A SMART célokról sokan hallottak már, sokan alkalmazzák is ezt a módszert, ám bőven akadnak olyanok is, akik még nem találkoztak a kifejezéssel. Ahhoz, hogy megértsük a SMART célok lényegét, érdemes közelebbről megismerkedni fogalommal.
Akár a személyes, akár az üzleti életünkre gondolunk, fontos szerep jut bennük céljainknak, melyeket igyekszünk minden erőnkkel elérni. Azonban a folyamat nem a konkrét cselekvéssel, a megvalósítással kezdődik, hanem első lépésként arra van szükség, hogy meghatározzuk a pontos céljainkat, vagyis definiálnunk kell azt, hogy mit is szeretnénk elérni.
Gondoljunk csak bele: ha a céljaink nem konkrétak, nem reálisak, nem elérhetők, vagy nem tudjuk, miként valósíthatnánk meg őket, akkor aligha számíthatunk kielégítő eredményre. Ugyanez a helyzet, ha olyan célokat tűzünk ki magunk elé, amelyek nem mérhetők, vagy ha nem szabjuk meg, hogy mikor szeretnénk azokat elérni.
Mik azok a SMART célok?
A módszer lényege, hogy segít a homályos, elnagyolt tervekből konkrét és kézzel fogható célokat meghatározni, illetve kijelölni az elérésükhöz vezető utat. A SMART célok segítségével pontos és reális célokat tudunk meghatározni, s tudatosíthatjuk, hogy mikor és mit kell megtennünk ahhoz, hogy ezeket elérjük.
A SMART jelentése:
S.: Specifikus (Specific): pontosan meg kell határozni, hogy mit akarunk elérni.
M.: Mérhető (Measurable): fontos, hogy az eredmények mérhetők legyenek.
A.: Elérhető/Elképzelhető (Attainable/Achievable): a célnak elérhetőnek/elképzelhetőnek kell lennie.
R.: Reális/Releváns (Realistic): fontos, hogy céljaink reálisak és relevánsak legyenek, vagyis olyan terveink legyenek, amelyeket valóban meg tudunk valósítani.
T.: Időben meghatározott (Time-bound): meg kell határozni a konkrét cél mellett azt is, hogy mikor szeretnénk azokat elérni.
Segítségre van szükséged a célkitűzésben, marketing stratégiában, tervezésben? Keress minket bizalommal!
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Milyen területen alkalmazhatjuk a SMART célokat?
A SMART célok módszerét sikeresen bevethetjük életünk szinte minden területén – legyen szó tanulásról, munkáról, üzleti életről vagy valamilyen sporttevékenységről. A feladat nem válik könnyebbé attól, hogy ezt a módszert alkalmazzuk, viszont segít hatékonyabbá tenni a megvalósítás folyamatát.
Tegyük fel, hogy sporttal kapcsolatos célokat tűzünk ki magunk elé, például azt, hogy elkezdünk futni.
Mi az, amit szükséges meghatározni a SMART módszerrel, mielőtt bármit is teszünk?
- A pontos célt: mit szeretnénk elérni a futással? Az állóképességünk javítását? Esetleg a félmaratont akarjuk teljesíteni?
- Mérhetőség: számolhatjuk a megtett kilométereket, a leadott kilókat vagy azt, hogy egységnyi távot mennyi idő alatt teljesítettünk – a lényeg, hogy társítsunk valamilyen számot az eredményhez, hogy mérhető legyen a fejlődés, s mindig tudjuk, hol tartunk a folyamatban!
- Mi az, ami elérhető, megvalósítható számunkra: ha például utoljára az iskolai tornaórán futottunk, nem biztos, hogy egyből versenycélokban kell gondolkodni, mivel igen kicsi a valószínűsége, hogy egy ilyen célt sikeresen el tudunk érni, míg egy szerényebb tervet nagyobb eséllyel fogunk megvalósítani.
- Relevancia: gondoljuk át, be tudjuk-e építeni a napi rutinunkba a futóedzéseket, és vajon lesz-e hozzá kedvünk is, hogy heti több alkalommal futócipőt húzzunk? Ha valaki kemény fizikai munkát végez, vagy egyszerűen nem szeret mozogni, számára szintén nem a versenyszerű futás lesz a megfelelő cél.
- Idő: meg kell határozni, céljainkat mikor szeretnénk, illetve mikor tudjuk megvalósítani, ezért mindig jelöljünk ki egy időtartamot vagy egy határidőt!
A SMART célok segíthetnek vállalati céljaink elérésében is.
Akár a közösségimédia-kampányok által generált forgalmat szeretnénk növelni, akár a szakértői márkánkat kívánjuk erősíteni, vagy valamilyen más célt fogalmazunk meg, elengedhetetlen, hogy a fent bemutatott szempontok szerint határozzuk meg, hogy pontosan mit, mikor és hogyan akarunk elérni.
Tartalommarketing és PR szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Kapcsolódó cikkek:
- Működő marketing terv 9 lépésben!
- Marketing stratégia készítése 7 lépésben
- Marketing mix – 4P, 7P, 4C modellek
borítókép: Annie Spratt // Unsplash