Aligha van olyan cég, amelynek vezetőit ne érdekelné, hogy mi újság van a konkurencia háza táján, mivel rukkolnak éppen elő, hogyan kommunikálnak a célcsoporttal stb. A versenytárs-elemzés a piacelemzés fontos részét képezi, és nélkülözhetetlen egy jól működő üzleti terv, illetve a marketing stratégia létrehozásához, hiszen ahhoz, hogy lekörözhesd a konkurenciát, fontos tudnod, hogy éppen hol tartanak. Ebben a bejegyzésben elmondjuk, milyen esetekben és miért szükséges versenytárs-elemzést végezni.
Mit jelent a versenytárs-elemzés?
A piacelemzés azt a célt szolgálja, hogy egy cég azonosítani és elemezni tudja az összes releváns tényezőt, amely valamilyen módon hatással van a célpiacára.
Ennek fontos része a versenytárs-elemzés is, amely elsősorban a konkurencia termékeinek, szolgáltatásainak, marketing stratégiájának, a piacon elfoglalt pozíciójának, erősségeinek és gyengeségeinek, valamint a vásárlóinak megfigyelését és elemzését jelenti.
Kik a versenytársak?
Konkurencia alatt azokat a piaci szereplőket értjük, akikkel ugyanazért a célért, ugyanannak a célcsoportnak a megnyeréséért versenyeztek, és nagyjából ugyanazt a piaci rést kívánjátok betömni.
Fontos konkrétan is tudni, hogy melyek azok a cégek, amelyek ugyanazon célszegmens ugyanazon problémáit hivatottak megoldani, mint a Te vállalatod, hiszen ahhoz, hogy lekörözd őket, minél pontosabb képet kell kapnod róluk.
Ha például pékséget akarsz nyitni (vagy már működteted) Békéscsabán, tudnod kell, hogy a városban milyen más pékségek vannak, milyen pékárukat és egyéb élelmiszereket értékesítenek (és milyen áron)…
mik a versenytársak erősségei, gyengeségei, mi az, ami esetleg hiányzik az ő kínálatukból, vagy hogy melyek a legnépszerűbb termékeik.
De megfigyelheted az akcióikat, a kommunikációjukat, a tartalomstratégiájukat, egyszóval minden olyan eszközüket, amelyet üzleti céljaik elérése érdekében alkalmaznak (erről később részletesebben is szó lesz).
Ha segítségre van szükséged a marketing stratégiában, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Mikor érdemes versenytárs-elemzést végezni?
Mielőtt belépsz a piacra
XY megnyitja vadiúj konditermét Budapest egyik kerületében, egy közkedvelt lakótelep közelében. Hónapokig próbál a piacon maradni, de nem tud, mert mondjuk
- van már egy vagy több konditerem a lakótelep közelében, és nincs igény még egyre (minél több a versenytárs, annál kevesebb esélyed van, hogy a vásárlók téged választanak),
- a környékben található edzőtermek jóval olcsóbbak, esetleg sokkal nagyobb gépparkkal, többféle mozgáslehetőséggel csábítják magukhoz a vendégeiket.
Ha XY végzett volna a piacra lépés előtt versenytárs-elemzést, akkor valószínűleg vagy egy másik környéket szemelt volna ki, ahol nincs konkurencia, vagy van, de kedvező árakkal és megfelelő szolgáltatáspalettával és árakkal le tudta volna őket körözni.
A konkurencia felmérésével tehát következtethetsz arra, hogy mekkora fizetőképes keresletre lehet számítani az adott szolgáltatás vagy termék kapcsán, illetve mérlegelheted azt is, hogy tudsz-e az adott területen valami egyedit, különlegest nyújtani, amivel meggyőződ a potenciális fogyasztókat arról, hogy a versenytársak helyett téged válasszanak.
