Ha eredményeket szeretnél elérni a közösségi médiában, akkor a legfontosabb lépés a megfelelő stratégia összeállítása. Stratégia nélkül előfordulhat, hogy rendületlenül gyártjuk a tartalmat, posztolunk szorgalmasan, de mégsem jön az áttörés. Fontos tisztában lennünk egyrészt a mi saját céljainkkal, valamint azzal is, hogy mire van szüksége a célközönségünknek. Akár saját márkát építesz, akár social média menedzserként szeretnél sikereket elérni, a közösségi média stratégia részletes kidolgozása elengedhetetlen.
Közösségi média marketing stratégia: Útmutató marketingesek és cégvezetők számára
A stratégia az, ahova tartasz.
A marketing terv az, hogy hogyan fogsz oda eljutni.
Az egyik legegyszerűbb módja a social média stratégia megalkotásának, ha felteszed magadnak az alábbi 5+1 kérdést:
-
Miért akarsz a közösségi médiában szerepelni?
-
Ki a célközönséged?
-
Mit fogsz megosztani a közösségi média oldalaidon?
-
Melyik platformot fogod használni?
-
Mikor fogod posztolni?
-
+1: Hirdetéseket is fogsz futtatni, vagy organikusan szeretnéd elérni a közönséged?
A közösségi média marketing stratégia összetevői
Mindenekelőtt fontos azt tisztázni, hogy lehet külön-külön marketing stratégiád a különböző platformokon (Facebook stratégia, Instagram kommunikációs naptár, stb), de mégis ezt érdemes egyben kezelni egy átfogó közösségi média stratégia részeként.
A közösségi média stratégia piramisa
1.) Miért akarsz a közösségi médiában szerepelni? Mi a célod a social média jelenléttel?
A legelső és legfontosabb kérdés, amit fel kell tenned magadnak: a Miért.
Jellemzően az alábbi üzleti célok szoktak felmerülni a social média jelenlét kapcsán:
- A márkaismertség növelése
- Forgalomterelés a cég weboldalára
- Új vevők akvirálása
- Bevételnövelés (több feliratkozó, több értékesítés).
- A márka iránti elköteleződés növelése
- Közösségépítés
- Ügyfélszolgálat biztosítása a social média oldalakon keresztül
- Bekerülni a mainstream sajtóba
- Megismerni a fogyasztók véleményét a termékről, szolgáltatásról, visszajelzések gyűjtése
Ritka az, hogy valaki csak egy célra koncentrálna, jellemzően ezek valamilyen kombinációja szokott lenni a valós cél. Viszont mindenképp érdemes fókuszálni egy-két fő területre, mindent nem lehet egy lépésből megoldani.
A DLX MEDIA például a közösségi média felületein enged betekintést a kulisszák mögé, itt publikáljuk a forgatásokon készült werk fotókat, újdonságokat, megosztjuk az új blog bejegyzéseinket, valamint az aktuálisan elérhető álláshirdetéseket is ezeken a felületeken tesszük közzé.
Segítségre van szükséged a szakértői márkaépítésben? Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
2.) Ki a célközönséged?
Ha megvan a Miérted, akkor a következő lépés, amit át kell gondolni: az a célközönség. Minél jobban érted, hogy mire van szüksége a célcsoportnak, annál jobb tartalmat fogsz tudni gyártani nekik.
Például az Üzlet & Utazás magazinunk (uzletesutazas.hu) azoknak szól, akik szeretnének kialakítani egy, az átlagosnál szabadabb életformát. Digitális nomádok, helyfüggetlen vállalkozók, világot járó szabadúszók magazinja. Ezért leginkább utazási tippeket, vállalkozási ötleteket és hatékonyságnöveléssel kapcsolatos tartalmakat publikálunk.
Célcsoport meghatározása – “Buyer Persona”
Az ideális vevő meghatározásának számos módja és szempontja van:
- Kik az ideális ügyfeleink? (munkakör, életkor, nem, fizetés, lakóhely stb.)
- Mi érdekli őket elsődlegesen? (szórakozás, tanulás, esettanulmányok, információk új termékekről, összehasonlító elemzések, stb.)
- Melyik platformon aktívak? (Pl. Facebook, Instagram, LinkedIn, Tiktok?)
- Mikor aktívak a közösségi média felületeken? (Pl. hétvégén, vagy reggelente munkába menet?)
- Miért fogyasztják a tartalmat? (Pl. hatékonyságnövelés, egészségmegőrzés, inspiráció, vagy hogy naprakészek legyenek az aktuális trendekkel?)
- Hogyan fogyasztják a tartalmat? (Pl. közösségi média posztokat olvasnak, videókat néznek stb.)
3.) Mit fogsz megosztani? Mitől lesz érdekes és hasznos a tartalmad?
