A társadalmi felelősségvállalás kiemelten fontos eszköze magának a társadalom formálásának, sőt a politikai légkörre is hatással lehet. Vállalkozóként te is tehetsz a közjóért, és akár nagyobb anyagi ráfordítás nélkül is támogathatsz egy fontos ügyet. Ebben a cikkben elmondjuk, miként folytathatsz Te is CSR tevékenységet akár nagyobb kiadások nélkül is.
A társadalmi felelősségvállalás fogalma
A CSR (Corporate Social Responsibility), azaz a társadalmi felelősségvállalás ismert fogalmak, mégis sokan a jótékonykodás és az adakozás szinonimájaként használják napjainkban is, pedig jelentése annál jóval tágabb, és beletartoznak olyan tevékenységek is, amelyek a cégek számára nem jelentenek különösebb anyagi terhelést.
A társadalmi felelősségvállalás egy szemléletet és egy működősi alapelvet takar, melynek értelmében a cégek saját érdekeik mellett a közjó védelmét és támogatását is szem előtt tartják, vagyis azt, hogy működésükkel pozitív hatást gyakoroljanak a társadalomra.
A CSR-ba beletartozik a szociális érzékenység, a környezettudatosság, az etikus magatartás, az esélyegyenlőség, a tiszta verseny és az átláthatóság is.
Ha segítségre van szükséged a marketing stratégiában, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
Miért különösen fontos a társadalmi felelősségvállalás ma?
A gazdasági válság időszakában talán még az eddigieknél is lényegesebb, hogy a cégek nagyobb hangsúlyt fordítsanak a CSR-ra, és lehetőségeikhez mérten beépítsék mindennapi működésükbe azokat a tevékenységeket, amelyek valamilyen módon a közjót szolgálják.
A háborús helyzet, az infláció, az elszabaduló energia- és élelmiszerárak miatt ma kevesebb figyelem és pénz jut erre a területre, ugyanakkor egyre nagyobb az elvárás a cégekkel szemben, hogy valamilyen módon kivegyék a részüket a társadalmi felelősségvállalásból.
Emellett a vállalatok számára is elengedhetetlen, hogy ki tudjanak tűnni a „zajból”, és ennek kiváló eszköze a CSR, amely akár versenyelőnyhöz is juttathatja a fontos ügyek mellett kiálló, azokat támogató cégeket.
Hiszen a vásárlók nem pusztán racionális alapon hozzák meg a vásárlással kapcsolatos döntéseiket, hanem az érzelmeik is nagymértékben befolyásolják őket.
Ha egy cég szimpatikussá válik számukra, és elkezdenek bízni benne (például azért, mert tudják róla, hogy sokat tesz a környezetvédelemért, etikusan működik vagy támogat egy hátrányos helyzetű csoportot), akkor nagyobb valószínűséggel vásárolnak tőle, mint a versenytársaitól.
Mit tehetsz a társadalmi felelősségvállalás jegyében – nagyobb anyagi ráfordítás nélkül?
Első lépésnek már az is szuper, ha a vállalaton belül megfelelő körülményeket alakítasz ki. Például, ha jobban odafigyeltek a megfelelő hulladékgazdálkodásra, vagy ha törekedtek a minél kevesebb papír felhasználására.
A klímakatasztrófa küszöbén nem lesz nehéz meggyőzni a kollégáidat, hogy szelektíven gyűjtsék a szemetet, és a nyomtatott dokumentumok helyett – ahol lehet – a digitális megoldásokat preferálják!
Egyre több cég alakít ki saját biciklitárolókat és zuhanyzókat, hogy kedvezzen a kerékpárral közlekedő munkatársaknak, akik ezzel a közlekedési móddal megóvják a környezetet a kipufogógáztól, és még saját egészségi állapotukat is támogatják.
Az sem kerül pénzbe, ha nagyobb gondot fordítasz a munkavállalói jóllétre. Például ügyelsz arra, hogy biztosítsd a munkatársaid számára a munka és a magánélet közötti egyensúly megteremtésének a lehetőségét, vagy ahol csak lehet, rugalmas kereteket alakíts ki a munkavégzésben (kötetlen munkarend, home office lehetőség stb.).
Szintén nem kell mélyen a zsebedbe nyúlnod, ha diákokat, nyugdíjasokat, kismamákat vagy megváltozott munkaképességű személyeket (esetleg más, hátrányos helyzetű csoport tagjait) foglalkoztatsz, vagy ha odafigyelsz a nemek közötti egyenlőség kérdésére.
Sőt, ha a céged állományi létszáma meghaladja a huszonöt főt, rengeteg pénzt megspórolhatsz megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásával. Hogy hogyan?
Rehabilitációs hozzájárulást kell ugyanis fizetnie a vállalatnak abban az esetben, ha az általa foglalkoztatottak átlagos statisztikai állományi létszáma meghaladja a huszonöt főt, de az általa foglalkoztatott megváltozott munkaképességű munkavállalók átlagos statisztikai állományi létszáma nem éri el a létszám öt százalékát.
Ez azt jelenti, hogy egy bizonyos létszám (huszonöt fő) felett éves szinten akár többmillió forintot is megspórolhatsz pusztán azzal, hogy alkalmazol tartós betegséggel vagy fogyatékossággal élő munkavállalót, és így mentesülsz a rehabilitációs hozzájárulás megfizetése alól.
A romák integrációjának a segítésével, ukrán menekültek foglalkoztatásával szintén CSR tevékenységet valósítasz meg anélkül, hogy vagyonokat költenél erre.
Kommunikálj a CSR tevékenységedről!
Szuper, ha a vállalat kapuin belül már fókuszban van a társadalmi felelősségvállalás kérdése, és konkrét lépéseket teszel annak érdekében, hogy pozitív hatást gyakorolj a társadalomra.
Az azonban kiemelten fontos, hogy erről kommunikálj is.
Egyrészt azért, mert így példát mutatsz másoknak, és ösztönzöd a többi céget is arra, hogy ők is tartsák szem előtt a közjót.
Másrészt a társadalmi felelősségvállalásból a céged is profitálhat, főleg akkor, ha erről mások is tudomást szereznek.
Mint írtuk, a CSR akár versenyelőnyhöz is juttathat, ám ehhez nagyon fontos, hogy az ilyen jellegű kezdeményezéseidről, tevékenységedről tudjanak az emberek.
Itt jön képbe a marketing és a tartalomgyártás, amelyekkel elérheted, hogy a céged is profitáljon a CSR-ból.
Amit nyerhetsz vele, az a potenciális vásárlók, a partnerek és a befektetők bizalma, szimpátiája és elismerése, ugyanis a társadalmilag hasznos magatartást az emberek többsége respektálja.
Ha pedig erősödik a márkád és a reputációd, az előbb-utóbb a vevőszám emelkedését is eredményezni fogja.
Mi tehát a teendőd?
Használd a saját csatornáidat (weboldal, közösségi média felületek, YouTube stb.), és oszd meg azokon a hírt a közjót szolgáló lépéseidről!
A PR cikkek is segítenek, hogy még több emberhez eljusson az üzeneted, de ha igazán trendi akarsz lenni, felhasználhatod a videó készítést is a kommunikációhoz, esetleg készíthetsz szuper podcasteket a témában!
Ha ebben segítségre van szükséged, keress minket bizalommal!
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek: