Napjainkban, amikor a munkaerő-piaci helyzet folyamatosan változik, az eddigieknél is több embert foglalkoztat a vállalkozás indítás és az önfoglalkoztatás gondolata.
Ha már belekezdtél egy önálló vállalkozásba, de még szeretnéd fejleszteni, esetleg most tervezed, hogy fejest ugrasz a vállalkozói létbe, akkor mindenképpen hasznos lesz számodra ez a cikk, melyben összefoglaljuk, mi szükséges a vállalkozás indításhoz, és hogy mit tehetsz azért, hogy a céged sikeres legyen!
Tartalom
- Alapok – amire mindenképpen szükséged lesz vállalkozás indításhoz
- Szuper cégbemutató
- Céges weboldal
- Ügyfelek
- Marketing stratégia
- Céges blog
- Marketing eszközök vállalkozás indításhoz – „haladó” szinten
- SEO – keresőoptimalizálás
- Videó készítés
- Podcast indítás
- Sajtómegjelenések
- Egyéb marketing eszközök vállalkozás indításhoz
- Stock fotó oldalak
- Védjegy
- Összegzés
Marketing tevékenység – kulcs a sikerhez
Nem elég egy jó ötlet és biztos anyagi háttér ahhoz, hogy a vállalkozásod sikeres legyen. Sőt, az is kevés, ha az ötletet professzionális szinten valósítod meg, csúcsminőségű termékekkel vagy szolgáltatásokkal árasztod el a piacot.
Miért? Mert ha nem tudnak rólad a potenciális vásárlók, ha nem kommunikálod, hogy a termékeid vagy a szolgáltatásaid szuper minőségűek, a céged pedig megbízható és korrekt, ha nem tudsz kitűnni a versenytársak közül, s megnyerni a célcsoportot, akkor minden hiába – nem lesz sikeres a vállalkozásod.
Éppen ezért a vállalkozás indítás során a marketing tevékenységre fordított időt, energiát és pénzt nem spórolhatod meg, hiszen ez fog hozzásegíteni ahhoz, hogy a vállalkozásod híre és az üzeneted eljusson a célcsoporthoz, és a potenciális vásárlók a Te termékedet vagy szolgáltatásodat válasszák a versenytársakéi helyett.
Könnyű eltévedni a marketing eszközök sűrű és ingoványos erdejében, és kiválogatni a sokféle marketing célú tevékenység közül azokat a megoldásokat, amelyek valóban hozzásegíthetnek üzleti céljaid eléréséhez.
Segítség gyanánt összegyűjtöttük a legjobb marketing eszközöket, és mindegyikről elmondjuk, miért jó és hogyan érdemes alkalmazni.
Alapok – amire mindenképpen szükséged lesz vállalkozás indításhoz
Elsőként azokkal az alapvető „hozzávalókkal” ismerkedhetsz meg, amelyek mindenképpen szükségesek ahhoz, hogy a vállalkozásod működni tudjon.
Úgy is fogalmazhatunk, hogy ez a „minimum szint”, amellyel el tudsz indulni, és amelyre később építeni tudsz.
Szuper cégbemutató
Mindenki szeretne még vásárlás előtt megbizonyosodni arról, hogy a cég, amelytől megrendel egy terméket, vagy igénybe vesz egy szolgáltatást, megbízható, hiteles, és magas színvonalon űzi a tevékenységét. Ugyanez igaz a befektetőkre is.
Amennyiben le szeretnénk csekkolni egy vállalatot, ma már rengeteg lehetőségünk van rá. Megnézhetjük a weboldalát, a social media felületeit, vagy beírhatjuk a nevüket a keresőbe, hogy lássuk, milyen infókat találunk róluk.
Fontos, hogy cégként rákészülj a „csekkolásra” – például egy remek cégbemutató elkészítésével, amely egyből elnyeri az érdeklődők szimpátiáját és bizalmát!
A hitelességedet erősíti, ha elérhetővé teszed a partnereid listáját is, a referenciáidat és a sajtómegjelenéseidet, amelyek mind arról tanúskodnak, hogy szakértő vagy az adott területen, s általuk láthatóvá válik az is, hogy mire számíthat az, aki a Te cégedet választja.
Ha kiváncsi vagy a DLX MEDIA cégbemutató prezentációjára, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Céges weboldal készítés
Emlékszünk még azokra az időkre, amikor a cégek névjegykártyákat osztogattak, s plakátokat helyeztek el az utcán, vagy szórólapok segítségével próbáltak meg a célcsoport látókörébe kerülni. Ezek a megoldások ma már elavultak, s egyáltalán nem hatékonyak, hiszen a privát és a céges kommunikáció is jórészt már az online térben zajlik.
Emiatt, ha ma szeretnél ismertségre szert tenni, akkor a nyomtatott reklám- és marketinganyagok helyett célszerű minél több online felületen jelen lenni, de az alap, a „minimum szint” egy jól összerakott céges weboldal, amely hasonlóan működik, mint egy névjegykártya, de sokkal többet tud annál.
Ezen a felületen nem csupán a nyitvatartási idődet és más alapadatot adhatsz meg, hanem kiváló platformja lehet a márkaépítésnek és a céges image kialakításának, illetve más marketing eszközöket is alkalmazhatsz a weboldaladon.
Ha jól csinálod, egy szuper honlappal elnyerheted a látogatók bizalmát, szimpatikussá válhatsz számukra, és releváns tartalmakkal szakértői státuszra is szert tehetsz.
Segítségre van szükséged cégbemutató elkészítésében? Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Hatékony ügyfélszerzés
Nem mondunk újat azzal, hogy a vállalkozás indítás során, az üzleti sikerek eléréséhez mindenképpen szükséged lesz ügyfelekre, akik megvásárolják a termékeidet vagy a szolgáltatásaidat.
A vevőszerzésnek ma már rengeteg módja van, amelyek között minden cég megtalálhatja azokat a megoldásokat, amelyek meghozhatják számukra a kívánt eredményeket.
Az ügyfélszerzés legelterjedtebb módszerei és eszközei a következők:
- Manual outreach (hideg hívások és e-mailek): személyre szabott ajánlatokkal, a terméked vagy szolgáltatásod profi pozícionálásával, a hitelességed bizonyításával a is új vásárlókra tehetsz szert – telefonos és e-mailes megkeresések által.
- Paid ads (fizetett hirdetések): ha a lehető leggyorsabban szeretnél vevőszám-emelkedést elérni, a legjobb módszer a PPC kampány, amellyel akár már aznap megérkezhetnek hozzád az új ügyfelek és érdeklődők. Fontos, hogy azokon a platformokon hirdess, ahol a célcsoportod jelen van (Google Ads, Facebook, Instagram, TikTok, YouTube stb.)!
- Content marketing (tartalomgyártás): a fizetett hirdetésekhez képest a tartalommarketing hosszabb idő alatt hoz érezhető eredményt, ám olcsóbb, s hosszú távon hatékonyabb megoldást jelent, ugyanis a lényege, hogy a célcsoport bizalmának, szimpátiájának és lojalitásának elnyerésével teszel szert új vevőkre. Fontos azonban, hogy hiteles, releváns információkat tartalmazó, minőségi kontenteket gyárts, s figyelj arra, hogy a megosztásukhoz a megfelelő csatornákat válaszd (amelyeket a potenciális vevőid is használnak)!
- Affiliate marketing: a partneri promóciókon alapul ez a módszer, vagyis azon, hogy a cégek, akikkel együttműködsz, a Te felületedre irányítják a látogatókat, s a sikeres konverziók után ezért jutalékot kapnak. Ehhez ki kell alakítsd a saját affiliate marketing szabályaidat, amelyben rögzíted, hogy pontosan milyen eredmények után részesülnek a profitból a partnerek, kik vehetnek részt a programban, milyen tartalmakban szerepelhetnek affiliate linkek, de azt is érdemes kikötni, hogyan NE reklámozzák a cégedet.
