A védjegy fogalmával szinte mindenki találkozott már, azonban azt kevesen tudják, hogy miként képes marketing eszközként funkcionálni, s hogy milyen jelentőséggel bír a vállalkozások számára. Ebben a cikkben arról lesz szó, hogy milyen előnyökkel jár a cégek számára, ha oltalom alá helyeztetik szellemi tulajdonaikat.
Mit jelent a védjegy, melyek a legfontosabb funkciói?
A védjegy egy árukat, illetve szolgáltatásokat megkülönböztető, vizuális vagy auditív jelzés, amely bejelentőjének kizárólagos jogi védelmet biztosít a jogszabályban meghatározott feltételek teljesítése esetén.
Lehetővé teszi az eladó számára, hogy ilyen módon megvédje a termékeit a versenytársak általi használattól és/vagy a visszaéléstől.
A vásárlókat pedig segíti abban, hogy be tudják azonosítani a termékeket, s el tudják különíteni más gyártók áruitól, ugyanakkor „garanciális” funkcióval is rendelkezik, hiszen a különféle védjegyekhez (és a márkákhoz) különböző minőséget társítanak.
A védjegy lehet egy betű, egy szó, egy szám, alakzat, de akár szín, hang vagy egy multimédiás elem is.
Bővebben a védjegy előnyeiről
Kevesen tudják, milyen előnyökkel jár egy cég számára, ha használhatja a ©, a ® vagy a ™ jelzéseket, ami Magyarországon (többnyire) nem kötelező jellegű.
Íme, a védjegy legfontosabb előnyei
Kommunikációs funkció
Ezek a jelzések hatékony kommunikációs eszközt jelentenek. Képesek üzenetet közvetíteni a cégről, a márkáról vagy a termékről. Ráadásul, ha nem egy szót, hanem például egy színt vagy alakzatot használunk (pl. Nike „pipa”), az világszerte, nyelvtől és betűkészlettől függetlenül felismerhetővé válik.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Védi a márkát
Egy erős márka létrehozása kulcsfontosságú az üzleti sikerhez. Ugyanilyen fontos a márka védelme is. Ennek ellenére sok kisvállalkozás figyelmen kívül hagyja a márka megszerzésének első fontos lépését: a szellemi tulajdon levédését.
Márkaépítési szempontból pl. a következők védhetők le: a logók, a nevek, a szlogenek és a csomagolás. Ezek az eszközök azonban csak akkor kaphatnak védjegyet, ha megfelelnek bizonyos feltételeknek. Külön-külön vagy egymással kombinálva is fontos részét képezhetik egy cég marketing stratégiájának.
Annak érdekében, hogy ezeket az elemeket más cégek ne alkalmazhassák, illetve ne élhessenek vissza velük, érdemes oltalom alá helyeztetni őket, ami monopoljogot ad a tulajdonosnak a használatra.
Növeli a márkaértéket és a márkahűséget
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az oltalom alá kerülő termékek márkaértéke nő a védjegy megszerzésével, amely közvetve a vevőszám emelkedéséhez, s ezáltal magasabb profithoz vezet.
A vásárlók csaknem háromnegyede elutasító a hamisítványokkal szemben, alacsonyabb minőséget társít hozzájuk, s inkább az eredeti termékeket preferálja.
A tudatos vásárlók nagy része azzal is tisztában van, hogy az utánzatok megvásárlásával árt az eredeti terméket forgalmazó vállalatnak.
A védjegy segít a cégnek (és a vásárlóknak) abban, hogy az eredeti termékek elkülöníthetők legyenek a hamisítványoktól.
A védjegyhez magas minőséget társítunk
Ez igaz a vásárlókra és a befektetőkre egyaránt. A védjegyhez nemcsak egyediséget és különlegességet, de kiváló minőséget is társítunk, így a levédett termékek vonzóbbak lehetnek mind a vásárlók, mind a befektetők számára.
Ráadásul azok a cégek, amelyek gondoskodnak szellemi tulajdonuk védelméről, támogatásokban és adókedvezményben is részesülnek.
A védjegy érték, mely pénzzé tehető
A védjegyekre úgy is gondolhatunk, mint vagyontárgyakra, amelyek megvásárolhatók, eladhatók, licencbe adhatók (bérelhetők vagy lízingelhetők), vagy biztosítékként használhatók fel, hogy hitelt biztosítsanak a vállalkozás növekedéséhez.
Az Employer branding eszköze is lehet
A védjegyek segíthetik a munkáltatói márkaépítést, ugyanis azok a cégek, amelyek egyedi, kiváló minőségű termékekkel vagy szolgáltatásokkal rendelkeznek, pozitív érzéseket kelthetnek az emberekben akkor is, ha nem vásárlóként vagy ügyfélként, hanem munkavállalóként találkoznak az adott céggel.
A védjegyek – és az erős márkák – vonzóbbá teszik a cég munkalehetőségeit, és segítik a már meglévő alkalmazottak megtartását, a kötődés és a lojalitás kialakítását.
Érdemes tehát a védjegyekre marketing eszközként is gondolni, s kihasználni a cikkben bemutatott funkciókat és előnyöket üzleti céljaink elérése érdekében.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
borítókép: dlxmedia.hu // Unsplash