A lean módszert egyre több vállalat sajátítja el, és alkalmazza a mindennapokban a hatékony vállalatirányítás érdekében, hiszen nemcsak a termelő üzemekben lehet általa gazdaságosabbá tenni az egyes folyamatokat, hanem szinte bármilyen iparág esetében, bármilyen tevékenység során pozitív módon képes befolyásolni a cég eredményességét. Ebben a cikkben összegyűjtöttük a lean módszerről a legfontosabb információkat, amelyek segíthetnek abban, hogy Te is sikeresen alkalmazhasd a cégednél.
Mit jelent a lean módszer?
A lean módszer egy Japánból származó vezetési stílus, vállalatirányítási, vállalatszervezési módszer, amelyet elsőként az utóipar (a Toyota) hasznosított, amikor is a második világháború végén minden addiginál nagyobb szükség volt a folyamatok optimalizálására és a működés gazdaságosabbá tételére.
A Toyota után persze, mások is gyorsan átvették az új módszert, amelynek lényege, hogy felszámolja a mindennemű pazarlást, és az értékek előállítására helyezi a hangsúlyt.
A hatékonyabb működést a lean a felhasznált erőforrások számának minimalizálásával, illetve a „hulladék” (az elpazarolt mindennemű értékek) radikális csökkentésével éri el.
Támogatja a folyamatos fejlesztést (mind a fizikai-tárgyi környezetre, mind az emberi erőforrásra vonatkozóan), és olyan – akár apró – változtatásra ösztönzi a módszert alkalmazó vállalatokat, melyek eredményeként valós értékek jönnek létre (elsődlegesen az ügyfél igényeinek megfelelően).
Ehhez természetesen nélkülözhetetlen alaposan megismerni a potenciális célcsoportot és annak igényeit, elvárásait, illetve legalább ilyen fontos kielemezni és optimalizálni a különféle munkafolyamatokat. A piackutatás tehát elengedhetetlen része a lean módszernek.
A lean elveit hasznosító cégek igyekeznek kiiktatni azokat a lépéseket, részfeladatokat és -folyamatokat, amelyek nem hoznak létre a vásárlók számára ténylegesen értéket, esetleg idő- és energiapazarlást eredményeznek.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Tudunk segíteni a marketing stratégiában, folyamatok optimalizálásában? Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Melyek a lean módszer céljai?
- Költségcsökkentés: a haszonkulcsok növelésének és a jobb eredmények elérésének egyik módja. A nyereség nem csupán a termék vagy szolgáltatás árának növelésével maximalizálható, hanem azáltal is, ha az előállítás költségei kevesebbe kerülnek a cég számára.
- Folyamatos fejlesztés: kiterjed a munkatársak folyamatos képzésére, a fizikai környezet korszerűsítésére, a munkafolyamatok optimalizálására – valamint mindezek eredményeként maguknak a termékeknek és a szolgáltatásoknak a fejlesztésére.
- Termelékenység növelése: az erőforrások ésszerű felhasználásával a termelékenység növelhető, azonban a túltermelést minden körülmények között kerülni kell, hiszen a lean módszere szerint az is egyfajta pazarlás.
A lean módszer bevezetésének lépései
Ha szeretnéd a cégednél a lean módszert alkalmazni, az alábbi lépéseket kell megtenned a kívánt fejlődés elérése érdekében.
Érték definiálása
Az első feladat, hogy megvizsgáld és megértsd a jelenlegi formában zajló folyamataidat, és definiáld azokat az értékeket, amelyek hatékonyabban segítenek hozzá céljaid eléréséhez.
Érdemes összegyűjteni, melyek azok a tényezők, folyamatok, feladatok, amelyek valóban hozzájárulnak az értékteremtéshez, ugyanakkor ki kell szűrni azokat is, amelyek hátráltatnak, felesleges időt, energiát vagy pénzt emésztenek fel.
Szintén ehhez a ponthoz kapcsolódik, hogy naprakész ismeretekkel kell rendelkezni a potenciális vásárlók igényeit, elvárásait illetően, hiszen a vállalat működését, a termelést vagy a szolgáltatások létrehozását, minőségét és mennyiségét a fizetőképes kereslethez igazítani.
