Ma már a vállalkozások többsége tisztában van azzal, hogy amennyiben üzleti sikereket akar elérni, elengedhetetlen, hogy a marketingkommunikációval is foglalkozzon. Hiába vannak egy cégnek szuper termékei és szolgáltatásai, ha a célcsoport erről nem tud, s nem jön létre a potenciális fogyasztókban a vásárlási szándék irántuk.
Mit jelent a marketingkommunikáció
A marketingkommunikáció azokat az üzeneteket jelenti, amelyeket a cég azért küld a címzettjeinek (a potenciális vásárlóinak), hogy
felhívja a figyelmet magára és a termékeire, illetve a szolgáltatásaira, s hogy az üzenetek által növelje a sikeres konverziói számát.
Ezek az üzenetek valamilyen módon befolyásolni kívánják a célcsoport attitűdjét a céghez, a márkához vagy a konkrét termékhez / szolgáltatáshoz, s azt hivatottak elérni, hogy minél több emberben megszülessen a vásárlási szándék.
Tehát az információátadás mellett a marketingkommunikáció a promócióról és a befolyásolásról szól.
Marketingkommunikációs eszközök
Alapvetően két csoportra oszthatjuk a marketingkommunikációs eszközöket: ATL (above the line) és BTL (below the line) eszközökre.
Egy kis érdekesség: az elnevezés onnan származik, hogy a Procter&Gamble nevű cég – még az 1950-es években – nem csupán a „hagyományos” reklámozásra fordított költségeket akarta elszámolni, s megjelentetni a költségvetésben, hanem egyéb marketing célú kiadásokat is.
Így az úgymond „nem klasszikus” reklámozási kiadások kerültek „a vonal alá”, míg a hagyományosak „a vonal fölé”.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
ATL marketingkommunikációs eszközök
ATL alatt a tömegmédiában történő reklámozást értjük. Ilyen a televíziós és rádiós reklám, a mozireklám, az óriásplakátok, amelyeket a közterületeken látunk, vagy például az online hirdetések, amelyek felugranak, amikor elindítanánk egy YouTube videót.
Ezeknek az eszközöknek a közös jellemzőjük, hogy drágák, „direktek” (sokszor agresszívak), és nem célzottak.
(Gondoljunk például a televíziós várandós vitamin reklámokra – ezeket nem csupán a kismamákhoz vagy a 20-30 év közötti nőkhöz juttatják el a cégek, hiszen ők lennének a célcsoport, hanem mindenkihez, aki éppen akkor a televíziót nézi – függetlenül attól, hogy az illető férfi vagy nő, idős vagy fiatal, érdekelheti a vitamin vagy sem.)
Tény, hogy tömegesen érik el ezek a reklámok az embereket, azonban a hátrányuk amellett, hogy a többség számára csak a „zajt” növelik, hogy nincs közvetlen visszacsatolási lehetőség, vagyis a kommunikáció 100%-ban egyirányú.
BTL marketingkommunikációs eszközök
A „vonal alatti” eszközökhöz tartozik a direkt marketing, a vásárlásösztönzés, a szponzoráció, a személyes eladás, de ide sorolandó a gerillamarketing, a különféle kiállítások és vásárok, valamint az értékesítési pont is.
Két óriási előnyük, s egy hátrányuk van az ATL-lel összehasonlítva. Az előnyeik, hogy a célszegmensre lehet szabni őket, és az áruk is barátságosabb. A hátrányuk viszont, hogy nem lehet velük akkora tömegeket elérni, mint az ATL által.
Online és offline marketingkommunikációs eszközök
Egy másik felosztás szerint csoportosíthatjuk az eszközöket aszerint, hogy online vagy offline megjelenésűek.
Offline például a nyomtatott sajtóban megjelenő reklám, a tévé- és rádióreklám, az óriásplakátok, a reklámtáblák, a különféle szóróanyagok, de ide sorolhatjuk a termékelhelyezéseket is, amikor például egy televíziós beszélgetős műsorban az asztalon látunk egy Coca-Colát vagy más, felismerhető márka tűnik fel „véletlenül”.
Offline eszköz a direkt- és a telemarketing is, a postai ajánlás – és nagyjából minden egyéb eszköz, amelyet nem internethasználattal érünk el.
Online eszköz a honlap, a tartalommarketing, a keresőoptimalizálás, a PPC (fizetett hirdetés), a közösségi média, az e-mail vagy hírlevél marketing – vagyis minden olyan marketingkommunikációs eszköz, amely a világhálón keresztül jut el hozzánk.
Milyen eszközöket használj?
Az elmúlt évek-évtizedek alatt életünk számos tevékenysége az online térbe tevődött át. A többség már nem a nyomtatott sajtóban olvassa el a napi híreket, hanem az interneten, postai levelek küldözgetése helyett e-mailezünk, s a személyes találkozásokat is háttérbe szorította közösségi média, a chat, a hang-, illetve videóhívás és a többi online kommunikációs lehetőség.
