2023 júliusában a Universal Analytics (UA) rendszerét felváltja a Google Analytics 4 (GA4), és a korábbi jól ismert változat végleg megszűnik. Bár a UA elérhető lesz a felhasználók számára a következő bő egy évben is, weboldal tulajdonosként érdemes a váltásra időben felkészülnöd, mert legkésőbb az említett dátumig mindenkinek be kell állítania és használatba kell vennie a GA4-et.
Ezeket a változásokat hozza a Google Analytics 4
A Google Analytics 4 paradigmaváltást is jelent majd az elődjéhez képest, és kétségkívül betekintést ad a Google-analitika jövőjébe. De vajon hogyan tudsz felkészülni a váltásra azon túl, hogy beleveted magad a dolgok sűrűjébe? Nos, a leginkább úgy, ha megismered a legalapvetőbb változásokat.
Ebben a bejegyzésünkben igyekszünk összeszedni a legfontosabb eltéréseket és választ adni arra, hogy miért érdemes már most frissítened a Google Analytics 4-re.
A GA4 átfogó felhasználói elemzésre készült, és ezzel sikerült egy lépéssel közelebb kerülnie ahhoz, hogy megnyerje magának a weboldal tulajdonosok, mint végfelhasználók tetszését, és megelőzze a hasonló platformokra való átpártolást.
Miért fontos GA4 bevezetése? Nézzük most ezek közül a legfontosabbakat:
Mobileszközök és alkalmazások lekövetése
A felhasználók többsége ma már leginkább mobilon gyűjt információt az őt érdeklő témákról, ott néz utána a lehetőségeinek ha házat épít, magánrendelést keres, vagy éppen közvetlenül a termelőtől akar biozöldséget venni. Ezért fontos, hogy az építőipari vállalkozások vagy akár a fogászatok olyan weboldallal rendelkezzenek, amelyek mobiltelefonon is átláthatóak és minden funkciójuk működik. Ehhez viszont a mobileszközök lehető legpontosabb lekövetése is fontos.
A mobileszközök és applikációk lekövetése elég körülményes feladat a Universal Analytics felhasználók számára.
A különböző technológiák miatt eddig egy másik verziót kellett használnunk ahhoz, hogy kinyerjük az adatokat a mobil applikációkat használókról. (Google Analytics App, Firebase Analytics, Google Analytics Firebase-hez).
A Google Analytics 4 -et már eleve úgy tervezték, hogy a webes adatfolyamok mellett az alkalmazások és a mobiladatok mérésére is alkalmas legyen. A mobilok esetében azonban fontos különbséget tenni a natív mobilalkalmazások (azon alkalmazások melyek alapvetően Android, vagy iOS operációs rendszerre készültek) és a mobileszközökön a böngészőkben futó weboldalak között.
Az alkalmazások fejlesztése érdekében ajánlott megfontolni az automatikusan begyűjtött események konverzióként való megjelölését is.
Amennyiben vannak olyan konkrét műveletek, amelyeket a látogatóknak végre kell hajtaniuk a weboldalon vagy az applikációban, mint például egy űrlap kitöltése, vagy hírlevél-feliratkozás, úgy a GA4 platformok közötti mérési lehetőségei biztosítják a következetes és átfogó jelentéseket.
Különböző mérési modellek
Az egyik legelemibb különbség a két rendszer között az általuk használt mérési modell. A Universal Analytics mérési modellje az oldalmegtekintések alatt zajló munkamenetekre fókuszál, amely több interakciót is tartalmazhat. Míg a GA4-nél minden interakció eseményként rögzíthető, tehát esemény- és paraméteralapú mérési modellt használ.
Ahhoz, hogy egységesítsék ezeket a különböző adatgyűjtési módszereket, illetve adatokat, amelyek eltérő eszközökről érkeznek, teljesen újra kellett gondolniuk a Google Analytics működését, mivel a mobilalkalmazásokból begyűjtött adatok eltérnek a weboldalaktól begyűjtött adatoktól. Szóval, a megújult felületen megszabadultak az oldalmegtekintésektől, tranzakcióktól és más interakcióktól és egy koncepció alá rendezték ezeknek az elemzését, melyek az események – vagyis „events” – nevet kapták a GA4-ben.
Az eventek tulajdonképpen a fentiek közül bármelyik interakciót jelenthetik. Akár el is nevezhetjük őket annak megfelelően, hogy milyen munkamenetet takarnak, hogy könnyebben eligazodjunk közöttük. Az eventek paraméterezhetőek (maximum 25 paraméter adható hozzájuk), olyan extra információkkal láthatjuk el őket, melyek még specifikusabban leírják a típusukat. (A Universal Analyticsben ezek dimenzió néven futnak.)
Az eseményekhez párosított tulajdonságok több eventnél is használhatóak, és elég egyszer regisztrálni őket. Ezek, ha előfordulnak más eventeknél is, hasznos információt nyerhetünk ki belőlük azáltal, hogy könnyedén össze tudjuk hasonlítani őket.
Hosszútávon ez sokkal átláthatóbbá és könnyebben kezelhetővé teszi a begyűjtött adatok elemzését, de egyben azt is jelenti, hogy a Google Analytics 4 több átgondolást igényel, vagyis a megfelelő tervezés kulcsfontosságú a sikeres használat érdekében.
Megújult jelentési nézetek a Google Analytics 4-ben
Az egyik legfőbb kérdés az, hogy a rendelkezésre álló információkból, hogyan tudjuk kiszűrni a számunkra leglényegesebb adatokat. A Universal Analytics elég széles skálán kínál riportokat arra, hogy megválaszolja a kérdéseinket látogatóink szokásait illetően.
Ezzel szemben a Google Analytics 4 nem használ különböző nézeteket, hanem egyetlen jelentési nézetbe áll rendelkezésünkre az adatfolyam (Analysis Hub), melyhez különböző adatszűrőket állíthatunk be. (Ha először állítunk be egy ilyen szűrőt, használjuk a tesztelés módot, mert később már nem tudjuk visszaállítani az eredeti adatokat.) Ez nagy változás, hiszen az új rendszer úgy épül fel, hogy lehetőséget kínál arra, hogy minél inkább személyre szabhassuk az igényeinknek megfelelően.
A Google Analytics 4-ből természetesen van lehetőségünk kinyerni az adatokat és különböző grafikonokat készíthetünk belőlük a Google Data Studioban, hogy az eredményeket minél jobban szemléltethessük.
Szemléletváltás
Ezzel a paradigmaváltással a Google-analitika szintet lépett és gyakorlatilag egy teljesen megújult eszközt adott a kezünkbe, mely igyekszik alkalmazkodni a dinamikusan változó felhasználói szokásokhoz.
A Google Analytics 4-ben sokkal több lehetőségünk lesz személyre szabni a beállításainkat a preferenciáinknak megfelelően és így jobban tudnak majd érvényesülni a weboldal tulajdonosok egyedi szempontjai. Ez fogja leginkább szolgálni a vállalkozások érdekeit hosszútávon és ez az, ami leginkább meghatározza a Google-analitika jövőbeli törekvéseit.
Források:
support.google.com
thedrum.com
databox.com
rotamaxima.com
szerző: Böröndi Boglárka, junior marketing menedzser, fws.hu
borítókép: Shiwa ID // Unsplash
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