Egyre gyakrabban hallhatunk munkahelyi mediációról és coachingról, vagy hogy egy vállalat munkahelyi pszichológus segítségét veszi igénybe, ám ma is vannak olyan cégek, amelyek inkább egy új „hóbortként” tekintenek erre a lehetőségre ahelyett, hogy a megoldást látnák benne a kollégák közötti konfliktusok kezelésére. Pedig a nem megfelelő stressz- és konfliktuskezelés sokat ronthat a csapat termelékenységén, ami pedig a profit csökkenését vonhatja maga után.
Teljesen stresszmentes munkahely valószínűleg nem létezik. A szűk határidők, az időszakosan fokozódó terhelés, a kisebb-nagyobb akadályok és nehézségek mindennaposak a legtöbb vállalat életében.
Ezekre azonban rátesznek még egy lapáttal az úgynevezett „emberi tényezők” – a fáradtság és a stresszhelyzet hatására a legtöbben türelmetlenebbé, ingerültebbé válnak, ami könnyen konfliktushoz vezethet.
A kollégák közötti feszültség pedig, ha nincs megfelelően kezelve, rossz munkahelyi légkörhöz vezethet, amely a motiváció csökkenését és a teljesítmény, a termelékenység, a hatékonyság visszaesését vonhatja maga után.
Sőt, a rossz hangulat a cégnél növelheti a fluktuációt, és megnehezítheti a toborzási folyamatokat, vagyis végsősoron a munkáltatói márka gyengüléséhez is vezethet.
Cégvezetőként nem tudod teljesen kiiktatni a különféle stressztényezőket, mert a többségükre nincs ráhatásod, azonban sokat tehetsz azért, hogy a kollégák közötti konfliktusok ne hozzanak létre mérgező, negatív munkahelyi légkört.
Ha cégvezető vagy és segítségre van szükséged a munkáltatói márkaépítésben, jelentkezz egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Miért jó a mediátor / coach a munkahelyen?
A mediátorok és coachok elsősorban az interperszonális kommunikáció megfelelő mederbe terelésében tudnak segíteni, vagyis abban, hogy létrejöjjön a cégednél egy olyan személyközi kommunikáció, amely minden fél számára elfogadható és komfortos.
Közreműködésükkel megelőzhetők a munkahelyi konfliktusok és véleménykülönbségek miatti problémák, ám támogatásuk ezen túlmenően számos más területen jól jöhet.
Feszültség ugyanis nem csupán abból adódhat egy cégnél, ha a kollégák „összekapnak”. A válsághelyzet, az esetleges korlátozások, megszorítások, netán leépítések, a vállalat anyagi nehézségei is rányomhatják a bélyegüket a munkahelyi légkörre.
Munkahelyi pszichológusra, coachra vagy mediációra lehet szükség akkor is, ha haláleset következik be egy cégnél, amelyet a közösség nem tud megfelelően feldolgozni, vagy ha az onboarding folyamatok igényelnek némi támogatást.
Természetesen az ilyen jellegű stressztényezőket, amelyekre nincs közvetlen ráhatás, vagy csak minimálisan lehet befolyásolni, nem lehet mindig kiiktatni, azonban a megfelelő kommunikáció és „feldolgozás” sokat segíthet abban, hogy a csapatod könnyebben át tudjon lendülni akár komolyabb nehézségeken is.
Kapcsolódó cikkek:
- Mit jelent a reziliencia és hogyan fejleszthető?
- A munkaerő megtartás legjobb eszközei
- A sikeres toborzás titka
A konfliktushelyzetek jelentős része megelőzhető
Nem véletlenül mondják, hogy a bajt könnyebb megelőzni, mint kezelni. Ez vonatkozik a cégen belüli konfliktusokra is, éppen ezért nem csupán akkor érdemes coach, mediátor vagy munkahelyi pszichológus segítségét kérni, ha már elviselhetetlen a benti légkör.
Ha beiktatsz időnként egy-egy alkalmat, akár a csapatépítő tréning részeként, amikor szakember beszélget a csapatoddal, felszínre kerülhetnek és megoldódhatnak olyan problémák, amelyek megfelelő kezelés hiányában a későbbiekben „robbannának”.
Employer branding szempontjából is pozitív hatása lehet annak, ha kiemelt figyelmet fordítasz a pozitív munkahelyi légkör kialakítására és megtartására, és ha érzik a kollégák, hogy fontos számodra a munkavállalói jóllét biztosítása.
A felsoroltak miatt nagyon fontos, hogy élj a munkahelyi coaching, illetve mediáció lehetőségével, hiszen ez is egy befektetés, melynek megtérülése a kellemesebb légkörön, a kollégák motiváltságán és hatékony munkavégzésén fog látszódni.
Ha segítségre van szükséged a munkáltatói márkaépítésben, jelentkezz egy díjmentes konzultációra
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Borítókép: Brooke Cagle // Unsplash