Videós tartalomgyártás? Szakmai blog cikkek? Esetleg egy podcast csatorna indítása? A tartalomgyártás lehetőségei a mai világban végtelenek, viszont álljunk meg egy pillanatra, és lépjünk hátra egy lépést, gondolkodjunk újra stratégiai szinten.
A tartalom típusa helyett inkább a tartalom témája legyen fókuszban!
A legfontosabb, hogy a tartalmaid értéket képviseljenek, hasznosak legyenek az olvasó, néző számára. A szakértői márkaépítés legfontosabb eleme, hogy értéket adunk, ezáltal kiépül a bizalom a leendő fogyasztók részéről.
A hirdetésekkel szemben ez a fajta stratégia hosszú távú, viszont stabil eredményeket hoz.
4.) Tartalom disztribúció
Ha megvan, hogy “miért, kinek és mit”, akkor a következő lépés annak meghatározása, hogy hol fogod megosztani a tartalmaidat. Más szóval, mely közösségi média platformokon fog megjelenni a márkád?
Tipp: Nem kell MINDEN social media felületen jelen lenned. Válaszd ki az iparágadnak megfelelő leginkább releváns csatornákat. Ha B2B területen értékesítesz, akkor minden bizonnyal a LinkedIn lesz a fő csatornád, míg ha ruházatot vagy kiegészítőket árulsz, akkor pedig az Instagram lehet a fő pilléred.
Közösségi média profilok a Google keresési eredményekben
Nem utolsó szempont, hogy az aktív közösségi média jelenlét nagyban javítja a Google találati listán elfoglalt helyünket (lásd: Keresőoptimalizálás alapok). Sok esetben ha rákeres valaki a nevünkre, vagy a vállalkozásunk nevére, akkor a LinkedIn profilunk ott lesz a Google első oldalán. Úgyhogy mindenképp érdemes komolyan venni ezt a lehetőséget.
Mi az erősséged?
Mi a DLX MEDIA-nál nagyon hiszünk abban, hogy mindenki azzal foglalkozzon, amit szeret csinálni és ami az igazi erőssége. Így sokkal kisebb a kiégés esélye, és szinte hobbiként tekintenek a kollégák a munkára.
Ugyanez igaz a tartalom típusokra is. Mi az igazi erősséged? Inkább írni szeretsz? Vagy nem esik nehezedre beszélni akár 5-10 ember előtt? Indíts akkor YouTube csatornát, és készíts videókat! Esetleg mondta már valaki, hogy jó a hangod? Csinálj podcastet! A lényeg, hogy találd meg a személyiségednek megfelelő tartalom típust és az ehhez passzoló csatornát!
Segítségre van szükséged a tartalom többszörözésben, social media kezelésben? Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
5.) Mikor fogod publikálni a tartalmakat?
A social media stratégia utolsó kulcsfontosságú része, hogy kitaláld, mikor szeretnéd megosztani a tartalmakat. Mielőtt eldöntenéd, hogy pontosan melyik napszakban és a hét mely napjain szeretnél posztolni, vedd figyelembe a célközönséged viselkedését. Általában mikor használják a közösségi médiát az ideális ügyfeleid?
Íme néhány példa, amit érdemes megfontolni:
- A sportrajongók valószínűleg közvetlenül a sportesemények előtt, alatt és közvetlenül utána használják a közösségi médiát, hogy megtalálják az eseményről szóló tartalmakat, és interakcióba lépjenek a csapatokkal.
- Az utazást kedvelők aktívabbak a közösségi médiában hétvégén, amikor a következő utazásukat tervezik (vagy a munkaszünetben, amikor a következő útról álmodoznak).
- A kisbabás anyukák talán akkor pörgetik a közösségi médiát, amikor az éjszaka közepén szoptatnak.
Ebből a néhány példából is láthatod, nincs univerzális válasz erre a kérdésre, teljes mértékben a célközönségtől függ. Az időzítésnél figyelj az ügyfeleid általános viselkedési mintáira.
Ha megvan a tartalom, akkor kísérletezz és meg fogod találni a legjobb időpontokat a posztolásra.
És íme, ez az 5 kérdés le is fedi a social media stratégia legfontosabb kérdéseit.
De ezzel még nincs vége. Ahogy fentebb említettük, a stratégia az, hogy merre tartasz; a terv az, hogy hogyan jutsz el oda. Ha megvan az irány, akkor most már csak csinálni kell!
Ha segítségre van szükséged akár a stratégia megalkotásában, akár a konkrét megvalósításban – keress minket bizalommal!
Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Fotók: DLX MEDIA, Dallos Zoltán, Mourizal Zativa // Unsplash
források: Hootsuite, Buffer, Sproutsocial, Forbes
3 Comments