annak előnyeit és hátrányait, majd ajánlja a követőbázisának.
- Affiliate marketing: az ügyfélszerzés egyik leghatékonyabb módja – akkor beszélünk róla, ha a véleményvezér jutalékot kap az általa generált eladások után.
- Termékajándékozás és nyereményjátékok: az influencerek ajándékokat osztanak szét követőik között, esetleg nyereményjátékokat hirdetnek.
- Brand ambassador programok: olyan hosszú távú együttműködést jelentenek, ahol az influencer rendszeresen népszerűsíti a márkát.
Összefoglalás
Az influencer jelentése tehát befolyásoló személy vagy véleményvezér – a fogalom alá tartozó hírességek, szakértők és tartalomgyártók fontos szerepet játszhatnak a márkák promotálásában azáltal, hogy a közösségi médiában megosztott tartalmaikban a nevüket adják egy adott cég termékeihez vagy szolgáltatásaihoz.
Mivel követőik bíznak bennük, és afféle példaképkén tekintenek rájuk, ajánlásaikkal erőteljes hatást képesek gyakorolni az emberekre.
Erre a befolyásoló erőre épít az influencer marketing, amely alatt véleményvezérek és márkák együttműködését értjük.
Ha segítségre van szükséged a marketing stratégiában, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