Míg korábban a munkahelyi képzések és a munkahelyi továbbképzések csupán néhány szakma esetében voltak megszokottak (és kötelezően teljesítendők), ma már egyre több vállalat fordít gondot arra, hogy kollégáik tudását, kompetenciáit fejlessze, naprakészen tartsa. Ugyanakkor a munkavállalói oldalon is egyre nagyobb igény van a folyamatos fejlődésre, új szakmai ismeretek elsajátítására, amely lehetővé teszi számukra a munkaerőpiacon való helytállást. Ebben a cikkben elmondjuk, milyen előnyei vannak a munkahelyi képzéseknek, vagyis megtudhatod, miért jó befektetés képezni a munkavállalóidat.
Munkahelyi képzés vs. munkahelyi továbbképzés – mi a különbség?
A munkahelyi képzés és a munkahelyi továbbképzés két, eltérő céllal létrejövő oktatási folyamat – legfőbb jellemzőjük, hogy foglalkoztatási kontextusban valósulnak meg, és alapvetően új ismeretek átadására vagy kompetenciafejlesztésre irányulnak.
Munkahelyi képzés
A munkahelyi képzés célja, hogy a munkavállalók elsajátítsák az adott munkahelyen, az adott pozíció betöltéséhez szükséges, speciális ismereteket és készségeket.
Ebbe beletartozhat onboarding során a vállalat belső szabályrendszerének, házirendjének, munkahelyi kultúrájának megismertetése az új munkavállalóval, a munkafolyamatok során használt gépek, szoftverek, egyéb eszközök használatának betanítása, az alkalmazott technológiák bemutatása, de képzésnek számít az ISO oktatás is, amikor az új belépők (vagy új munkakörben foglalkoztatott) kollégák tűz- és munkavédelmi oktatásban részesülnek.
Az úgynevezett soft skillek fejlesztése is egyre növekvő trendnek számít a munka világában, hiszen a megfelelő konfliktuskezelés és kommunikáció rengeteget lendíthetnek a vállalatok különféle folyamatain.
A munkahelyi képzés időtartama többnyire viszonylag rövid, addig tart, amíg a munkavállalók elsajátítják a munkába álláshoz szükséges ismereteket, illetve kompetenciákat, vagy szert tesznek olyan tudásra, amely a továbbiakban segíti a munkájukat.
Általában belső tréningeken, oktatásokon vagy gyakorlati képzéseken keresztül valósulnak meg a képzések, és gyakran a vállalaton belüli szakemberek tartják.
Munkahelyi továbbképzés
A továbbképzés esetén az elérendő cél, hogy a munkavállalók bővítsék meglévő tudásukat és készségeiket, illetve új ismereteket szerezzenek, amelyek nem feltétlenül kapcsolódnak közvetlenül az aktuálisan betöltött pozíciójukhoz, de segítik őket a karrierfejlődésben és a szakmai előrelépésben – illetve a továbbképzésen megszerzett tudás a cég javát, fejlődését is szolgálja.
A továbbképzés általában egy hosszabb folyamat, melynek részei lehetnek kurzusok, tanfolyamok, szemináriumok – de akár egy diploma megszerzése is.
Bizonyos területeken, például a szociális szférában vagy az egészségügyben vannak olyan továbbképzések is, amelyek teljesítése feltételei annak, hogy a munkavállaló folytathassa szakmai tevékenységét, míg másutt a cég és / vagy a munkavállaló fejlődésre való igénye miatt vesz részt valaki továbbképzésen.
A munkahelyi továbbképzések esetében a képzés tartalma szélesebb körű lehet, és magában foglalhat általános szakmai készségeket, mint például vezetői készségek, kommunikációs technikák, vagy akár egy teljesen új szakterület elsajátítását.
Ezeket a képzések általában külső intézmények által szervezett programokon valósulnak meg.
Ha segítségre van szükséged a marketing stratégiában, munkáltatói márkaépítésben regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Miért fontos a munkahelyi képzés és továbbképzés?
Napjainkban rendkívül kiélezett verseny folyik a termékek és szolgáltatások piacán, illetve a munkaerőpiacon.
