Akár a médiafogyasztók, akár a vállalatok és marketing szakemberek szemszögéből nézzük, a videó ma a legnépszerűbb kontent, emiatt érdemes foglalkozni a narráció készítés témájával is, hiszen a narráció általában a multimédiás tartalmak egyik legfontosabb eleme. Mit értünk videó narráció alatt, és mire érdemes odafigyelni narráció készítés során? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre fogunk válaszolni.
A narráció jelentése
Általánosan a narráció egy olyan kommunikációs eszköz, melynek során egy narrátor, avagy beszélő egy történetet vagy valamilyen más információt közvetít nyelvi eszközök segítségével.
Ez történhet szóbeli vagy írásbeli formában, de a narráció alatt többnyire a hangzó nyelvi megnyilvánulás egy formáját értjük, amelyet hangfelvételen vagy videóban hallhatunk.
A narráció lényege, hogy a narrátor a hangzó nyelv eszközeivel közvetít valamilyen üzenetet, történetet, információt vagy élményt a hallgatók vagy nézők felé.
Ez lehet egy egyszerű történetmesélés, egy dokumentumfilm narrációja, egy podcast beszélgetés vagy akár egy oktatóvideó magyarázata. A narráció fontos eszköz a szórakoztatásban, az oktatásban, az információközlésben és sok más területen is.
A narráció (illetve az egyéb, auditív hatások) és a vizuális elemek (képek, felvételek, animációk stb.) egymást kiegészítve alkotnak egy kerek egészet, megkönnyítve a komplexitással a médiafogyasztók számára az információ befogadását és feldolgozását, valamint az érzelmi azonosulást.
A DLX MEDIA-nál segítünk a videók megtervezésétől, a narráció felvételén át, a teljeskörű utómunkáig:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
A videó narrációról röviden
A “videó narráció” kifejezés egy videóhoz készült narrációt takarja. Ez magában foglalhatja egy videó szöveges tartalmának felolvasását, a felvételen látható történések kommentálását vagy más szöveges magyarázatot, amelyet a videóhoz illesztenek.
A videó narrációja segít a nézőknek megérteni a videó tartalmát, eligazodni a bemutatott információkban vagy történetekben, és javítja a videózás élményét is.
Emiatt nagyon fontos, hogy amennyiben videó készítésbe vágod a fejszédet, ne csak a vizuális effektekre és a profi felvételre fordíts kiemelt figyelmet, hanem foglalkozz az auditív „hozzávalókkal” is.
Persze, zenével is ki lehet tölteni az űrt, ha szeretnéd, hogy legyen valamilyen hang a videód alatt, ám az nem minden esetben ugyanolyan hatékony, mint a verbális információ, hiszen egy zene tudja ugyan az élményt fokozni, de közel sem olyan hatékony kommunikációs szempontból, mint a narrálás.
Arról nem is beszélve, hogy napjaink médiafogyasztási szokásaihoz is a narráció készítés alkalmazkodik inkább.
Rohanó mindennapjainkban az emberek előnyben részesítik az olyan tartalmakat, amelyek „fogyasztása” mellett valamilyen más tevékenységet is tudnak végezni.
Ezért olyan nagy trend ma a rádió utódjaként emlegetett podcast is, amely lehetővé teszi a közönség számára, hogy szokásos napi tevékenységükkel párhuzamosan jussanak hozzá hasznos és releváns információkhoz.
Amennyiben egy YouTube-videó vagy például egy cégbemutató videó alatt narráció is megy, az sokkal jobban követhető osztott figyelemmel is, mint ha például zene lenne a vizuális tartalom mögött.
Segíthetünk?
Marketing szolgáltatások a DLX MEDIA marketingügynökségnél:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
A videó narráció felhasználási területei – reklámspot, animáció és más videós műfajok
Bármilyen műfajú multimédiás tartalom esetében sokat dob a kontenten egy narráció, de vannak műfajok, amelyeknél szinte elengedhetetlen, hogy hangzó nyelvi információk is támogassák a kommunikációt.
Reklámspot, reklám videó
A narráció segítségével a reklám videó képes tájékoztatni a nézőket a termékről vagy szolgáltatásról, bemutatva annak előnyeit és egyedi tulajdonságait.
Ezáltal az emberek jobban megismerik a termékedet vagy szolgáltatásodat, és könnyebben fel tudod kelteni irántuk az érdeklődést.
Ezen felül egy megfelelő hangulatú és érzelmeket keltő narráció segítségével könnyebben kialakíthatsz érzelmi kapcsolat a nézőkkel, vagyis az emberek jobban azonosulnak a hirdetés üzenetével, és erősebb hatást tudsz gyakorolni rájuk.
A narráció hatékony eszköz a meggyőzésre és befolyásolásra is.
Elérheted, hogy a néző azt érezze, szüksége van a portékádra, és ösztönözni tudod arra, hogy cselekedjen (regisztráljon, látogasson el a felületeidre, és végül vásároljon).
További előnyei a narrációnak, hogy képesek a figyelem fenntartására akkor is, ha a képi elemek kevésbé érdekesek, illetve támogatnak abban, hogy a reklámod kitűnjön a versenytársak hasonló tartalmai közül – vagyis megkülönböztethetővé és emlékezetessé válnak a nézők számára.
