Az önkéntesség, az önkéntes munka egyre inkább elterjed Magyarországon is, főként a nonprofit és civil szférában, de a forprofit cégeknél is megfigyelhető, hogy egyre inkább motiváltak az önkéntesekkel (és a gyakornokokkal) való együttműködésre. Milyen előnyei vannak az önkéntességnek és a céges önkéntesek programoknak, és hogyan toborozhatsz sikeresen önkénteseket? Ha érdekelnek a válaszok, olvass tovább, mert hasznos infókat és tippeket osztunk meg erről a témáról!
Mit jelent az önkéntesség?
Akkor beszélünk önkéntességről, önkéntes tevékenységről, amikor egy személy saját akaratából és motivációjából, haszonszerzési cél nélkül végez el feladatokat egy cég vagy szervezet megbízásából, illetve annak szervezésében.
Az önkéntes munka lehet egyéni vagy csoportos, alkalmi vagy rendszeres, de általában egy, a közjót támogató cél elérése érdekében történik.
Az önkéntességnek rengeteg formája és színtere létezik; hogy ki milyen területet vagy szervezetet választ, azt általában az egyéni értékrendszere dönti el.
Vannak, akik állatmenhelyekre járnak gazdátlan kutyákat sétáltatni és gondozni, míg mások ételadomány osztásában vesznek részt, vagy valamilyen környezetvédelemmel kapcsolatos feladatot látnak el önkéntes alapon, anyagi ellenszolgáltatás nélkül.
Ma már az sem ritka, hogy valaki a tudását, tapasztalatát, szakmai ismereteit osztja meg másokkal önkéntesként.
Például oktatást tart egy szakember egy nonprofit szervezet számára, vagy akár egy teljes cég díjmentesen vállalja el valamilyen, a profiljába vágó szakmai feladat elvégzését.
Az önkéntességnek az is egy formája, amikor egy cég együttműködik egy vagy több nonprofit szervezettel, és a saját munkatársait vonja be valamilyen önkéntes programba, melynek során közösen támogatnak egy jó ügyet, egy célt vagy egy hátrányos helyzetű közösséget.
Az önkéntesség és az önkéntesek toborzásának előnyei
Az önkéntes tevékenység mind az önkéntes személyek, mind az adott cég vagy szervezet (illetve a közösség) számára számos előnnyel járhat.
Aki önkéntesnek jelentkezik, és ilyen módon munkát vállal, a feladat elvégzése során új kapcsolatokat létesíthet, új ismeretekre, illetve tapasztalatokra tehet szert, amelyek hosszú távon pozitívan befolyásolhatják akár a személyiségfejlődését, akár a karrierútját.
Egy pályakezdő fiatal számára például felbecsülhetetlen érték, ha az önéltrajzába beírhatja, hogy egy cégnél vagy egy szervezetnél már önkéntes tevékenységet végzett, de természetesen bárkinek a pályázati anyagában „jól mutat”, ha aktívan kiveszi a részét a társadalmi felelősségvállalásból.
Az anyagi haszonszerzés célja nélkül végzett tevékenység növeli az egyén elégedettség- és hasznosság-érzését azáltal, hogy aktívan hozzájárulhat munkájával egy jó ügyhöz vagy egy nemes cél eléréséhez.
Az önkéntesek fogadása a szervezetek és a közösségek számára is pozitív hatású lehet, hiszen ezáltal lehetőséget kapnak erőforrásaik bővítésére, így több projektet tudnak megvalósítani, több feladatot végezhetnek el, vagy több embernek tudnak segíteni.
A fogadó szervezetek számára is fontos kapcsolatépítési lehetőséget rejt az önkéntesség, hiszen soha nem lehet tudni, hogy egy megüresedő pozíciót a jövőben nem valamelyik önkéntessel tudnak-e majd betölteni, de az is előfordulhat, hogy egy jövőbeni partnert vagy támogatót ismerhetnek meg a személyében.
A vállalati önkéntességnek szintén megvannak a pozitív hozadékai céges oldalon is – a munkahelyi kollektívát nyitottabbá, empatikusabbá teszik az önkéntes programok, ráadásul a közösen végzett, nem a sztenderd, mindennapos munkahelyi folyamatokhoz tartozó tevékenységeknek csapatformáló és -építő ereje is van.
Az önkéntes programok növelhetik a kollégák elkötelezettségét, ráadásul employer branding szempontjából is fontosak, hiszen egyre többen vannak azok az álláskeresők, akik a munkahelyválasztásnál figyelembe nagy jelentőséget tulajdonítanak az adott vállalat CSR tevékenységének.
A vállalati társadalmi felelősségvállalás a cég imázsára és közösségi kapcsolatainak fejlesztésére is pozitív hatással lehet – amennyiben felületeiden (céges weboldal, social media) és egyéb platformokon (YouTube, TikTok, online médiumok) megfelelően kommunikálsz róla.
