Az elmúlt évtizedben az online tartalomgyártás radikális változásokon ment keresztül. A különféle webes felületek egyre nagyobb szerepet kaptak az életünkben, amihez a cégeknek is alkalmazkodniuk kellett. Ma már, ha ki akarnak emelkedni a versenytársak közül, akkor meg kell keresniük azokat a lehetőségeket és csatornákat, amelyeken keresztül megszólíthatják potenciális ügyfeleiket, vásárlóikat, partnereiket. Annak ellenére, hogy ma már szinte minden a videós tartalmakról szól, továbbra is az egyik leghatékonyabb eszköz az üzleti blog, ami a céges marketing stratégia egyik alappillére.
Mit jelent a blog?
A blog fogalmát ma már mindannyian ismerjük, mivel lépten-nyomon blogokba botlunk az online térben, hiszen blogol a kedvenc közéleti szereplőnk, a webshop, ahonnan a biciklis szerelést rendeljük, s blogot vezet bevált háztartási praktikáiról a szomszédasszony is.
Jelentése a web log szavak összeolvadásából ered.
A blogok nagyon sokfélék lehetnek tartalmukat, céljukat és minőségüket tekintve is, azonban a közös bennük, hogy mind online publikációs felületként működnek. Olyanok, mint egy nyilvános napló vagy újság, melyek segítségével információkat adhatunk át az olvasóinknak.
Általában közvetlen hangvétel jellemzi őket, s valamilyen módon segítséget nyújtanak a közönség számára (például tippeket adnak, problémamegoldási javaslatokat kínálnak, vagy egyszerűen csak saját élettapasztalataikat osztják meg segítő szándékkal).
Blog típusok
A blogokat többféle módon csoportosíthatjuk. A kategorizálás már csak azért is nehéz, mivel nincsenek kőbe vésett szabályok – mindenki úgy blogol, ahogy akar, azonban meg tudunk különböztetni privát és üzleti blogokat annak alapján, hogy ki és milyen céllal vezeti azokat, illetve el lehet különíteni az önálló oldalként működő blogokat azoktól, amelyek egy honlap részeként működnek.
Léteznek ingyenes és fizetős blogok. Némelyiket maga a tulajdonos vezeti, de olyanok is akadnak, akik átadják ezt a feladatot egy marketing ügynökségnek.
Blogolás alapok
Bár a blogolásban nincsenek szabályok, néhány szempontot nem árt figyelembe venni, ha azt szeretnénk, hogy írásaink igazán jók legyenek. Ami mindenképp szükséges, az a cél és a célcsoport, valamint a téma meghatározása.
Ha például egy menyasszonyiruha-szalon honlapjára készítünk bejegyzéseket, akkor az elsődleges célcsoportunk a 20 és 35 év közötti nők lesznek, akiket közvetlen hangnemben, akár tegező formulát használva szólíthatunk meg, a téma pedig nyilvánvalóan az esküvői ruha lesz.
Közvetlen eladás helyett márkaépítés
A szövegben elhelyezhetünk kulcsszavakat, linkeket, bemutathatunk termékeket is, azonban ez nem direkt marketing, a közvetlen cél nem az értékesítés, hanem az olvasó „megnyerése” kommunikációval, segítőkészséggel, illetve hozzáértésünk megcsillantása, a szakértői márka felépítése!
A cél és a célcsoport ismeretében, valamint a téma meghatározása után eldönthetjük, hogy milyen típusú blogbejegyzés lesz számunkra a megfelelő.
Listázó blogbejegyzések és egy témakört feldolgozó blog posztok
Léteznek lista alapú posztok („5 szempont a menyasszonyi ruha kiválasztásához”, probléma-megoldás központú bejegyzések („Téli esküvő? Így légy csinos a mínuszokban is a nagy napon”), illetve témakörbe bevezető posztok („Mindent a menyasszonyiruha-kölcsönzésről”).
Van még egy ismérve a jó blogcikknek, amely az eddigiek után talán banálisnak tűnik, mégis nagyon fontos: megfelel a magyar helyesírás alapvető szabályainak.
Magyarul nem hemzsegnek benne a helyesírási és nyelvhelyességi hibák, sem a gépelési és a szerkesztési bakik.
Üzleti blog – Neked is szükséged van rá?
Igen! Ha vállalkozásod van, fontos, hogy üzleti blogod is legyen.
Az eddig leírtakon túl rengeteg lehetőséget kínál céged számára.
Linkeket helyezhetsz el benne, ráirányíthatod közvetve a figyelmet a termékeidre, komment szekció kialakításával kétirányú kommunikációt hozhatsz létre az olvasóiddal, s építheted vállalkozásod imázsát és szakértői státuszát azáltal, hogy hasznos információkat teszel közkinccsé.
Ha igazán gyors és látványos eredményeket szeretnél, akkor a saját blog vezetése mellett érdemes a sajtóban is megjelenni PR cikkekkel.
Keresőoptimalizálás üzleti bloggal
Az üzleti blog vezetése során a Google is a „barátod” lesz, hiszen, ha rendszeresen minőségi tartalmakat teszel közzé, amelyekben egy-egy kulcsszót is elrejtesz, azt a kereső is meghálálja (ez a SEO, vagyis a keresőoptimalizálás).
Tartalommarketing a blogon túl
Dönthetsz úgy, hogy a blog helyett vagy mellett más utakat is kipróbálsz a tartalommarketing berkein belül.
Készíthetsz hírleveleket, ott lehetsz a közösségi média különböző felületein, posztolhatsz a partnereid honlapján, indíthatsz YouTube csatornát, készíthetsz szakmai podcast-et– a lényeg, hogy legyen „élő” és „látható” a céged.
Ezáltal értéket teremtesz, növelheted az organikus forgalmadat, és erősítheted a cégedbe vetett bizalmat és a pozitív megítélést.
Ha nincs időd a tartalom marketinggel foglalkozni, vagy nem tudod hogy állj neki, akkor állunk rendelkezésre az alábbi területen:
- Szövegírás, hírlevél, keresőoptimalizálás
- Videó készítés (interjú, cégbemutató, termék bemutató, rendezvény videó)
- Podcast indítás, podcast stúdió bérlés
- Közösségi média marketing
Kapcsolódó cikkek:
borítókép: Sincerely Media // Unsplash
1 Comment