Rengeteg cég éli meg kínálódásként a toborzási folyamatokat, amikor a meghirdetett pozíciókra nincsenek jelentkezők, vagy nem a megfelelő kompetenciákkal rendelkező álláskeresők érkeznek. Ennél csak az frusztrálóbb, amikor az alkalmasnak tűnő jelölt az állásinterjú után lép vissza. Munkáltatóként rengeteget tehetsz azért, megnyerd magadnak az ígéretes szakembereket – például azzal, hogy lépéseket teszel a pozitív jelöltélmény kialakítása érdekében. Ebben a cikkben elmondjuk, hogyan javíthatsz a jelentkezőkkel való bánásmódon, és mi mindennel teheted sikeresebbé a toborzási folyamataidat.
A sikeres toborzás egy profi álláshirdetéssel kezdődik
Az álláskeresőkben már a hirdetés elolvasása és a jelentkezés beadása során kialakul valamilyen benyomás az adott céggel kapcsolatban, ezért fontos, hogy próbáld meg a lehető legtöbbet kihozni a hirdetésből!
Ügyelj például arra, hogy a célcsoport igényeire szabd a kommunikáció stílusát, hangévtelét, hiszen így tudod hatékonyan megszólítani az elképzeléseidnek megfelelő jelölteket!
Már a megfogalmazás során törekedj arra, hogy a hirdetés informatív és korrekt legyen – tartalmazza a jelentkezővel szembeni elvárásokat, mutassa be a napi feladatokat, és derüljön ki az is, hogy miért éri meg az álláskeresőnek a Te cégedet választania leendő munkaadójának.
Vagyis az elvárások mellett mindenképpen tartalmazzon a hirdetés egy „amit kínálunk” részt is, amelyben – ha nem is konkrétan, számszerűsítve – szerepeljen, hogy mire számíthat leendő kollégátok a juttatási csomagot illetően.
A következő mérföldkő a toborzás folyamatában: az állásinterjú
Az első komolyabb impressziók az állásinterjú során alakulnak ki a jelöltekben, és az itt szerzett tapasztalatok és élmények befolyásolják az álláskereső döntését, vagyis, hogy elfogadja-e majd a felajánlott állást vagy sem.
Továbbá a jelöltélmény sok esetben végigkíséri a teljes munkavállalói életciklust is, tehát fontos mindent megtenni annak érdekében, hogy az állásinterjút pozitívan éljék meg a jelentkezők.
Munkáltatói márkaépítés, teljeskörű marketing, videó készítés a DLX MEDIA-tól – Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Az alábbi tanácsok megfogadásával javíthatod a jelöltélményt interjú során:
Csökkentsd a bizonytalanságot és a stresszt!
A legszuperebb, legprofibb szakemberek számára is okozhat némi stresszt az állásinterjú, hiszen ilyenkor mindenki úgy érzi, hogy a lehető legjobb oldalát kell megmutatnia, ráadásul komoly tétje van annak, hogy mindez hogyan sikerül.
Ezt a feszültséget és a bizonytalanságot azonban Te is csökkentheted, például korrekt tájékoztatással: megosztod a jelölttel a cégről, a vállalati kultúráról és a közös célokról a legfontosabb infókat, és esetleg beavatod néhány munkavégzéssel kapcsolatos szokásba is.
Az is fontos, hogy ismertesd az elvárásokat, amelyeket vele szemben támasztasz – az interjú során, illetve azt követően, ha már a csapat tagja lesz.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Mindig kommunikáld a következő lépést!
Akár az állásinterjú menetéről van szó, akár a toborzási folyamat következő állomásáról, törekedj arra, hogy a jelölt mindig tudja, mi lesz a következő lépés!
Egyértelműen, világosan fogalmazd meg a feladatait, a határidőket, és azt is tudasd, hogy a cég részéről mikor számíthat visszajelzésre!
Adj és kérj visszajelzést!
