A piackutatás fogalmát nagyjából mindenki ismeri, és a többségnek van elképzelése arról, hogy mit jelent, ám azt már kevesebben tudják, hogy miért van kiemelkedő szerepe a cégek marketing stratégiájában, és hogy a piackutatási eredmények hogyan használhatók fel a marketing célok elérésére. Ebben a cikkben arról lesz szó, hogy miért és hogyan érdemes alkalmaznod a piackutatás eszközeit és eredményeit a célcsoport elérése érdekében.
Mit jelent a piackutatás, melyek a legfontosabb típusai?
A piackutatás fogalma
A piackutatás az aktuális piaci feltételekre és azok alakulására vonatkozó adatok szisztematikus gyűjtését, elemzését és értelmezését jelenti.
A piackutatás során felszínre kerülő eredmények pedig gyakran az üzleti döntések alapját képezik, hiszen ennek köszönhetően válnak láthatóvá a piaci változások, a vásárlói szándékok és az igények, elvárások.
Tulajdonképpen azt is mondhatjuk, hogy a piackutatás abban segít, hogy a kereslet és a kínálat találkozni tudjon – vagyis, hogy a cégek olyan termékeket és szolgáltatásokat kínálhassanak, amelyekre az embereknek valóban szükségük van, és amelyekért képesek és hajlandók is fizetni.
Továbbá képet kaphatnak a vállalatok arról is, hogy mely termékeik vagy szolgáltatásaik népszerűek a vásárlók körében, és melyek azok, amelyek esetleg fejlesztésre szorulnak.
A piackutatás főbb típusai
Primer és szekunder kutatások
Léteznek primer és szekunder kutatások. A primer kutatás során a kutatást végző / végeztető cég saját szempontjai és kritériumai alapján maga határozza meg a vizsgálat konkrét tárgyát és kérdéseit, hogy adatokat gyűjtsön, és dolgozzon fel a piacról és az ügyfelekről.
Ezzel szemben szekunder kutatásban a már elvégzett felméréseket kívülről meghatározott kritériumok és tesztek segítségével értékelik, majd feldolgozzák.
Kvantitatív és kvalitatív piackutatás
Egy másik kategorizálás szerint beszélünk kvantitatív és kvalitatív piackutatásról. Az előbbinél a piac mérhető értékeit gyűjtik össze, és statisztikailag értékelik, míg az utóbbi során az ügyfeleket a véleményükről, elvárásaikról és cselekvési szándékaikról kérdezik meg.
A piackutatási eredmények segíthetnek az árak meghatározásában, illetve befolyásolhatják a cég teljes marketing stratégiáját.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Piackutatás és marketing
Ha megtaláltad azokat a termékeket és szolgáltatásokat, amelyekre van fizetőképes kereslet, még csak a nulladik lépésig jutottál.
Miért? Mert hiába vannak már szuper termékeid, szolgáltatásaid, ha a céged nincs a potenciális vásárlók látókörében, illetve, ha nem tudják rólad, hogy hiteles, megbízható és korrekt vagy.
Itt jön a képbe a marketing stratégia, amely abban segít, hogy a célcsoport tudomást szerezzen rólad, és pozitív kép alakuljon ki az emberek fejében.
Azonban ahhoz, hogy ezt elérd, vissza kell kanyarodni a piackutatási eredményekhez, amelyek alapján elindulhatsz azon az úton, amely potenciális vásárlóid alapos megismeréséhez vezet.
Ha már tudod, hogy kik ők, hol élnek, milyen a társadalmi státuszuk, mely korosztály képviselői stb., akkor azt is könnyebben meg tudod határozni, hogy milyen kommunikációs stílus lesz a legalkalmasabb a megszólításukra, illetve, hogy mely csatornákon tudod őket elérni.
Éppen ezért a komolyabb marketing ügynökségek nem kevés időt és energiát töltenek a célcsoport meghatározásával, megismerésével, valamint a nekik szánt üzenet megfogalmazásával.
Segítségre van szükséged a marketing stratégiában? Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Kulcsszókutatás
A kulcsszó- és a piackutatás kapcsolata
A piackutatás fogalmát kicsit tágabban értelmezve elmondhatjuk, hogy a marketing stratégia megtervezése szempontjából annak fontos része vagy kiegészítője a kulcsszókutatás.
