Marketing terv nélkül még egy igazán ígéretesnek tűnő vállalkozás is pillanatok alatt elvérezhet a piacon. Aki terv hiányában száll harcba, annak kevés esélye lesz győzedelmeskedni, ezért érdemes minél hamarabb összeállítani a megvalósítandó teendőket. Hogyan néz ki egy marketing terv felépítése? Mit tartalmaz egy precízen kidolgozott marketing stratégia? Íme a legfontosabb tudnivalók!
Mire szolgál a marketing terv?
A marketing terv célja, hogy új ügyfeleket vagy vásárlókat szerezz, a jelenlegiekkel való kapcsolatot pedig tovább erősítsd, illetve folyamatosan építsd a céges márkád.
Egy ilyen terv alapján már nem kell azon gondolkodnod és aggódnod, hogy holnap mit kell tenned a vállalkozásod növekedése érdekében, hanem akár 1-2 évvel előre is minden teendőt kijelölhetsz önmagad és a csapat számára.
Milyen elemei vannak egy marketing tervnek?
Nézzük a legfontosabbakat:
1. Piackutatás
Amit csak lehet, mérj fel a piacoddal kapcsolatban. Ez az a lépés, amit a kezdő vállalkozások nagyrésze kihagy, hiszen fölösleges “adminisztratív” teendőnek tekintik a célközönségre és a piacra jellemző adatok készítését – inkább csak a vakvilágba, ahogy esik, úgy puffan alapon próbálnak bevételt generálni.
Kérdések, amelyekre érdemes választ találni:
- Milyen piaci dinamika jellemző a szegmensre?
- Befolyásol valamit a szezonalitás?
- Kik a potenciális vevőim?
- Életkor, demográfiai adatok, vásárlói elvárások
- Milyen eladási számokat produkál a piac?
- Kitől szerezhetek be termékeket?
- Szolgáltatás esetén kikkel és hogyan építhetném az üzleti kapcsolataim?
2. Célközönség meghatározása
A célközönség feltérképezése külön fejezetet érdemel, hiszen ha nem tudod, hogy kiket és hogyan szeretnél megszólítani, esélyed sincs kapcsolatot teremteni a potenciális vásárlóiddal.
Próbálj a közönséged fejével gondolkodni, és ne feltétlenül a saját profitszerzésedből kiindulni. Tapints rá az égető problémáikra, nyújts elérhető megoldást, és kommunikálj velük az általuk használatos, elfogadott nyelvezeten.
Tedd tedd fel az alábbi kérdéseket:
- Kiknek szeretnék értékesíteni?
- Milyen problémát oldok meg számukra?
- Melyek a leggyakoribb kifogások a termékeimmel vagy a szolgáltatásommal kapcsolatban, amelyek visszatartó erőként ronthatják az üzletem?
- Ezeket a kételyeket szükséges eloszlatni a tartalmakon keresztül, például a termékleírásokban és a videókban.
- Milyen értékeket tartanak legfőképpen szem előtt a döntéskor a potenciális vásárlók, ügyfelek?
- Legyen minél olcsóbb a termék vagy szolgáltatás?
- Kifejezetten minőségi, prémium brandet keresnek?
- Mennyire fontos a szakmai hitelesség, az évek száma és a rutin?
- Mi a legfőbb céljuk, amihez pontosan a te megoldásod jelenti a siker kulcsát?
3. Termék vagy szolgáltatás bemutatása
Írd le minél részletesebben az értékesíteni kívánt terméked vagy szolgáltatásod lényegét és jellemzőit, funkcióit. Célszerű először egyetlen rövid, tömör mondatban összefoglalni, majd szakmailag részletesen is belemenni a leírásba.
Fogalmazd meg a legfontosabb előnyöket!
- Az előnyök felsorolásánál haladj fontossági sorrendben, azaz a legjelentősebb előny kerüljön a legelső helyre. Ezeket a jegyzeteket később felhasználhatod és megoszthatod a marketing kampányok készítésekor, aminek a szövegírók és a PPC szakemberek is garantáltan örülni fognak.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
4. Versenytárselemzés
Ha még nem kerítettél rá sort, épp itt az ideje szétnézni a konkurencia háza táján. Nézd meg a weboldalukat, az általuk használt platformokat, a kommunációjuk stílusát, a vásárlói véleményeket és persze az árazást is.
Próbáld meg minél precízebben behatárolni, hogy mi lehet a stratégiájuk. Így a saját terved készítéséhez is működő ötleteket szerezhetsz.
Versenytárselemzéssel két roppant fontos dolgot is nyersz:
- Felméred a konkurensek erősségeit és gyengeségeit.
- Mennyire fejlett a konkurens webáruházak vagy szolgáltatók weboldala?
- Milyen az ügyfelekkel való kommunikáció?
- Milyen minőséget képviselnek az én vállalkozásomhoz képest?
- Tanulj az erősségeikből, a gyengeségeiket pedig használd ki színvonalasabb módszerek bevetésével.
- Figyelj folyamatosan a konkurenciára, de elsősorban a saját vállalkozásod fejlesztésére fókuszálj.
- Pontosan elhelyezheted a vállalkozásod a piacon.