A megváltozott rutinok megváltozott médiafogyasztási szokásokat is eredményeztek, amelyekhez a vállalatoknak alkalmazkodniuk kellett.
Hiszen ma már hiába adnál fel hirdetést a helyi lapban, ha azt csak egy viszonylag szűk réteg olvassa.
A televíziós reklámok sem működnek már úgy, mint korábban, hiszen a többség nem tévét néz, hanem YouTube videókat, rádió helyett pedig podcasteket hallgatunk munkába menet, főzés vagy kutyasétáltatás közben.
Ma már mindenki gyorsan és egyszerűen szeretne „könnyen emészthető” információhoz jutni, amire a legszuperebb lehetőség a multimédia, hiszen egy videó esetében nem csupán a szövegértésünkre és a fantáziánkra hagyatkozhatunk, hanem a megértést vizuális és auditív élmény is támogatja.
Érdemes időt szánni rá, és például egyik reggel megnézni a buszon az embereket. Hányan olvasnak újságot? Nem sokan. És hány embernek van okostelefon a kezében? Csaknem mindenkinek.
Ha pedig egy pillantást vethetnél a mobilképernyőkre, a többségnél valószínűleg a YouTube menne, vagy azt látnád, hogy valamely közösségi média felületen lógnak az emberek.
Vagyis: ha el akarod érni őket, ha meg akarod szólítani, ha fel akarod hívni a márkádra a figyelmet, akkor ott kell lenned Neked is, ahol ők vannak, s olyan tartalmakat kell kínálni számukra, amely iránt érdeklődést fognak tanúsítani.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Határozd meg a célcsoportot és a kommunikációs csatornákat!
Ha BTL eszközt használsz, vagy az online térben kommunikálsz, fontos, hogy belődd, aki a célcsoportod, és hogy mely csatornán tudod őket elérni.
Minél több információt gyűjtesz össze a potenciális vásárlóidról, annál könnyebben tudod az igényeiknek megfelelőre szabni az üzeneteidet, s annál nagyobb az esélyed, hogy megnyered őket, s vásárolni fognak tőled.
E célból megnézheted a versenytársak módszereit is: mely platformokon vannak jelen, milyen kontenteket osztanak meg, mely tartalmaik népszerűek stb.
Ne (csak) a direkt marketingre gondolj!
Ha hosszú távon akarsz üzleti sikereket elérni, akkor ne a PPC legyen az első számú „fegyvered”, hanem inkább gyárts minőségi, releváns tartalmakat, lehetőleg készíts podcasteket, és indíts egy YouTube csatornát!
Ahelyett, hogy erőszakos reklámokat tolnál az emberek elé (amelyek a többség számára inkább csak bosszúságot okoznak), nyerd meg őket hasznos infók átadásával, érdekes videókkal, mindenféle tippel, tanáccsal, amivel elnyerheted a bizalmukat és a lojalitásukat!
Ha egy kicsit beleásod magad a keresőoptimalizálásba, és SEO szempontokat is érvényesítesz a tartalomgyártás során, azt is elérheted, hogy a böngésző előkelőbb helyre rangsoroljon a találati listán, s ezáltal több organikus elérésed legyen.
Nem kérdés, hogy a PPC-nek is megvan a maga helye és szerepe a marketing stratégiában, azonban egyrészt költséges, másrészt inkább rövid távú célok elérésére alkalmas, így ne ragadj le ennél az egy eszköznél!
Bízd magad profikra!
Míg egyes cégeknél van lehetőség arra, hogy egy komplett marketinges csapatot alkalmazzanak, akik profi módon összeraknak ütős marketing stratégiát, elkészítik a tartalmakat, gondoskodnak a PPC kampányokról, foglalkoznak a közösségi médiával, a hírlevelekkel stb., addig a legtöbb vállalatnál nincs meg erre se büdzsé, se a kapacitás, se a szakmai felkészültség.
A jó hír, hogy azért vannak az online marketing ügynökségek, reklámügynökségek és hasonló szolgáltatók, hogy ezeket a feladatokat legyen kinek átadni.
Egy ilyen ügynökségnél marketing menedzserek, vágók, operatőrök, szövegírók, social media menedzserek és más szakemberek dolgoznak, akik megfelelő tudással és rutinnal rendelkeznek, így bármilyen marketing tevékenységet magas színvonalon tudnak ellátni.
Ha szeretnéd egy kicsit felturbózni a marketingkommunikációdat, de azt se tudod, hogyan vágj bele, vagy csak egy-egy feladattal akadtál el, vedd fel velünk a kapcsolatot!
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Ajánlott videók:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
1 Comment