Marketing stratégia kialakítása
A különféle marketing eszközök nagyon sokat lendíthetnek a céged eredményein, de csak akkor, ha a megfelelő kombinációban és tudatosan alkalmazod őket. A marketing stratégia alatt egy olyan tervet értünk, amelynek célja, hogy a benne szereplő különböző eszközök és megoldások együttesen hozzásegítsék a vállalatodat üzleti céljaid eléréséhez, a márka erősödéséhez.
A stratégia tartalmazza a vállalati kultúra értékeit, a márkaüzeneteket, a célközönség részletes elemzését, illetve meghatározza azokat a csatornákat, amelyen keresztül a cég el akarja érni a potenciális vásárlókat.
Ahhoz, hogy a marketing stratégiád igazán jó legyen, érdemes:
– versenytárs-elemzést végezni (feltérképezni a konkurencia termékeinek, szolgáltatásainak árát, minőségét, megfigyelni a közösségimédia-aktivitásukat, vásárlói visszajelzéseiket stb.)
– buyer persona-t létrehozni (egy részletes leírást a célcsoport egyetlen konkrét, megszemélyesített alakjáról, aki az ideális és egyben átlagos vevőd – ez segít abban, hogy könnyebben kialakíthasd a kommunikációs stratégiádat és megfelelően pozícionálhasd az áraidat)
– kiválasztani az ideális marketing csatornákat (a buyer persona alapján már tudni fogod, mely csatornákon éred el a célközönségedet)
– belevágni a tartalomgyártásba (a célcsoportra szabott, értékes információkat tartalmazó, minőségi kontentekkel jelentősen felpörgetheted a marketing kampányaidat)
– folyamatosan mérni az eredményeket, és optimalizálni, ahol szükséges (a legjobb, ha ehhez olyan szoftvereket használsz, mint pl. a Google Analytics, a Google Search Console, az Adobe Analytics, a Hootsuite vagy a GTMetrix)
Segítünk a marketing stratégia megalkotásában! Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Céges blog, üzleti blog készítés
A blog kifejezés a web és a log szavak összeolvadásából ered.
Rengeteg típusú blog létezik ma már tartalmukat, céljukat és minőségüket tekintve, azonban közös jellemzőjük, hogy online publikációs felületként funkcionálnak.
Lényegében olyanok, mint egy nyilvános napló vagy újság, és kiváló lehetőséget biztosítanak arra, hogy információkat osszunk meg az olvasóinkkal.
A blogokat közvetlen hangvétel jellemzi, s valamilyen segítséget hivatottak nyújtani az olvasóknak (tippeket, problémamegoldási javaslatokat kínálnak, esetleg élettapasztalatokat osztanak meg velük segítő szándékkal).
A blogoknak sokféle típusa létezik – megkülönböztetünk privát és üzleti blogokat, illetve vannak fizetős és ingyenes, önálló oldalként vagy egy honlap részeként működő blogok.
Ami fontos: akármilyen blogot vezetsz, mindig a célcsoport igényeiből és problémáiból indulj ki a téma és a hangvétel meghatározásánál!
Blogolás során soha ne a közvetlen eladásra, hanem a márkaépítésre koncentrálj!
A szövegben elhelyezhetsz linkeket, kulcsszavakat, és megemlíthetsz termékeket vagy szolgáltatásokat is, azonban ez soha ne csapjon át reklámozásba!
Itt a szakértői márkaépítés és az olvasó bizalmának és a lojalitásának a megszerzése a cél, amely, ha jól csinálod, közvetve fog a vevőszám emelkedéséhez vezetni.
A bejegyzések tartalma és felépítése alapján elkülöníthetünk lista alapú blogposztokat („5 szempont a marketing stratégiád kialakításához”), probléma-megoldás központú kontenteket („Működő marketing stratégiára vágysz? Ezeket a szempontokat vedd figyelembe!”) és témakörbe bevezető posztokat („Mindent a sikeres marketing stratégiáról”).