- Nem mindegy, hogy 100 millió forintos kezdőtőkével induló webshopot indítasz, vagy egy olyan kisebb céges weboldalt szeretnél, amivel kezdő KATA-sként boldogulhatsz a szolgáltatásaidat értékesítve.
- A versenytárselemzés során akár az egész piaci “piramist” feltérképezheted, hogy kik a legnagyobb, a középszerű és a legkisebb nevek.
- Ezek alapján már látni fogod a saját vállalkozásod kaliberét, és könnyebben kialakíthatod a versenyképes árazást is.
5. Marketing stratégiák kiválasztása
Első lépésként válaszd ki azokat a csatornákat, amelyeken keresztül megszólíthatod a célközönséged. Az előzetes piackutatás és a célközönséged megismerése során ki kell derüljön, hogy mely platformokat használják rendszeresen a potenciális vásárlóid.
Lehetséges platformok, hirdetési felületek:
- Saját weboldal
- Blog résszel ellátva
- Közösségi média
- YouTube
- TikTok
- Google
- Keresőoptimalizálás (SEO)
- Google Ads hirdetések
- TV
- Helyi vagy országos TV csatornákon való reklámozás
- Nyomtatott újság
- PR cikkek
- Hirdetések
Ezután jöhet a konkrét social media stratégia összeállítása, a PPC hirdetési tervek elkészítése és minden, ami részletekig menően taglalja a stratégia kivitelezésének pontos lépéseit.
CÉL: Ha az adott platformra vonatkozó marketing stratégiát átadod az illetékes szakembernek, már tökéletesen értenie kell a feladatát. Ha nem te szeretnéd kivitelezni a komplett stratégiát, könnyítsd meg a felkért szakemberek dolgát a főbb irányelvek kijelölésével és a minél részletesebb tájékoztatással.
6. Árazás kialakítása
- Hogyan árazzam a termékeimet?
- Mennyit ér a szolgáltatásom órabérre vagy projekt szerinti árazásra lebontva?
Ezek mind olyan kérdések, amelyek megválaszolása gyakran alapos fejtörést okoz a kezdő vállalkozásoknak. Az árazásra nincs konkrét recept, de a piaci helyzetet felmérve ajánlott egy reális, nem hasraütésszerűen kialakított árazással felvenni a versenyt a többiekkel szemben.
Szeretnél elmélyülni az árazás szakmai rejtelmeiben, hogy fillérre pontosan belőhesd az áraidat?
7. Költségvetés készítése
A céltudatos és napról napra haladó vállalkozások mindig előrelátóan kalkulálnak a pénzügyeikkel. Költségvetés kijelölésével pedig nem érhetnek túl váratlan események, hiszen végig kordában tartod a céges kasszát.
TIPP: Jelöld ki a marketing kampányokra és minden egyéb kiadásra a maximális költségkeretet, majd dönts a legjobb ajánlatok alapján.
8. Eredmények nyomon követése
Ha már elindult a marketing gépezet, következhet az eredmények folyamatos monitorozása. Ekkor derül ki, hogy élesben mennyire is működnek a korábbi számítások.
Milyen online analitikai szoftverek segíthetnek ebben?
- Google Analytics
- Adobe Analytics
- Google Search Console (SEO eredmények méréséhez)
- Facebook Pixels
- HotJar
- GTmetrix
- Mixpanel
- Amplitude
- HubSpot
9. Optimalizálási teendők kitűzése
A mért adatok alapján kezdetét vehetik a csiszolási munkálatok, hogy minél többet értékesíts, és minél magasabb konverziós arányra tehess szert.
Ha nem hozzák a számokat a Facebook hirdetések, alig vásárolnak a Google Displayen keresztül érkező felhasználók, vagy éppen a SEO munka ellenére sem növekszik az organikus forgalom, a mért adatokat felhasználva elkezdheted felderíteni a probléma forrását.
Lehet, hogy egy hirdetésre “csupán” a gyenge szöveg miatt nem kattintanak. Terméket pedig azért nem rendelnek, mert a róluk elérhető képek nem elég nagy felbontásúak vagy akár egyenesen gagyinak és bizalom rombolónak tűnnek. Ahol csak lehet, csiszolni kell az eddig végzett munkán, majd a következő összegzésnél összevetni a korábbiakat a jelenlegi eredményekkel.
A fenti 9 lépés segítségével te is összeállíthatod a vállalkozásodra szabott, egyéni marketing terved. Így lépésről lépésre, tudatosan valósíthatod meg a kitűzött céljaid a piacon. Fordíts kellő időt és figyelmet a marketing terv precíz elkészítésére, hogy kiaknázhasd a vállalkozásodban rejlő lehetőségeket, és a konkurensek egyetlen húzása se érjen váratlanul a jövőben.
Szeretnéd felpörgetni a vállalkozásod? Olyan csapatot keresel, akik nemcsak a marketing tervet írják meg, hanem A-tól Z-ig ki is vitelezik a teendőket? Ha igen, a DLX MEDIA-val szívesen állunk rendelkezésedre. Keress minket bizalommal!
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
borítókép: Kelly Sikkema // Unsplash
2 Comments