A CSR által akár versenyelőnyre is szert tehetsz, hiszen elképzelhető, hogy éppen azért fognak téged választani a potenciális vásárlók egy versenytárs helyett, mert kiállsz egy olyan ügy mellett, amely számukra is fontos és értékes.
Tippek önkéntesek toborzásához
Célok, önkéntes feladatok meghatározása
Ha elhatároztad, hogy kiállsz egy jó ügy mellett, fontos, hogy minél pontosabban meghatározd a céljaidat, amelyeket szeretnél elérni a programmal. Addig nem célszerű önkéntességben gondolkodni, illetve önkénteseket toborozni, amíg nem fogalmaztál meg konkrét célt és feladatokat.
Érdemes részletesen leírni, hogy milyen tevékenységek elvégzésére van szükséged önkéntes munkaerőre, illetve, hogy a feladatok elvégzéséhez milyen kompetenciákra és tapasztalatokra van szükség.
Azt is megfogalmazhatod már ebben a szakaszban, hogy kb. hány munkaórát vagy -napot vesz igénybe a kitűzött cél elérése, és ez alapján átgondolhatod, hogy hány főre van szükséged, milyen rendszerességgel, milyen napi, heti vagy havi óraszámban szeretnéd az együttműködésüket igénybe venni.
Az önkéntesek toborzásának legfőbb titka: a szuper kommunikáció
Akár a termékek és szolgáltatások értékesítése során, önkéntesek torbozásánál is fontos a megfelelő marketing tevékenység – vagyis az, hogy tudd megszólítani és megnyerni magadnak és az ügyednek az embereket.
Nem mindegy, hogyan kommunikálsz ilyenkor, hiszen az a cél, hogy vonzóvá tedd a célcsoport számára az önkéntesség lehetőségét.
Fontos kiemelni az előnyöket, hogy az emberek tudják, miért érdemes csatlakozni a programhoz (pl. kapcsolatépítés, új kompetenciák elsajátítása, nemes cél elérésének támogatása stb.), ugyanakkor mindenki számára érthetően és világosan fogalmazd meg az elvárásokat és a feladatokat!
Mindezt megteheted egy videóban is, hiszen ma a multimédia a legfelkapottabb kontenttípus, és nagy előnye, hogy egyidejűleg több érzékszervre is hat, így érzelmeinket is hatékonyabban képes befolyásolni.
Akármilyen módon kommunikálsz, törekedj a profizmusra, és használj minél több olyan csatornát a felhívás terjesztéséhez, amelyen leendő önkénteseid jelen lehetnek!
A közösségi média felületek és céges weboldal mellett használhatod a YouTube-ot és a TikTokot is, de akár egy civil szervezet saját csatornája vagy egy önkénteseket összekötő, más platform is jó választás lehet.
A programot a céges hírlevélben és a belső kommunikációs csatornákon is érdemes megosztani.
Korrekt információátadással segítsd az önkéntesek munkáját!
Már az önkéntesek toborzási folyamatának egyik állomása is lehet egy olyan online vagy offline találkozó, ahol egyrészt jobban megismerheted leendő önkénteseidet, másrészt átadhatod számukra azokat a fontos és releváns információkat, amelyek segíteni fogják őket az önkéntes tevékenység elvégzésében.
A lényeg, hogy a jelentkezők tudjanak meg többet a programról és a rájuk váró feladatokról.
Ha még jó hangulatot is ki tudsz alakítani az eseményen, az pedig „bónusz”, hiszen egy kellemes összejövetel, a cégről kialakult, pozitív benyomások motiválóan tudnak hatni a csapatra.
Szintén lelkesítő lehet, ha bemutatod egy rövid videóban vagy prezentációban a korábbi önkéntes programok eredményeit, legfontosabb pillanatait.
Ha kezdetektől célként tűzöd ki a közösségépítést, és sikerül egy jó csapatot kialakítanod az önkéntesekből, hosszú távon is elkötelezetté teheted őket, és velük is növelheted a kapcsolati tőkédet.
Kérj és adj visszajelzést!
Nem feltétlenül kell megvárnod a program végét, már menet közben is kérhetsz és adhatsz visszajelzéseket, amelyek sokat segíthetnek a folyamatok optimalizálásában és a hatékonyság növelésében.
Sok vállalatnál bevett gyakorlat, hogy valamilyen formában elismerik az önkéntesek munkáját – például oklevelet állítanak ki számukra, vagy egy nyilvános eseményen köszönik meg az együttműködésüket.
Az ilyen gesztusok is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy önkénteseid a következő programba is szívesebben kapcsolódjanak be.
Ha segítségre van szükséged abban, hogy profin kommunikálj az önkétes programodról, vagy más marketing területen jönne jól egy kis segítség, vedd fel velünk a kapcsolatot!
borítókép: OCG Saving The Ocean // Unsplash