Akármelyik bejegyzéstípust választod, akármilyen típusú blogot vezetsz, ami nagyon fontos: ügyelj a helyesírásra és a nyelvhelyességre – ne hemzsegjenek a szövegben a helyesírási hibák, elütések és hibás nyelvi formulák! Ezzel sokat javíthatsz a blogod minőségén.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Vállalkozás indítás – „haladó” szintű marketing eszközök
Ahogy egy házat is úgy lehet felépíteni, ha van egy stabil alap, úgy a „haladó” szintű marketing eszközöket is akkor tudod eredményesen használni, ha az előző blokkban tárgyalt tényezők már biztosítva vannak, s van már egy alapszintű, ám jól működő marketing tevékenységed.
Ha már rendelkezel egy szuper céges weboldallal, egy cégbemutatóval, üzleti bloggal, és van kinek eladni a termékeidet és a szolgáltatásaidat, akkor érdemes „szintet lépni”, s elkezdeni alkalmazni az igazi marketinges „szuperfegyvereket”.
SEO – keresőoptimalizálás
A keresőoptimalizálás, avagy SEO (angolul: Search Engine Optimization) célja, hogy a cég az organikus találati listán minél előrébb jelenjen meg, lehetőleg az első három helyen, hiszen a „dobogósok” viszik el a kattintások csaknem 70%-át, míg a találati listán hátrébb felbukkanó vállalatok együttesen osztoznak a maradék 30%-on.
Miért fontos ez? Mert a kattintások forgalmat, a forgalom pedig bevételt generál. Így elmondhatjuk, hogy a SEO egy kiemelten fontos marketing eszköz, amelyet érdemes szakemberre bízni, hogy igazán jól működjön.
A SEO-nak 3 nagy területét különböztetjük meg:
- Technikai SEO: a weboldalak működésének optimalizálását jelenti – ide tartozik a betöltési sebesség javítása, a mobilra optimalizált felépítés létrehozása, a belső linkek elhelyezése, az oldaltérkép naprakészen tartása stb.
- Tartalmi / On-page SEO: azt az oldalon belüli tevékenységet takarja, amelyet azért végzünk, hogy az oldalunk előkelőbb helyre kerüljön a keresőben. E célból speciális tartalmakat készítünk, amelyek egyrészt a közönség számára hasznosak, másrészt a Google szemében is értékesek. A tartalomgyártást mindig kulcsszókutatás előzi meg, majd a kulcsszavak meghatározott módon beépülnek a kontentbe. Fontos tehát a tudatosság, hogy ne random dobáld bele például egy szövegbe a kulcsszavakat, hanem tudatosan építsd be a címbe, az alcímekbe, illetve a képek és videók megnevezései is tartalmazzák azokat.
- Off-page SEO: az oldalon kívüli SEO tevékenységek tartoznak ide, mint például a linképítés, amelynek a legfontosabb célja, hogy más, hiteles és releváns oldalak hivatkozzanak a te weboldaladra.
Hogy az on-page vagy az off-page SEO-t érdemes megtolnod, az elsősorban az iparágadtól függ.
Kiváncsi vagy, hogyan került a DLX MEDIA 8 hónap alatt a találati listák elejére? Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Videó készítés (image videó, cégbemutató videó, szakértői interjú)
A tartalomgyártásnál ugyanazok az alapelvek érvényesülnek, mint a termékek előállítása és a szolgáltatáspaletta létrehozása során: vállalkozás indítás és a cég működtetése során a célcsoport igényeire célszerű építeni.
Az elmúlt évtizedekben a médiafogyasztási szokások jelentős változásokon mentek keresztül. Míg korábban az írott-nyomtatott sajtóé, a televízióé és a rádióé volt a „főszerep”, ezeknek a csatornáknak a helyét átvették az online felületeken közzétett tartalmak, s a multimédia vált a legnépszerűbb kontenttípussá.
Nem nehéz kitalálni, hogy miért.
A videó egyidejűleg több érzékszervre is hat, sőt az érzelmeket is képes befolyásolni, így kiválóan alkalmas arra, hogy akár bonyolultabb információkat is egyszerűen adjunk át, megkönnyítve a befogadó számára az üzenet értelmezését.