Kulcsszavaknak azokat a kifejezéseket nevezzük, amelyeket a keresőbe beírva megpróbálunk választ kapni a minket foglalkoztató kérdésekre.
Ha például kiadó lakást keresünk a fővárosban, akkor valószínűleg az „albérlet Budapest”, „budapesti albérlet”, „albérlet árak Budapest” kifejezéseket fogjuk begépelni a Google-be.
Kulcsszókutatás és tartalomgyártás
Amennyiben arra vagy kíváncsi, hogy mi érdekli a célcsoportodat, és milyen tartalmakat kell gyártanod ahhoz, hogy releváns és hasznos információkkal tudd segíteni őket (elnyerve ezzel a szimpátiájukat és a bizalmukat), akkor célszerű kulcsszókutatást végezni.
A kapott eredmények alapján optimalizálni tudod a tartalmaidat és a felületeidet, amely a márkád és a hitelességed erősödéséhez vezethet, hosszabb távon pedig a vevőszám emelkedését fogja támogatni.
Tehát olyan tartalmakat (blogbejegyzéseket, cikkeket, videókat, podcasteket stb.) kell gyártanod, amelyek tartalmazzák a megfelelő kulcsszavakat.
Így, ha például fővárosi ingatlanirodád van, és valaki rákeres az „albérlet Budapest” kulcsszóra, akkor a Google relevánsnak fogja találni a weboldaladat, és a találati listán előkelő helyre rangsorolja. Így az érdeklődő megtalál, és igénybe veszi a szolgáltatásodat. Ez a keresőoptimalizálás (SEO).
Természetesen, ehhez nemcsak az kell, hogy megtaláld és beépítsd a kontentekbe a kulcsszavakat, hanem az is nagyon fontos, hogy ezek az anyagok tartalmilag és technikailag egyaránt szuper minőségűek legyenek.
Egy semmitmondó vagy igénytelen hang- és képminőségű videót például hiába szórsz tele kulcsszavakkal, nem fog működni.
Ha érdekel a hatékony tartalomgyártás, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Tippek a hatékony tartalomgyártáshoz
Végezz piackutatást!
Ha biztosra akarsz menni, és maximálisan ki akarod aknázni a tartalommarketingben rejlő lehetőségeket, akkor érdemes a piackutatás eredményeiből kiindulni, illetve kulcsszókutatást végezni, hogy minél pontosabban meghatározhasd, és a lehető legalaposabban megismerhesd a célcsoportodat.
Csekkold le a versenytársakat!
Hasznos lehet, ha megfigyeled a versenytársak termék- vagy szolgáltatáspalettáját és a különféle kommunikációs felületeiket, a vásárlói reakciókat és az értékeléseket! A cél nem az, hogy lemásold, amit csinálnak, hanem az, hogy ötleteket meríts, és még jobban letisztuljon benned a helyes stratégia!
Optimalizálj a célcsoportra!
Amikor már minden szükséges információ a rendelkezésedre áll a potenciális vásárlókról, kezdődhet a tartalomgyártás, amelyet így már könnyedén a célcsoport igényeihez, elvárásaihoz tudsz igazítani, és a kommunikáció stílusát is rájuk tudod szabni.
Csak a legjobb minőséggel elégedj meg!
Fontos, hogy kizárólag profi kontenteket készíts, hiszen az üzleti céljaidat kizárólag minőségi tartalmakkal érheted el! Ha ezt nem tudod „házon belül” megoldani, mert nincsenek meg a szükséges személyi vagy technikai feltételek, nincs rá idő, vagy csak nem akartok ezzel bajlódni, akkor megbízhattok egy profi marketing ügynökséget a célcsoport vizsgálatával, a tartalomgyártással és a kész kontentek megfelelő csatornán történő megosztásával egyaránt!
Ha szeretnéd, hogy segítsünk marketing céljaid elérésében, vedd fel velünk a kapcsolatot, és egyeztess időpontot az első, ingyenes konzultációra!
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
borítókép: firmbee // Unsplash
további képek: GR Stocks // Unsplash