A munkahelyi képzések és továbbképzések többféle szempontból is kiemelten fontosak munkaadói és munkavállalói szemszögből is.
Minden vállalat fejlődésének alapfeltétele egy jó csapat, vagyis az, hogy a mindennapi munkafolyamatokban magasan kvalifikált, kiváló kompetenciákkal rendelkező kollégák vegyenek részt, akik tudásukkal, kompetenciáikkal, tapasztalataikkal segíteni tudják a céget céljai elérésében.
Azok a vállalatok, ahol a munkatársak tudása elavult, például nem naprakész a szakmai tudásuk, vagy nem ismerik azokat az új szoftvereket és technológiákat, amelyeket munkahelyük versenyképessége érdekében használni kell, nem tudnak alkalmazkodni a változó piaci igényekhez, és így nem tudják felvenni a versenyt azokkal a versenytársakkal, akiknél megvan a friss tudás.
A munkahelyi (tovább)képzések ezek mellett növelhetik a munka hatékonyságát és eredményességét, illetve lehetővé tehetik azt, hogy a vállalat könnyebben tudjon alkalmazkodni akár a személyi változásokhoz (belső mobilitás), akár más jellegű, piaci kihívásokhoz.
Javulhat a munka minősége is, hiszen általánosságban elmondható, hogy a jól képzett kollégák jobb minőségű produktumot tudnak letenni az asztalra, és jobban tudják kezelni a munkafolyamatok során felvetődő problémákat, nehézségeket is.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy azoknál a cégeknél, ahol gondot fordítanak a munkavállalók képzésére, nagyobb az elköteleződés, és csökken a fluktuáció.
A dolgozók motivációját és elégedettségét is növeli, ha munkaadójuk lehetővé teszi számukra a fejlődést.
Ezek a tényezők employer branding szempontjából is fontosak, hiszen ma rengeteg munkaadó küzd a munkaerő-megtartás problematikájával, a fluktuációval és a megüresedett pozíciók betöltésének nehézségével.
Ha egy cég már az álláshirdetésben is jelzi, hogy munkahelyi képzéseket, munkahelyi továbbképzéseket is kínál leendő kollégáinak, akár egy alacsonyabb juttatási csomag ellenére is vonzóbb lehet a pályázók számára annál a cégnél, ahol valamivel magasabb ugyan a munkabér, de nincs lehetőség a szakmai fejlődésre.
Nem véletlenül sorolják ma sokan a munkahelyi képzéseket a munkaerőmegtartás legfontosabb eszközei közé.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Ha segítségre van szükséged a marketing stratégiában, munkáltatói márkaépítésben regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Milyen formái léteznek a munkahelyi képzéseknek és továbbképzéseknek?
A munkahelyi képzések és továbbképzések és továbbképzések megvalósulhatnak egyéni vagy csoportos foglalkozás keretében, történhetnek a cég telephelyén vagy külső helyszínen, például szervezett intézményi keretek között, de egyre nagyobb népszerűségnek örvend manapság az e-learning, amely lehetővé teszi, hogy a képzésen részt vevők online csatlakozzanak az oktatási-képzési folyamathoz, és a tananyaghoz is online felületen keresztül jussanak hozzá.
Összefoglalás
A munkahelyi képzések és munkahelyi továbbképzések tehát egyaránt fontosak nemcsak az érintett munkavállalók, hanem a cég számára is, hiszen az egyéni fejlődés, a az új ismeretek megszerzése, vagy a meglévő tudás naprakészen tartása vállalati érdekeket is szolgál, lehetővé teszi, hogy a munkaadó rugalmasan tudjon alkalmazkodni a piaci, munkaerő-piaci, technológiai és egyéb változásokhoz.
Emellett a munkahelyi (tovább)képzések a munkáltatói márkaépítés szempontjából is hasznosak: lojálisabbá, motiváltabbá és elégedettebbé is teszik a munkatársakat.
Ha segítségre van szükséged a marketing stratégiában, munkáltatói márkaépítésben regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
borítókép: Mimi Thian // Unsplash