A visszajelzéshez kapcsolódik a következő tippünk: adj és kérj értékelést, visszajelzést! Akár állást kínálsz fel, akár elutasítod a jelöltet, fontos, hogy kérj tőle visszajelzést, és Te is értékeld röviden az interjúhelyzetet, illetve a pályázati anyagát!
A visszajelzés kérése a jelölttől történhet szóban, de megkérheted, hogy e-mailben írja meg a tapasztalatait és a benyomásait, vagy küldhetsz egy direkt erre a helyzetre összeállított kérdőívet is, amelyet néhány perc alatt online ki tud tölteni.
Törekedni kell arra, hogy amikor Te adsz visszajelzést a jelentkezőnek, elutasítás esetén is pozitívan kommunikálj – például emeld ki a pályázata erősségeit, vagy mondd el, mi volt számotokra nagyon szimpatikus az állásinterjún!
Ha valóban ígéretes jelöltnek kell nemet mondanod, akkor a figyelmébe ajánlhatod a karrieroldalatokat, vagy biztathatod arra, hogy a jövőben is jelentkezzen, ha valamelyik hirdetésetek elnyeri a tetszését.
Egyes cégek már termék- vagy szolgáltatáscsomaggal is megajándékozzák a felvételhez közel kerülő jelölteket – a „fájdalomdíj” segíthet abban, hogy pozitív benyomásokkal távozzon a pályázó, és hogy ne legyen kínos megkeresni, ha a jövőben mégis szükség lenne a munkájára.
Munkáltatói márkaépítés, teljeskörű marketing, videó készítés a DLX MEDIA-tól – Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Egyéb tippek a sikeres toborzáshoz
Ha szeretnéd, hogy zökkenőmentesek legyenek a toborzási folyamataid, fontos, hogy foglalkozz az employer brandinggel, azaz a munkáltatói márkaépítéssel is!
Már önmagában a pozitív jelöltélmény is egy olyan tényező, amely erősítheti ezt, azonban számos más eszközt is bevethetsz az ügy érdekében.
1. Saját karrieroldal
Egy önálló karrieroldallal rendkívüli módon leegyszerűsítheted a toborzás-kiválasztás folyamatát, ugyanis ilyenkor az összes információt, kérdőívet stb. a célszegmensre szabhatod, és automatikus szűréseket is beállíthatsz – például pillanatok alatt megtalálhatod a megfelelő végzettséggel vagy bizonyos preferenciákkal rendelkező jelölteket. Ezzel pedig megspórolhatsz jó pár felesleges kört.
Nézd meg a DLX MEDIA Karrier oldalát hogyan épül fel: https://dlxmedia.hu/karrier
2. Foglalkozz a munkatársaid elégedettségével!
Ezzel több legyet ütsz egy csapásra:
- azok a munkatársak, akik elégedettek a munkahelyükkel, többet és jobban dolgoznak, mint akik nem érzik jól magukat a cégnél, vagy úgy gondolják, kizsákmányolják őket;
- hosszú távon is elköteleződnek melletted, és lojálisak lesznek;
- viszik a céged jó hírét;
- könnyebben alakul ki jó hangulat és összetartó közösség a vállalatnál.
3. Tedd emberibbé a vállalkozásodat!
Tégy közzé a honlapodon, illetve ossz meg a közösségi média felületeiden olyan kontenteket, amelyek segítségével a célcsoport megismerheti a céged egy emberibb arcát is, és kicsit bepillantást nyerhet a kulisszák mögé!
Ez lehet egy videóinterjú az egyik elégedett ügyféllel, egy image film, egy folyamatot bemutató videó, egy film vagy néhány jól sikerült kép a legutóbbi céges rendezvényről – ezek több okból is hasznosak lehetnek, hiszen a céges márkád mellett a munkáltatói márkádat is erősíthetik.
Munkáltatói márkaépítés, teljeskörű marketing, videó készítés a DLX MEDIA-tól – Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
borítókép: Amy Hirschi // Unsplash