A keresőoptimalizálás (avagy SEO) kifejezés sokak számára már ismerősen cseng, azonban azt kevesen tudják, hogy mikor és hogyan érdemes ezt a marketing egyközt alkalmazni, s egyáltalán: hogyan lehet beépíteni a keresőoptimalizálást a marketing stratégiába. Ebben a cikkben ezeket a kérdéseket járjuk körül, illetve megmutatjuk, melyek azok a tippek, trükkök, amelyeket már kezdő vállalkozók is tudnak alkalmazni, hogy javítsák a weboldaluk organikus elérését a SEO segítségével.
A keresőoptimalizálás jelentése
A keresőmotor-optimalizálás angol nevének (Search Engine Optimization) rövidítése a SEO. Ha rákeresel egy kifejezésre a keresőben, akkor találsz fizetős találatokat, illetve alatta organikus (nem fizetős) találatokat.
A tudatos keresőoptimalizálás, vagyis a SEO célja, hogy a vállalatok az organikus találatok elején, legideálisabb esetben az első három helyén szerepeljenek, hiszen ők viszik el a kattintások kb. 70%-át, akik pedig a találati listán hátrébb találhatók, együttesen osztoznak a maradék 30%-on.
Ez azért fontos, mert ezek a kattintások fognak forgalmat, s végül bevételt generálni a cégek számára. Mivel a fentiek miatt egy kiemelten fontos marketing eszközről van szó, ezért érdemes már az elején konzultálni egy SEO ügynökséggel, vagy teljeskörű marketing szolgáltatást nyújtó kreatív ügynökséggel. Ha segítségre van szükséged, vedd fel velünk a kapcsolatot!
A SEO 3 alappillére
Annak érdekében, hogy a cégek a találati listán előkelőbb helyre kerüljenek, a SEO mindhárom területével foglalkozniuk kell:
Technikai SEO
Számos tevékenységet magába foglal, s célja az, hogy a weboldalak jól működjenek, és egyáltalán megtalálhatók legyenek a keresők számára. Ide tartozik az oldal betöltési sebességének javítása, a mobilra optimalizált felépítés, belső linkek, oldaltérképek naprakészen tartása, a folyamatos korrekciók és az egyéb technikai hibák kiszűrése.
On-page SEO / tartalmi SEO
Arra az „oldalon belüli” tevékenységre utal a tartalmi SEO, melyet azért végzünk, hogy az oldalunk jobb pozícióba kerüljön a keresőben. Vagyis olyan tartalmakat írunk, ami az olvasónak is értéket ad, valamint a Google szemében is értékes.
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Kulcsszó kutatás és SEO célú szövegírás
A weboldal felépítésének optimalizálása után a legfontosabb feladat a kulcsszavak meghatározása (amelyeket az internethasználók beírnak a böngészőbe, amikor rákeresnek a cég által forgalmazott termékre vagy szolgáltatásra).
Ezek a kulcsszavak beépülnek a releváns információkat tartalmazó, minőségi szöveges tartalmakba, blog cikkekbe, de nem random módon – a címek, az alcímek, a képek és videók megnevezései, valamint maga a szöveg is tartalmazzák ezeket a kulcsszavakat – természetes szövegkörnyezetbe, de mégis tudatosan felépítve.
Off-page SEO
A tartalmi SEO-val ellentétben ide az „oldalon kívüli” keresőoptimalizáló tevékenységek tartoznak, mint például a linképítés, amely célja, hogy releváns és hiteles oldalak hivatkozzanak a mi weboldalunkra.
SEO vs. PPC
Sokakban vetődik fel a kérdés, hogy akkor a SEO hatékonyabb vagy a PPC hirdetések? A helyzet azonban nem ilyen egyszerű, nem lehet rábökni egyikre vagy másikra, s azt mondani, „ez a jobb, ezt válaszd”, hiszen mindegyiknek megvannak az előnyei és hátrányai, mindegyiknek megvan a helye a marketing mix-ben.
Hosszú távon a Google Ads hirdetések jellemzően egyre drágábbak, ahogy a verseny nő az adott területen. A SEO előnye, hogy a kattintásokért nem kell fizetni, és a jó organikus pozíciónak hosszú távú előnyét lehet élvezni.
A Google Ads legnagyobb előnye, hogy gyorsan futni kezd a kampány, jön rá a forgalom, míg a SEO-nak van egy legalább 6-9 hónapos átfutása.
Ha például karácsonyi kampányra készülsz, és már szeptember van, akkor nincs arra idő, hogy SEO-val érezhető eredményeket érj el.
Ha sürget az idő, akkor a Google Ads a jó megoldás. Ilyen esetben érdemes a hirdetésekkel kezdeni, majd egy idő után, a marketing költés egy részét átcsoportosítani a SEO-ra.
Általánosságban elmondható, hogy a SEO hatékonyabb és olcsóbb közép- és hosszú távon, viszont ki kell tartani addig, amíg a pozitív hatásai jelentkeznek
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Keresőoptimalizálás tippek kezdő vállalkozóknak
Telepíts fel valamilyen analitikai szoftvert!
Ha szakértőket vonsz be a marketing tevékenységbe és a keresőoptimalizálásba, az lesz az első, hogy Google Analytics vagy Search Console hozzáférést kérnek. Ez számukra pontosan olyan, mint az orvos számára a röntgen vagy a laboreredmények – elengedhetetlenek ahhoz, hogy a „páciens” állapotát fel tudják mérni.
A Google Analytics-et sokan ismerik. Használata egyszerű: gyakorlatilag csak beállítod a kódot, és fut a saját weboldaladon.
A Google Search Console a weboldal és a Google keresés közötti forgalmat monitorozza (mire keresnek / kattintanak az emberek, milyen technikai problémák vannak az oldalon stb.).