Egy multimédiás kontentben akár működés közben is bemutathatod a termékedet, átadhatsz vele érzéseket, hangulatokat – így könnyebben eléred, hogy a nézőkben bizalom és szimpátia alakuljon ki a vállalkozásod iránt, s ezáltal a vevőiddé váljanak.
Itt is fontos, hogy releváns, hasznos infókat adj át, hiszen így válsz számukra hitelessé, s így tehetsz szert szakértői státuszra.
Akár szakértői interjúkat, akár termékbemutató, unboxing vagy összehasonlító videókat, esetleg oktatóvideókat, cégbemutató videókat vagy image filmeket készítesz, mindig törekedj a kiváló hang- és képminőségre!
Tény, hogy videót készíteni ma már egy mezei okostelefonnal is lehet, ám ha az anyagokat üzleti céljaid elérésére kívánod felhasználni, csakis a legjobb minőséggel elégedhetsz meg!
A kész kontenteket sokoldalúan felhasználhatod – feltöltheted a weboldaladra, a YouTube csatornádra, megoszthatod a közösségi média felületeiden, belinkelheted őket szövegekbe, de akár e-mailben is kiküldheted bárkinek.
Videó készítéshez (cégbemutató, image, rendezvény, termékbemutató, szakértői interjú) – Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Podcast indítás
A podcast az elmúlt évek egyik legnagyobb médiafogyasztási trendje, s ez az online audio szolgáltatás, melyet a rádió utódjának is neveznek, majdnem olyan népszerű, mint a videó.
Előre rögzített, tematikus hanganyagokat (podcast epizódokat) bármikor hallgathatunk – akár utazás vagy kutyasétáltatás közben, de házimunkát végezve is szórakoztathatjuk magunkat egy jó podcasttel, s rengeteg hasznos és értékes információhoz juthatunk hozzá ilyen módon.
Mivel akár a mobiltelefonunkra is letölthetjük az epizódokat, offline is hallgathatjuk őket.
Maga a podcast kifejezés a következő szóösszetételből alakult ki: Portable On Demand (=hordozható igény szerint) és az angol broadCAST szóból, ami pedig műsorközvetítést, adást jelent.
Egy felmérés szerint 2020-ban Magyarországon az internetezőknek a 12%-a (kb. 800 ezer fő) hallgatott heti rendszerességgel podcastet. Ez a szám feltehetően azóta tovább emelkedett.
Egy 2022 tavaszi felmérés alapján kb. 2 millió podcast csatorna működik világszerte és 48 millió adás (epizód) érhető el. A podcast iparág éves bevétele pedig meghaladja az 1 milliárd dollárt, és várhatóan 2025-re eléri az 25 milliárd dollárt!
Tehát, akár a vállalkozás indítás elején jársz, akár már működő céged van, és szeretnéd elérni a célcsoportodat, ezt a szuper lehetőséget semmiképpen se hagyd ki!
Amennyiben belevágnál a podcast készítésbe
- válassz megfelelő témát (amely téged és a célcsoportodat is érdekel)
- hozd létre a saját podcast márkádat (egységes arculattal)
- gondoskodj a szükséges technikai felszerelésről és az ideális körülményekről (stúdió vagy megfelelően hangszigetelt, jó akusztikával rendelkező helyiség, mikrofon + állvány, hangkártya, pop filter, kábelek és hangelnyelő szivacsok)
- tanulj meg természetesen, őszintén és szórakoztató módon előadni (ez majd némi gyakorlattal csiszolódni fog)
- határozd meg azokat a csatornákat, fórumokat, ahol hírt adsz az epizódok megjelenéséről!
Podcast stúdióra van szükséged? Nézz körül nálunk:
Podcast stúdió foglaláshoz kattints ide: https://dlxmedia.hu/podcast-studio-berles/
Podcast indításán gondolkozol? Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Sajtómegjelenések a vállalkozás indítás során
A sajtómegjelenések, PR cikkek sokat segítenek abban, hogy a célközönség látókörébe kerülj, és formálni tudd a rólad kialakult képet – lehetőleg pozitív irányba!
