A közösségek erejét már az ősidők óta ismeri az emberiség. Nem csoda, hogy marketing stratégiája fontos elemeként egyre több cég alkalmazza a közösségépítés offline és online eszközeit, amelyek elsősorban közép-, illetve hosszú távon hozzák meg a vágyott eredményt: a vevőszám emelkedését és a márka erősödését. Hogyan működik a közösségépítés mint marketinges eszköz, és milyen offline és online lehetőségeid vannak cégként egy saját közösség létrehozására és erősítésére? Ha érdekelnek a válaszok, olvass tovább!
A közösségépítés nem direkt módon szolgálja az értékesítési célokat, hanem a tartalommarketinghez hasonlóan a bizalom, a lojalitás, a szimpátia és az elköteleződés kialakítását célozza meg. Erősítheti a személyes és a céges márkát, illetve az adott vállalat reputációját is támogathatja, illetve fontos eleme lehet a munkáltatói márkaépítésnek is.
A közösségépítés jóval hatékonyabb az erőszakos reklámoknál, ráadásul fontos értékeket adhat a célközönségnek – mint például a valahová tartozás érzését.
Offline közösségépítés
Offline közösségépítés alatt a személyes megjelenést igénylő rendezvényeket, programokat, bemutatókat, versenyeket, családi napokat, nyílt napokat és más programokat értjük, amelyek célja a találkozás, a kikapcsolódás, illetve a közös aktivitás. (Kapcsolódó szolgáltatásunk: Rendezvény videózás)
Ilyen például az Aldi Női Futógála, a Decathlon családi napjai vagy a Szerencsejáték Zrt. különféle programjai.
Egy ilyen rendezvényen feltűnhetnek, bemutatásra kerülhetnek ugyan valamilyen módon az adott cég termékei és szolgáltatásai, sőt nagyobb akciókat is lehet az ilyen események alatt kínálni a résztvevőknek, de
a közvetlen cél ilyenkor nem az értékesítés, hanem a személyes találkozás nyújtotta előnyök és lehetőségek kihasználása.
Szemtől szemben ugyanis könnyebb a célcsoport bizalmába férkőzni és elnyerni a szimpátiáját, hiszen a személyes kontakt sokkal emberibb és közvetlenebb.
Ráadásul fontos szerepük van a pozitív élményeknek is, amelyeket a későbbiekben a résztvevők a cégedhez fognak társítani.
Hátránya viszont, hogy komoly anyagi vonzata is lehet egy ilyen program megszervezésének és lebonyolításának.
Ha segítségre van szükséged a marketing stratégiában, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Online közösségépítés
Az online, azaz internetes felületeken történő közösségépítésnek is számos előnye van. Kényelmesebb, rugalmasabb kapcsolattartási módot jelent mind a cég, mind a célcsoport számára, ugyanakkor itt is létre tud jönni a kétirányú kommunikáció, és viszonylag széles fogyasztói kört lehet vele megcélozni.
Előnye továbbá a költséghatékonyság, ugyanis – ellentétben az offline programokkal – nincs, vagy minimális anyagi vonzata van az online közösségépítésnek.
Ebbe a kategóriába tartoznak a cégek nyílt és zárt csoportjai a közösségi média platformokon, de közösség alakulhat ki egy YouTube csatorna követőtáborából is.
Online közösségépítésnél sem az az elsődleges cél, hogy ezekben a csoportokban a cég rátukmálja a termékeit vagy a szolgáltatásait a potenciális vásárlókra.
Ennek ellenére hatásos vevőszerzési mód lehet, ha kevésbé direkt módon megjelenik a felületen a vállalat valamely terméke vagy szolgáltatása.
Például a Szafi Products Kft. diétás és mentes élelmiszereket és konyhai alapanyagokat árusít. Közösségi média felületein és YouTube csatornáján a cég egészséges recepteket oszt meg, és különféle diétákba beilleszthető (glutén-, laktóz-, illetve cukormentes) ételek elkészítését mutatja be.
A platformokon erős közösség alakult ki, melynek tagjai tippekkel, tanácsokkal segítenek egymásnak, recepteket osztanak meg, leírják a tapasztalataikat stb.
(Természetesen a sütés-főzés során Szafi termékeket használnak fel.)
Vagy ilyen még a már említett, sporteszközök és kiegészítők értékesítésére specializálódott cég, a Decathlon, akik az offline programok mellett online edzéseket szerveznek rendszeresen közösségépítés céljából.
Ha segítségre van szükséged a marketing stratégiában, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Cégen belüli közösségépítés
Az üzleti sikerek eléréséhez kulcsfontosságúak a tapasztalt, megfelelő szaktudással rendelkező kollégák.
A cégen belüli közösségépítés employer branding céljaidat szolgálhatja, emellett hozzájárulhat a jó munkahelyi légkör kialakításához.
A munkahelyi közösségépítő, csapatépítő kezdeményezések megvalósulhatnak online és offline eszközök segítségével is (bár az utóbbi ez esetben hatékonyabb), és jelentősen képesek növelni az összetartozás érzését, a munkavállalói elégedettséget, valamint erősítik a kollégák lojalitását és hosszú távú elköteleződését.
Ezen kívül, amelyik cégről köztudott, hogy szem előtt tartja a dolgozói jóllétet, és foglalkozik azzal, hogy kellemes munkahelyi létkört teremtsen, az könnyebben talál új munkatársakat a meghirdetett pozícióira.
Érdemes tehát a közösségépítést beépíteni a marketing stratégiába, és felhasználni üzleti céljaid eléréséhez. További tippekért keress minket bizalommal:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
borítókép: Hannah Busing // Unsplash