Ha ez nincs meg, nincsenek meg a historikus adataid, amelyek kellenek ahhoz, hogy a szakember lássa, milyen állapotban van az oldalad jelen pillanatban.
E két szoftver setupolása kevesebb, mint 1 órát vesz igénybe, a költsége pedig hamar megtérül.
Végezz versenytárs elemzést, piackutatást!
A Search Console adatai alapján azt is látni fogod, hogy milyen kulcsszavakra találnak meg téged. A következő lépés megnézni, hogy kik a versenytársak, kik azok, akik ugyanezekre a kulcsszavakra nálad jobban szerepelnek. Érdemes megvizsgálni, hogy mit csinálnak ők máshogy. Több cikket osztanak meg? Több hivatkozásuk van más oldalakról? Meg kell próbálni felzárkózni hozzájuk, hogy legalább olyan jó légy technikailag, tartalomban és linkelésben, mint ők, majd ezt követően lehet gondolkodni azon, hogy hogyan körözheted le őket.
Mindhárom SEO pillért (technikai, tartalmi SEO, linkek) érdemes megvizsgálni a konkurenciánál, hiszen e három kombinációja alapján rangsorol a böngésző.
Vedd figyelembe az iparágad sajátosságait a keresőoptimalizálás során
Iparágfüggő, melyik terülnek nagyobb a súlya: az on-page vagy az off-page SEO-nak.
Fogászati témájú weboldalak esetében például azok a cégek szerepelnek jobban, akiknek széles tartalompalettájuk van a fogászati kezelésekről, betegségekről, fogászati problémák megoldásáról. Ezeken a webhelyeken nagyobb lesz az ott töltött idő, kevesebb a visszafordulás, és a Google azt érzi ebből, hogy ez egy releváns, minőségi oldal.
Fontos szem előtt tartani, hogy B2C esetében a végfelhasználót szolgálod ki – mint például a fogászatnál is. Az ilyen témájú tartalmakra sokan keresnek rá, sokféle cikket dob fel a Google egy-egy kulcsszó beírása esetén. Tehát az ilyen és hasonló iparágaknál kulcsfontosságú a tartalomgyártás.
B2B esetén kicsit más fajta tartalommarketing stratégia szükséges, de a technikai feltételek mindkét esetben fontosak, hiszen ezekre épül rá a linkhálózat és a tartalom is – az arányukat pedig az iparág határozza meg.
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
A linképítés fontossága, hivatkozások más weboldalakról
A rámutató linkeknél is lényeges, hogy az adott oldal mennyire hiteles.
Nem mindegy, hogy egy ismert, nagy portál vagy egy tegnap alapított blog hivatkozik rád.
Két szempontot érdemes mérlegelni, amikor linket szerzel egy másik weboldalról: Az egyik a tartalmi relevancia, a másik a hitelesség.
Ha kutyatápot árulsz, és egy kutyatenyésztéssel foglalkozó oldal hivatkozik rád, az tökéletes. Ezt értjük relevancia alatt. Ha viszont egy ruhaüzlet weboldalán bukkan fel a linked, az nem hatékony, hiszen a két területnek semmi köze egymáshoz.
Szintén fontos az oldal hitelessége, ahova a linket elhelyezed, hiszen az hatással lesz a te hitelességedre is. Például az oldalad megjelenik az Indexen – így lesz linked egy egyáltalán nem releváns, ám ismert és nagy forgalmú (vagyis hiteles) oldalról.
A legjobb eset, ha a weboldal, ahonnan link mutat rád, hiteles és releváns is.
A SEO megtérülése
Minden tapasztalat azt mutatja, hogy a keresőoptimalizálásba fektetett idő, pénz és energia – ha nem is rövid távon – megtérül, azonban ennek mérése nem mindig egyszerű feladat.
Akkor lehet pontosan mérni az eredményeket, vagyis a konverziókat, ha például egy webshopról van szó, és minden tevékenység az online térben történik.
Egyes weboldalaknál vannak online aktivitások, de utána telefonon keresik a céget, vagy bemennek személyesen az üzletbe, s legfeljebb a sales-es vagy az üzletben dolgozó kolléga tud rákérdezni, hogy hol találtak rá.
Az összes eddigi kutatás és megfigyelés azt bizonyítja, hogy közép- és hosszú távon a SEO a leghatékonyabb stratégia, de vannak olyan helyzetek, amikor Facebook hirdetést kell kitenni, s van, amikor a Google Ads hirdetéseket kell futtatni.
A legfontosabb ezeknek az eszközöknek az ideális mix-ét megtalálni, folyamatosan elemezni az eredményeket.
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Videó SEO, vagyis “YouTube keresőoptimalizálás”
A Google mellett a YouTube a második legnagyobb keresőmotor a világon, ahova percenként 500 órányi tartalom kerül feltöltésre. Évről-évre egyre több tartalmat gyártanak a YouTube csatorna tulajdonosok, és a fogyasztók is egyre szívesebben tájékozódnak videók alapján, emiatt a videók optimalizálása ugyanolyan fontos feladat, mint a szöveges tartalom a Google esetén.
A videó SEO-ról itt írtunk bővebben: YouTube SEO (Videó keresőoptimalizálás)
Amennyiben mindegyik lehetőséget (PPC, SEO, egyéb marketing tevékenységek) alaposan megismered, nem fog problémát okozni, hogy eldöntsd, mikor melyik utat érdemes választani. Ha pedig segítségre van szükséged ennek mérlegelésében, vagy akár a SEO célú tartalmak elkészítésében, vedd fel a kapcsolatot velünk!
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Kapcsolódó cikkek:
Borítókép: Unsplash
5 Comments