Animációs film
Az animációs filmek esetében a narráció kulcsfontosságú a történetmesélés szempontjából. Segítségével a nézők könnyebben követhetik és megérthetik a cselekményt, a karakterek motivációit és az események összefüggéseit.
A megfelelő hanghordozás, ritmus és kifejezésmód segítségével a narráció támogathatja azt is, hogy az animációs film hangulata még erőteljesebben érvényesüljön.
Emellett könnyebben tudod bemutatni a karaktereket, azok jellemzőit és személyiségét, ami segíti a nézőket abban, hogy azonosuljanak a karakterekkel, és követni tudják az eseményeket.
Egyéb videó típusok
Amikor például egy pékség tulajdonosaként vagy sztárpékként YouTube-videót készítesz, sokat segítesz a nézőidnek a megértésben és az infók feldolgozásában, ha nemcsak látják, hogyan készül a kovászos cipó, hanem hallják a szöveges magyarázatot is, amely egyértelművé teszi számukra a felvételen látottakat.
Vagy amikor új terméket készülsz bemutatni, és a termékbemutató videón hangzó nyelvi információ egészíti ki a látványt, akkor is komplexebb tudást és élményt nyújtasz a közönségnek, mintha csak Bon Jovi menne a felvétel alatt.
Cégként tehát az az érdeked, hogy elnyerd a potenciálisvásárlók bizalmát és szimpátiáját, amelynek tökéletes eszköze a videó készítés.
Fontos azonban, hogy amellett, hogy korrekt és érdekes információkat adsz át, és ügyelsz a videó minőségére, gondot fordíts a nézők igényeire, például arra, hogy egyértelmű és könnyen feldolgozható tudásanyagot kapjanak, lehetőleg minél kevesebb energia-ráfordítással.
Marketing szolgáltatásain: Narráció, animációs videó készítés, reklám videó, termék- és cégbemutató videó:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Mitől jó egy narráció?
Narráció készítés esetén sok szempontot figyelembe kell venni ahhoz, hogy a végeredmény megfelelő legyen.
Evidenciának tűnhet, de nem lehet eleget hangsúlyozni a hasznos és releváns információk fontosságát.
Ezek ugyanis azok a tényezők, amelyek végsősoron pozitívan hatnak a potenciális vásárlókra, és segítenek abban, hogy hitelessé és megbízhatóvá válj a szemükben.
Emellett legalább ilyen fontos a minőség – és ez alatt nem csupán a technikai jellemzőket értjük.
Nyilván alapvető elvárás a tökéletes hangzás – fontos, hogy a hang tiszta legyen, ne csússzon a videón, ne legyenek mindenféle zajok, amelyek rontják az érthetőséget.
Ezeket a problémákat könnyen ki lehet küszöbölni profi technikával és egy megfelelő akusztikával rendelkező forgatási helyszínen, ahol nincsenek beszűrődő hangok. Egy videó stúdió például minden szempontnak tökéletesen megfelel.
A technika mellett fontosak az „emberi tényezők” is.
Mit jelent ez?
Azt, hogy a narrátor megfelelő artikulációval, normál tempóban és hangerővel beszéljen, figyeljen a hanglejtésre, valamint a magyar grammatika szabályaihoz igazodó hangsúlyozásra.
Bármilyen jó a téma, és izgalmas a szövegezés, ha a beszélő hadar, selypít, monoton hangon beszél végig, vagy nem érthetően hangsúlyoz, akkor a kontent élvezhetetlenné és nehezen értelmezhetővé válik, vagyis romlik a minősége.
A narráció elkészítésénél érdemes kellő időt és figyelmet szentelni az előkészületeknek. A téma pontos megismerése, az információgyűjtés és -rendszerezés, a közérthető nyelven történő megfogalmazás fontos lépései a narráció készítésnek.
Elengedhetetlen, hogy a narráció stílusával és hangvételével passzoljon a videó egészéhez.
Segíthetünk a felvételben?
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Ha biztosra szeretnél menni…
Egy professzionális minőségű videót elkészíteni, amelyen a narráció is maximálisan rendben van, és hatékonyan bevethető marketing célok elérésére, nem egyserű feladat.
Rengeteg tényezőre kell odafigyelni, biztosítani a személyi és technikai feltételeket, a helyszínt, a kreatív elemeket, kiválasztani a megfelelő indexképet, a kulcsszavakat beépíteni, gondoskodni az utómunkákról, intézni a publikációt a megfelelő csatornákon stb.
Ha nincs erre időd és kapacitásod, vagy igazán profi és ütős eredményre vágysz, megteheted, hogy kiszervezed a feladatot egy marketing ügynökségnek, akiknél minden tudás, eszköz és emberi erőforrás rendelkezésre áll ahhoz, hogy megvalósítsák az elképzeléseidet, a lehető legmagasabb színvonalon!
Amennyiben mindezt egy megbízható, jó fej csapattal szeretnéd megoldani, csekkold le az eddigi munkáinkat, és ha tetszik, amit látsz, egyeztess velünk időpontot az első, ingyenes konzultációra!
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