Egy új cég indításakor az árszabásnál is meghatározók lehetnek a versenytárs-elemzés során szerzett információk, és a stratégiád számos más elemét is befolyásolhatja az, hogy mit látsz a konkurenciánál.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Új termék vagy szolgáltatás bevezetésekor
Ha már rövidebb vagy hosszabb ideje jelen vagy a piacon, és új termékkel vagy szolgáltatással szeretnél előállni, szintén fontos, hogy felmérd a konkurencia kínálatát, beleértve a helyettesítő termékeket is.
Emellett célszerű a termék- vagy szolgáltatáspaletta mellett megvizsgálni a sales és marketing tevékenységüket is, illetve tájékozódni az adott termékek vagy szolgáltatások népszerűségét illetően.
Az internet és az online jelenlét számos lehetőséget kínál arra, hogy megnézd, milyen visszajelzések vannak az egyes árucikkekről vagy szolgáltatásokról.
Mit és miért preferálnak a fogyasztók, milyen előnyöket emelnek ki, milyen gyengeségeket fogalmaznak meg a versenytársaknál? – Ezek az információk mind segíteni fogják a munkádat.
Ha segítségre van szükséged új termék, vagy szolgáltatás bevezetésben, marketing stratégiában, regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Toborzásnál
Ha a csapatodat szeretnéd bővíteni, de nem, vagy csak nagy nehézségek árán tudod betölteni a nyitott pozíciókat, akkor is érdemes megfigyelni a versenytársak employer brandinghez kapcsolódó tevékenységeit, hiszen nem csupán a potenciális vásárlókért folyik köztetek a versengés, hanem a kiváló munkatársakért is.
Nézd meg, milyen munkáltatói értékígéretet fogalmaz meg a konkurencia, hogy a jelentkezőket a céghez csábítsa, vagy hogy milyen eszközökkel biztosítja a meglévő kollégák hosszú távú elköteleződését és lojalitását!
A hirdetéseiket és a toborzási csatornáikat is megnézheted, hogy tudd, hol találnak rá mások a legjobb munkaerőkre, illetve milyen eszközökkel keltik fel az álláskeresők érdeklődését.
A marketing stratégia megtervezése előtt
A marketing stratégia megtervezése során át kell gondolnod, hogy a sokféle marketing eszköz közül melyek lehetnek számodra a leghatékonyabbak, amelyek hozzásegítenek üzleti céljaid eléréséhez.
Fontos kiindulópont lehet ehhez a versenytársak marketing tevékenységének megfigyelése.
Az is hasznos információ lehet, hogy milyen csatornákat és eszközöket használnak, de akár az is, hogy melyeket nem, hiszen elképzelhető, hogy pont ott fogsz tudni elérni potenciális vásárlókat, ahova a konkurencia még nem tette be a lábát.
De megnézheted azt is, milyen keresőoptimalizálási tevékenységet folytatnak, alkalmaznak-e PPC-t, milyen linképítési stratégiájuk van, vagy hogy milyen kontenttípusok bukkannak fel leginkább a tartalommarketingükben.
Itt is érdemes a vásárlói vagy követői visszajelzéseket is megfigyelni, hogy megtudd, mely tartalmaik a legnépszerűbbek, amelyek szinte felrobbantják a netet, illetve mi az, amire alig érkezik reakció.
A versenytárs-elemzés és az annak eredményeire épülő üzleti terv, illetve a marketing stratégia létrehozása rendkívül komplex feladat, és ha valóban győztesként akarsz kikerülni a vásárlókért folytatott versengésből, akkor fontos, hogy minden marketing eszközt professzionális szinten alkalmazz.
Ebben tud segíteni egy online marketing ügynökség, akik akár teljes egészében leveszik a válladról ezeket a terheket, és profi minőségben valósítják meg a terveidet és az elképzeléseidet.
Ha úgy érzed, segítségre van szükséged, vedd fel felünk a kapcsolatot, és kérj időpontot az első, ingyenes konzultációra!
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
borítókép: GR Stocks // Unsplash