A hírnév minden vállalat számára kulcsfontosságú, ezért érdemes a sajtómegjelenésekre nagy hangsúlyt fektetni, s tudatosan keresni a megjelenési lehetőségeket.
Fontos tudni, hogy a média számára mindig a „jó sztori” a lényeg, amely az olvasó érdeklődésére is jó eséllyel számot tart majd.
Bár sajtómegjelenést úgy is lehet generálni (ha ügyes vagy, és elég érdekes tudsz lenni), hogy a social media felületeden közzéteszel egy posztot, amelyre a sajtó munkatársai felkapják a fejüket.
Ha azonban biztosra akarsz menni, jó, ha szakemberekre bízod a dolgot, akik segítenek a megfelelő sajtókapcsolatok kialakításában s a kommunikáció megtervezésében (adott esetben a komplett PR cikk vagy sajtóközlemény megírásában is).
Fontos azonban, hogy mindig legyen konkrét célja a sajtómegjelenésednek. Ez lehet a vállalati image növelése, szakértői márkaépítés, edukáció, látogatók vonzása a weboldalra – és még folytathatnánk hosszan a felsorolást.
Cikkünk a Forbes magazinban:
A cikkeket színesítheted vizuális tartalmakkal (képekkel vagy infografikákkal), és elhelyezhetsz bennük cselekvésre ösztönzést is (call to action). De a legfontosabb, hogy minőségi, releváns tartalmat hozz létre, amely érdekes és hasznos lesz az olvasók számára!
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Egyéb marketing eszközök vállalkozás indításhoz
Stock fotó oldalak
Ha belevágsz a tartalomgyártásba, és komolyabb online jelenlétet tervezel a vállalkozás indítás során, szükséged lesz profi, legálisan használható képekre és vizuális anyagokra. Ezeket legegyszerűbben stock fotó oldalakról szerezheted be.
Az ilyen felületeken található fotók megfelelnek a technikai elvárásoknak, így azonnal felhasználhatod azokat illusztrációként – akár a honlapodon, akár a social media posztjaidhoz, vagy bármilyen más csatornán megosztott tartalmakhoz.
A legkedveltebb stock fotó oldalak a következők:
- Pexels
- Pixabay
- Unplash.
Védjegy, mint marketing eszköz
A védjegy egy olyan vizuális vagy auditív jelzés, amely a termékeket és szolgáltatásokat segít beazonosítani a vásárlók számára, illetve bejelentőjének kizárólagos jogi védelmet biztosít.
Egyúttal garanciális funkcióval is rendelkezik, hiszen a fogyasztók a különféle védjegyekhez (és márkákhoz) eltérő minőségeket társítanak.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az oltalom alá kerülő termékek márkaértéke nő a védjegy megszerzésével, amely pedig hosszabb távon a vevőszám emelkedéséhez, vagyis magasabb profithoz vezet.
A védjegy segít a cégnek (és a vásárlóknak) abban, hogy az eredeti termékek elkülöníthetők legyenek a hamisítványoktól.
Vállalkozás indítás – összegzés
Ha tehát vállalkozás indítás előtt állsz, vagy már van egy működő vállalkozásod, amelyet sikeresebbé szeretnél tenni, érdemes tudatosan használnod a különféle marketingeszközöket.
Az alap szintű eszközök megkerülhetetlenek, ha azt szeretnéd, hogy a céged nyereséges legyen, azonban, ha igazán ki akarsz tűnni a tömegből, és valódi sikereket szeretnél elkönyvelni, akkor a haladó szintű megoldásokat érdemes alkalmaznod.
Akármelyik szinten mozogsz jelenleg, sokat segíthet egy online marketing ügynökség, akik leveszik a válladról ezeket a terheket, és profi szinten alkalmazzák a bemutatott eszközöket.
Ha segítségre van szükséged, vedd fel velünk a kapcsolatot!
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Photo by Dayne Topkin // Unsplash