Az online marketinges feladatai rendkívül színesek és összetettek. A munkakör gyakorlatilag a marketing menedzser pozíciót takarja, ám a „köznyelv” gyakran használja az online marketinges kifejezést is a pozíció megnevezésére. Ha szeretnéd tudni, mik az online marketinges feladatai, mert ebben a szakmában helyezkednél el, vagy jó lenne tudnod, cégként milyen segítséget kérhetsz marketing szakemberektől, olvass tovább!
Mit jelent az online marketing, és miért fontos?
Az online marketing alatt azt a marketingtevékenységet értjük, amely az online térben zajlik.
Ahogy a Mailchimp cikke fogalmaz: „olyan online marketing kampányokat jelent, amelyek számítógépen, telefonon, táblagépen vagy más eszközön jelennek meg.”
Ma már szinte minden olyan lépés és feladat, amelyet a vállalkozások vagy intézmények azért végeznek, hogy a célcsoportjuk látókörébe kerüljenek, illetve elnyerjék a szimpátiájukat és a bizalmukat, az online marketing fogalmába tartozik.
Az „offline” média az elmúlt években-évtizedekben jelentősen háttérbe szorult. Ide tartozik a nyomtatott sajtó, a rádió, a tévé, az utcai plakátok és a nyomtatott szóróanyagok.
Helyüket mára szinte teljesen átvették a különféle online médiumok: internetes magazinokat olvasunk, podcastekat hallgatunk, videókat nézünk, és akkor is ezekhez a platformokhoz „fordulunk”, ha információra van szükségünk – például egy vásárlással kapcsolatos döntéshez.
Néhány évtizede még nem volt ekkora a „zaj”, a cégeknek részéről sokkal kevesebb erőfeszítés is elég volt ahhoz, hogy a célcsoport látókörébe kerüljenek.
Ma hiába jó egy vállalat, hiába vannak prémium minőségű termékei vagy szuper szolgáltatásai – ha az emberek nem tudnak róla, vagy ha nem tudja megszerezni a szimpátiájukat és a bizalmukat, nem fognak vásárolni tőle.
Ebben tud segíteni egy jó szakember, és ezek a célok határozzák meg az online marketinges feladatait.
Marketing szolgáltatások a DLX MEDIA marketingügynökségnél:
Segíthetünk az online marketingben?
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Az online marketinges feladata – általánosságban
Fontos leszögezni, hogy sok tényező és körülmény befolyásolhatja, hogy melyek az online marketinges feladatai.
Ilyen a tényező a cég mérete, típusa, céljai, az iparág, amelyhez tartozik, illetve nagyon különböző lehet két online marketinges feladata, ha egyikük egy marketingügynökségnél dolgozik, a másik pedig bármilyen más profilú vállalatnál.
Míg az előbbi jellemzően az ügyfelei által rábízott marketing tevékenységek elvégzését koordinálja és menedzseli, utóbbi a saját munkaadója „szekerét tolja” különféle marketingeszközök alkalmazásával.
Természetesen még ezen belül is lehetne különbségeket felsorolni aszerint, hogy egy kis cég egyetlen „marketingeséről” van szó, vagy egy multi marketing osztályának kollégájáról, de az alábbiakban olyan általános tevékenységeket sorolunk fel, amelyek az esetek többségében az online marketinges feladatai közé tartoznak.
A piac- és célcsoportkutatás az egyik legfontosabb online marketinges feladat
Egy online marketingesnek mindenekelőtt tájékozódnia kell – meg kell ismernie az adott termék vagy szolgáltatás piacának jellemzőit (méretét, lehetőségeit, rugalmasságát stb.), az aktuális trendeket, valamint a lehető legtöbb információt meg kell tudnia a célcsoportról.
Tisztában kell lennie vele, hogy kik ők, mely korosztály tagjai, milyen a társadalmi státuszuk, anyagi helyzetük, a vásárlási és médiafogyasztási szokásaik… Milyen problémáik, nehézségeik, vágyaik és céljaik vannak.
Minél többet tud a piacról és a célszegmensről a szakember, annál célzottabb marketing stratégiát tud létrehozni annak érdekében, hogy a vállalata megfelelő helyet foglaljon el a piacon, és minél több potenciális vásárló igényét elégítse ki.
A versenytárs-elemzés sem maradhat el
A piac és a célcsoport mellett az online marketinges feladata a versenytársak megfigyelése és elemzése is.
Ebbe a tevékenységbe beletartozik a konkurencia kommunikációjának követése is.
Érdemes megnézni, hogy mások milyen eszközökkel próbálnak hatni a célcsoportra, mely platformokon vannak jelen, mely tartalmaik mennyire népszerűek, sőt még az egyes social media posztokhoz tartozó kommenteket is célszerű megfigyelni, mert abból is fontos következtetéseket lehet levonni.
Marketingstratégia létrehozása és megvalósítása – a kulcsfontosságú lépés
A kutatási-elemzési szakaszt követi a marketingstratégia összeállítása.
Ilyenkor az online marketinges feladata, hogy megtervezze a kampány(ok) céljait, lépéseit, költségeit, a felhasználandó eszközöket és platformokat, és mindezeket megvalósítsa.
Egy kampány során többféle marketingeszközt is bevethet, például használhatja a PPC-t, azaz a fizetett hirdetést, és akár azzal párhuzamosan növelheti az organikus eléréseket keresőoptimalizálás (SEO) segítségével.
A végrehajtási szakaszhoz tartozik ebben az esetben például a hirdetésfeladás vagy a SEO célú cikkek elkészítése és publikálása a megfelelő csatornákon.
Használhat továbbá hírleveleket, e-mail-marketinget, tartalomgyártást, közösségi média jelenlétet és számos más eszközt céljai eléréséhez.
Webanalitikával és optimalizálással is foglalkozik
Az online marketinges feladatai nem érnek véget azzal, hogy például egy videó felkerül a YouTube-csatornára, vagy kimegy egy podcast, esetleg megjelenik egy jól sikerült blogcikk.
A szakembernek értenie kell ahhoz, hogy nyomon kövesse a felhasznált eszközök és a weboldalak teljesítményét, az online kampányok hatékonyságát, és szükség esetén javaslatokat kell tennie a folyamatok optimalizálására a konverzió növelése érdekében.
A kommunikáció az egyik legfontosabb skillje
A marketing szakember kommunikációs készsége az egyik legfontosabb szuperfegyvere a munkája során, hiszen folyamatosan kapcsolatban van a munkatársakkal, a meglévő és a leendő ügyfelekkel, illetve sok esetben más cégekkel is.
A megfelelő kommunikáció elengedhetetlen ahhoz, hogy a tevékenységével célt érjen, hiszen nem elég megszólítani, el is kell nyernie a célcsoport bizalmát és lojalitását.
Ha profi online marketinges szakemberekre van szükséged, akik leveszik a válladról a fent felsorolt feladatokat, írj nekünk, és egyeztess időpontot az első, ingyenes konzultációra!
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Marketing szolgáltatások a DLX MEDIA marketingügynökségnél:
Borítókép: Samantha Borges // Unsplash