Hallottál már a marketing mixről, de nem tudod pontosan, hogy milyen elemeket foglal magában? Akkor most megismerheted a legismertebb marketing tervezési elemeket, amelyeket minden marketing stratégia alkotás során érdemes végiggondolni.
A marketing mix a marketing tudományának egyik alapvető tézise, elkerülhetetlen foglalkozni vele, ha valaki a marketing szakmában dolgozik. Olyan tervezési eszköz, amit a cégek használnak annak érdekében, hogy kihozzák a legtöbbet az általuk kínált termékből vagy szolgáltatásból.
A marketing mix nevének megszületése egészen 1950-es évekig nyúlik vissza, amikor Neil Borden először tett róla említést. Néhány évvel később pedig McCarthy professzor a Michigani Egyetemen megalkotta a 4P kifejezést.
A marketing mixen belül többféle modell létezik, melyekről szót ejtünk, de a 4P-s modell (Product, Price, Place, Promotion) a leggyakrabban használt.
4P modell
A marketing mix lényege, hogy a cégek olyan tervet készítenek, ami alapján optimális módon el tudják érni céljaikat. Ehhez azonban ismerniük kell azokat a tényezőket, amelyek befolyásolják a vásárlókat, és figyelembe kell venniük azokat a korlátozásokat is, amelyekkel saját maguknak kell szembenézniük.
- Product (termékpolitika)
A termék az, amit a célközönségnek kínálunk, amit el akarunk adni, legyen az kézzel fogható termék vagy szolgáltatás. Hiába kiváló a termékünk, ha nem tudjuk eljuttatni ahhoz, akit érdekel, aki vevő rá.
- Price (árpolitika)
Az ár az, amennyit a vásárlók hajlandók megfizetni egy adott termékért vagy szolgáltatásért. Több tényezőt is figyelembe kell venni is az árak meghatározásakor, mint például a termék értéke, a versenytársak árai vagy a vásárlók igényei.
- Place (értékesítési hely, értékesítési politika)
A hely az, ahol a vásárlók elérhetik a terméket vagy szolgáltatást. Az értékesítési hely kiválasztása fontos tényező a marketing mixben, mivel ez befolyásolja, hogy a vásárlók hogyan és mikor érik el a terméket.
- Promotion (promóció)
A promóció arra irányul, hogy segítsen a lehető legtöbbet kihozni a kínált termékből vagy szolgáltatásból. A promóciós tevékenységek közé tartozik minden marketing kommunikáció, beleértve az offline és az online marketinget.
Ha segítségre van szükséged tartalomgyártásban, stratégiában, keress minket bizalommal!
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
7P modell
A szolgáltatásmarketing fejlődésével a 4P modellt továbbfejlesztették a 7P modellre, a következő elemekkel bővülve:
- Physical evidence (fizikai bizonyíték)
A fizikai bizonyíték azokat a dolgokat foglalja magában, amelyek segítenek a vásárlóknak abban, hogy meggyőződjenek arról, hogy érdemes megvásárolniuk a terméket vagy szolgáltatást. Ez lehet egy bemutatótermék, egy tájékoztató útmutató vagy akár egy elégedett vásárlói vélemény is.
- Process (folyamat)
A folyamat azoknak a lépéseknek a sorozata, amelyeket a vásárlóknak kell megtenniük ahhoz, hogy megvásárolhassák a terméket vagy szolgáltatást. A folyamatnak egyszerűnek és érthetőnek kell lennie a vásárlók számára, hogy ne veszítsék el közben az érdeklődésüket.
Ide tartozik például a KPI-ok meghatározása, a standardizált folyamatok meghatározása.
- People (személyek)
A személyek kategóriába azok az emberek tartoznak, akik segítenek a vásárlókat meggyőzni arról, hogy érdemes megvásárolniuk a terméket vagy szolgáltatást. Ezek lehetnek eladók, kiszolgálók vagy akár a vásárlók maguk is, egyszóval a cég humán erőforrása. A humán erőforrás hozzáállása nagyban befolyásolja az értékesítési folyamat sikerét.
Összességében elmondható, hogy a marketing mix, a 7P modell segítséget nyújt a cégek számára abban, hogy meghatározzák és megvalósítsák céljaikat
+1
- elemként ide sorolható Seth Godin “lila tehene”, vagyis a purple cow. Ma már olyan mértékben érnek bennünket ingerek, hogy csak azt vesszük észre, ami egyedi, ami szembetűnő. A példánál maradva, a hagyományos tehén nem kelt figyelmet, de egy lilára felkapjuk a fejünket. Vagyis ki kell tűnni a tömegből!
Ha segítségre van szükséged tartalomgyártásban, stratégiában, keress minket bizalommal!
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
4C modell
A 4P modellel szöges ellentétben áll a 4C modell, amely már nem a cég szempontjait veszi figyelembe a stratégia tervezésekor, sokkal inkább a fogyasztók érdekeit. Az elmélet Robert Lauterborn nevéhez kötődik és a következő elemeket foglalja magában:
- Consumers (fogyasztók)
A termékek helyett a fogyasztói igényeket vesszük figyelembe,mivel ők döntik el, hogy megvásárolják-e a terméket vagy sem. A fogyasztók azok az emberek, akik megvásárolják a termékünket vagy szolgáltatásunkat.
- Cost (költség)
Az árak helyett költségekkel számolunk. A költség az, amennyit a cégnek ki kell fizetnie a marketing mixben szereplő elemek előállításához és megvalósításához. A költséget figyelembe kell venni a marketing mix tervezésekor, hogy a cégek tudják, mennyi pénzt kell befektetniük abba, hogy elérjék céljaikat.
- Convenience (kényelem)
A kényelem az, ami segíti a vásárlókat abban, hogy megvásárolhassák a terméket vagy szolgáltatást. Befolyásolja, hogy a vásárlók mennyire könnyen tudnak majd hozzájutni a termékhez vagy szolgáltatáshoz.
- Communication (kommunikáció)
A kommunikáció arra irányul, hogy a vásárlók meggyőződjenek arról, hogy jó döntést hoznak és elmondják másoknak is, miért érdemes megvásárolniuk a terméket vagy szolgáltatást.
Az 4P és a 4C marketing mix közelítések mindegyike hasznos lehet a cégek számára abban, hogy meghatározzák marketing céljaikat és megvalósítsák azokat. A cégeknek figyelembe kell venniük mind a terméket, mind a piacot, és össze kell hangolniuk a két közelítést, hogy elérjék céljaikat.
Ha segítségre van szükséged tartalomgyártásban, stratégiában, keress minket bizalommal!
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
2 Comments