Bármilyen iparágról, akármilyen méretű, elhelyezkedésű cégről van szó, az üzleti sikerek eléréséhez kulcsfontosságúak a jól képzett, magas kompetenciákkal rendelkező munkatársak. A jó kollégákat pedig nemcsak megtalálni és megszerezni kell tudni – legalább ilyen fontos, hogy a munkaerő megtartásra is gondot fordítsunk. Ha elkötelezett, lojális, hosszú távon is a vállalatnál maradó munkatársakat szeretnél, olvass tovább, mert ebben a cikkben a munkaerő megtartás legjobb eszközeit tekintjük át!
Miért fontos a munkaerő megtartás?
Ha egy cégnél nagy a fluktuáció, a munkafolyamatok nem tudnak igazán gördülékenyen zajlani a folyamatos személyi változások miatt.
Újra és újra betanítani, beilleszteni új embereket cseppet sem hatékony, idő- és energiaigényes folyamat, ráadásul employer branding, azaz munkáltatói márkaépítés szempontjából sem tesz jót, ha folyamatosan cserélődnek a kollégák a cégnél.
Sajnos még ma is nagyon sok cégnél elhangoznak olyan mondatok a vezetők szájából, ha a munkavállaló az elégedetlenségét fejezi ki, hogy „nem kötelező itt dolgozni”, „tíz perc alatt találunk öt embert a helyedre” stb.
Az ilyen reakciók a megbecsülés teljes hiányáról tanúskodnak, és nem kell meglepődni, ha ezek után valóban kezdetét veszi az elvándorlás.
Az a cég, amely nem becsüli meg a munkatársait, és ignorálja az igényeiket, elvárásaikat, nemigen számíthat elkötelezett, lojális csapatra, akik mindent megtesznek azért, hogy munkájukkal előremozdítsák a cég fejlődését.
Ha viszont a kollégáid elégedettek, és megfelelően motiválod őket, az odafigyelést hosszú távú együttműködéssel és lojalitással fogják meghálálni.
Nem szabad elfelejteni, hogy a jól képzett szakemberekért ugyanolyan verseny zajlik a munkaerőpiacon, mint a vásárlókért a termékek és szolgáltatások piacán.
Amennyiben magasan kvalifikált, lojális munkatársakat szeretnél a magadénak tudni, el kell érned a megfelelő eszközök bevetésével, hogy az álláskeresők téged válasszanak a versenytársak helyett.
Munkáltatói márkaépítés, teljeskörű marketing, videó készítés a DLX MEDIA-tól – Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
Munkavállalói jóllét biztosítása a munkaerő megtartás érdekében
Munkaerő megtartás szempontjából ma fontosabb, mint valaha, hogy a vezetők odafigyeljenek a munkavállalói jóllétre, vagyis arra, hogy a munkatársaik elégedettek legyenek, és jól érezzék magukat a cégnél.
Ennek fontos tényezője a korrekt juttatási csomag, azonban nem hiba azt feltételezni, hogy kizárólag az anyagiakkal lehet és kell motiválni a munkavállalókat ahhoz, hogy hosszú távon a cégnél maradjanak.
Legalább ekkora jelentősége van a kellemes munkahelyi légkörnek is, valamint a koronavírus járvány megjelenése óta sokak számára alapelvárás a rugalmas, otthonról történő munkavégzés is.
A megbecsülés, a pozitív visszajelzések, az erős közösségtudat is fontos szerepet játszanak a munkavállalók elégedettségében.
Juttatási csomag
Mindannyian pénzből élünk, így nem mondunk semmi újat azzal, hogy a korrekt, rendszeresen a számlára érkező fizetés és juttatási csomag az egyik alapköve a munkaerő megtartásnak.
Napjainkban szinte folyamatosan napirenden van az inflációt követő bérezés témája, hiszen a szinte minden termék- és szolgáltatáscsoportot érintő áremelkedés következtében az emberek fizetésének reálértéke jelentősen csökkent, amely magával ránthatja a munkavállók motivációját és elégedettségét is.
Emberi tényezők
A „piszkos anyagiak” mellett az emberi tényezők is fontos szerepet játszanak a munkaerő megtartásban, magyarul az, hogy a dolgozók jól érezzék magukat a cégnél.
Ha egy munkahelyen jó a légkör, inspiráló a vezető, van lehetőség a fejlődésre, és a vezetőség toleráns, empatikus, és még esetleg önállóságot is ad a munkavállalónak a pozíciójában, az valamennyire képes kompenzálni az esetlegesen alacsonyabb fizetéseket is.
Fordítva azonban ez nem feltétlenül igaz. Vagyis, ha egy cégnél kiemelkedő a juttatási csomag, de a dolgozók nem érzik jól magukat, nem éreznek megbecsülést, vagy nagyon rugalmatlan a munkáltató, akkor az könnyen felmondáshoz vezethet.
Egyre népszerűbbek azok a munkahelyek a munkavállalók körében, amelyek lehetővé teszik a munka-magánélet egyensúlyának megteremtését, elismerik a kollégák eredményeit, és erről visszajelzést is adnak nekik, fejlődési lehetőséget biztosítanak, és nem zsigerelik ki a dolgozókat.
Az employer branding szerepe a munkaerő megtartásban
Az employer branding a munkáltatói márkaépítést jelenti, vagyis egy olyan marketing tevékenységet takar, amely arra irányul, hogy a céged mint munkáltató vonzó legyen az álláskeresők számára. Emellett a meglévő munkaerő megtartását is segíti.
Ha kiraksz a weboldaladra vagy a social media felületedre egy imázsfilmet, vagy posztolsz egy rendezvényvideót a legutolsó csapatépítő tréningről, az nemcsak a jövőbeni jelentkezőkre lesz pozitív hatással, hanem a meglévő munkatársak érzelmi kötődését és lojalitását is támogathatja.
Fontos, hogy mindig informáld őket valamilyen módon arról, hogy mi történik éppen a cégnél, milyen változások várhatók.
Ezt megteheted a belső kommunikációs csatornák valamelyikén, de akár a cég közösségi média oldalát is felhasználhatod erre a célra.
Más jellegű kommunikációt igényel a válsághelyzet, ám nagyon fontos, hogy a nehéz időszakokban is rendszeresen és korrekt módon informáld a csapatodat.
Nem véletlenül mondják, hogy a bizonytalanság rosszabb a biztos rossznál is. Ha folyamatosan kommunikálsz az aktuális helyzetről, és megosztod a munkatársaiddal a válságkezelő stratégiád lépéseit és a jövőbeni célokat is, jobban meg fognak bízni benned, biztonságban érzik magukat, és ezzel nő az esélye, hogy hosszú távon a cégnél maradnak.
Akármilyen témában, akármilyen csatornán kommunikálsz, mindig törekedj arra, hogy a tartalmat és a stílust a célközönség igényeire szabd, akik jelen esetben a kollégáid!
A munkaerő megtartást segíti az is, ha kiemelt figyelmet szentelsz az onboarding folyamatokra, és rendszeresen visszajelzést adsz az új kollégának, ugyanakkor az ő véleményét, tapasztalatait, benyomásait is meghallgatod (persze, ez a régi csapattagok esetében is fontos!).
Ha segítségre van szükséged a munkáltatói márkaépítéshez, vagy jól jönne néhány profi videó a weboldaladra vagy a YouTube-csatornádra, vedd fel velünk a kapcsolatot!
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
borítókép: Unsplash // Jason Goodman