Értékfolyam vagy értéklánc meghatározása
Ha megtörtént a munkafolyamatok komplex feltérképezése, láthatóvá válnak, melyek azok a tevékenységek, munkatársak és egyéb tényezők, akik és amelyek aktív részesei az adott folyamatnak.
Ezekből épül fel az értéklánc, melynek minden egyes alkotóeleme fontos szerepet játszik abban, hogy a létrehozott érték később eljusson a vevőkhöz.
Az értéklánc alapos megismerése után beazonosíthatók azok a mozzanatok, amelyek nem járulnak hozzá az értékteremtéshez és -növeléshez, vagyis amelyeket a gazdaságos és hatékony működés érdekében ésszerű kiiktatni.
Vagyis ebben a fázisban világossá válik, pontosan hol keletkezik érték, a folyamat különböző lépései teremtenek-e többletérétéket, és ha igen, mekkora az értéknövelő hatásuk.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Tudunk segíteni a marketing stratégiában, folyamatok optimalizálásában? Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Munkafolyamatok optimalizálása
Miután az értéklánc feltérképezése megtörtént, sokkal könnyebb átlátni, hogy melyik folyamat melyik részleghez tartozik, és ki felel az egyes folyamatok ellenőrzéséért, értékeléséért és tökéletesítéséért.
Ez a vizsgálat szintén lehetővé teszi azoknak a lépéseknek a meghatározását és kiiktatását, amelyek nem állítanak elő többletértéket, és melyek azok, amelyek hatékonyak, vagyis ilyen módon a munkafolyamatok optimalizálhatók, a hatékonyság maximalizálható.
Folyamatos áramlás
A cél, hogy a vállalat úgy tudjon működni, hogy az anyagok / alkatrészek / információk és egyéb erőforrások akadálytalanul tudjanak áramolni, vagyis az egyes részfeladatok megvalósítása között minél kisebb legyen az átfutási idő, minél kevesebb felesleges időt, energiát és pénzt veszítsünk.
Húzórendszer kialakítása
Ha az egyes munkacsoportok gyorsabban, hatékonyabban, kevesebb erőfeszítéssel végzik el a rájuk bízott feladatokat, a munkafolyamatok stabilabbá válnak.
A lean módszer egyik alapelve, hogy az erőforrások optimális felhasználása érdekében csak akkor végezzünk munkát, amikor arra konkrét és valós igény van.
A just-in-time avagy „jól időzített termelés” lényege, hogy abból, annyit és akkor „gyártunk”, amire, amilyen mennyiségben és amikor szükség van.
Ha ez megvalósul, nem keletkezik többlettermelés, és a vásárlóknak sem kell várakozniuk igényeik kielégítésére.
Folyamatos fejlesztés
A munkafolyamatokat nem elég egyetlen alkalommal monitorozni – ha megtörtént az optimalizálás, fontos beépíteni a mindennapokba a folyamatos fejlesztés kultúráját, amelybe érdemes minden munkatársat bevonni.
Közös ötletelések, mérések, a folyamatok és eredmények dokumentálása segíthetnek abban, hogy a fejlődés állandó legyen.
Az ellenőrzések során észlelt, a gazdaságos működésre kedvezőtlenül ható tényezőket célszerű minél előbb kiiktatni, míg azokat a mozzanatokat, amelyek értékteremtő vagy -növelő hatása beigazolódik, érdemes fenntartani, arról pozitív visszajelzést és megerősítést adnia a vezetőnek.
Összegzés
A lean módszer tehát egy olyan szervezetirányítási eszköz, melynek segítségével – iparágtól függetlenül – bármilyen cég működése hatékonyabbá, gazdaságosabbá válik azáltal, hogy a cég felismeri a folyamatait pozitívan befolyásoló, értékteremtő tényezőket, és azok megerősítésére, optimalizálására helyezi a fókuszt, miközben kiszűri, és kiiktatja mindazt, ami „pazarláshoz” vezet, vagyis időt, energiát, esetleg pénzt emészt fel, azonban az értéknöveléshez nem járul hozzá.
A lean módszer segítségével a vállalat rugalmasabban tud alkalmazkodni a piaci igényekhez anélkül, hogy többlettermelés jönne létre, vagy irrálisan sok erőfeszítés árán működtetné a folyamatait, vagyis a lean nagy mértékben hozzájárul a cég teljesítményének javulásához.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Tudunk segíteni a marketing stratégiában, folyamatok optimalizálásában? Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