Az egyik legújabb trend a munka világában a 4 napos munkahét, amellyel kapcsolatban Európa-szerte folynak a kísérletek és kutatások, és amely jelentősen megosztja a közvéleményt mind munkaadói, mind munkáltatói oldalról. Több országban már sikeresen alkalmazzák a 4 napos munkahetet, míg máshol a tesztelés fázisában van az új munkaidő-modell. Miért kavar ekkora port a kezdeményezés, és hogyan lehet előnyös egy cég számára a csökkentett munkaidő? Ebben a cikkben erre a kérdésre adunk választ.
Aligha létezik olyan munkavállaló, akit nem lelkesít a hosszú hétvége és az ünnepek alatti hosszabb pihenő gondolata, amikor több idő jut a családra, az otthoni elfoglaltságokra és a kikapcsolódásra. Képzeld el, hogy minden munkahetet egy háromnapos, „hosszú hétvége” zár! Jól hangzik, ugye?
Kevésbé tűnhet evidenciának, de ez a munkarend akkor is előnyös lehet számodra, ha a munkaadói oldalt erősíted!
Egyre kevesebbet dolgozunk?
A tendencia egyáltalán nem nevezhető újnak, hiszen az Our World in Data felmérése szerint a vizsgált országokban a munkával töltött idő már a 2000-es évek elején (2000 és 2010 között) jelentősen elkezdett csökkenni.
Ez nem annyira meglepő, ha figyelembe vesszük a folyamatos technológiai fejlődés és a robotika nyújtotta lehetőségeket, amelyek jelentős terheket vesznek le az emberek válláról, illetve lerövidítenek számos munkafolyamatot.
Az elmúlt 1-1,5 évtized gazdasági és munkaerő-piaci változásai arra ösztönözték a munkáltatókat, hogy fordítsanak nagyobb figyelmet a dolgozói jólét biztosítására, amelynek egyik fő összetevője a munka-magánélet egyensúlyának megtartása, illetve az általában túlterheltségből adódó kiégési folyamatok megelőzése.
Ezzel összhangban ma már egyre több részmunkaidős álláshirdetést lehet megpályázni, és egyre inkább elterjed a home office és a digitális nomád életforma. (A rugalmas, otthonról történő munkavégzés és a távmunka iránti igény erősödéséhez a Covid-19 járvány is nagymértékben hozzájárult.)
A cégek egyre inkább felismerik, hogy a motivált, kiegyensúlyozott munkavállalók egységnyi idő alatt hatékonyabban végzik el feladataikat, kreatívabbak, pozitívabb a hozzáállásuk, és jobb problémamegoldó képességgel rendelkeznek, mint a folyamatosan túlórázó, kiégés szélén álló, „kizsigerelt” kollégák.
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Mit jelent a 4 napos munkahét?
Öt helyett csupán négy napot dolgozni ugyanazért a fizetésért és juttatási csomagért – ez Magyarországon egyelőre utópiának tűnik, habár több cég, köztük a Libri és a Magyar Telekom Zrt. is bevezette már tesztelés céljából az új munkaidő-modellt.
Sokan a 4 napos munkahét legfőbb előnyeként a fenntarthatóságot, a dolgozói jólét és a hatékonyság növekedését említik, és olyan külföldi országokat hoznak fel példaként, mint Izland, ahol mára a lakosság 90%-a csökkentett munkaidőben dolgozik.
Az is tény azonban, hogy sok országban egyelőre megvalósíthatatlannak tartják azt, hogy a teljesítmény visszaesése nélkül csökkenteni tudják egy cég teljes dolgozói állományának a munkaidejét.
kapcsolódó: Egy marketing gyakornok „naplója”
Mit tehetsz cégként folyamataid optimalizálása érdekében?
Ha még nem készültél fel a 4 napos munkahétre, akkor sincs minden veszve, így is sokat tehetsz azért, hogy kihozd a csapatodból a maximumot!
Ez azonban nem a kizsigerelést és a kollégák túlterhelését jelenti, hanem épp ellenkezőleg: arra érdemes törekedned, hogy a munkatársaid jól érezzék magukat a cégednél, meg tudják őrizni a munka és a magánélet egyensúlyát, és a monitor előtt töltött idő helyett az elvégzett feladatokon, vagyis a hatékonyságon legyen a hangsúly.
Már pusztán ezzel a szemléletváltással is érezhetően javulhat a munkahelyi légkör és a kollégák teljesítménye és munkakedve, azonban, ha ki akarod maxolni a lehetőségeket, alkalmazz minél több eszközt az employer branding, azaz a munkáltatói márkaépítés eszközpalettájáról!
Például fogalmazz meg munkáltatói értékígéretet meglévő csapatod pozitív visszajelzései alapján, és ezt építsd be a kommunikációdba!
Érdekel bővebben a munkáltatói márkaépítés? Regisztrálj egy díjmentes konzultációra:
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
Munkáltatói márkaépítés
Használj cégbemutató és rendezvény videókat, image filmeket annak érdekében, hogy munkáltatóként szimpatikussá válj az álláskeresők számára, és erősítsd a munkatársaid kötődését és lojalitását, hogy hosszú távon is a kollégáid maradjanak!
Jelen körülmények között érdemes külön kiemelni a válsághelyzetben történő vállalati kommunikáció fontosságát is, hiszen a különféle gazdasági és politikai történések csaknem mindenkiben némi bizonytalanságot ébresztenek.
Ezt ellensúlyozni tudod, ha átláthatóvá teszed a folyamataidat, és gondot fordítasz a csapatod folyamatos tájékoztatására, amely segít abban, hogy megőrizd a biztonságérzetüket, és hosszú időre elnyerd a bizalmukat.
Ha tanácsadásra lenne szükséged employer branding vagy egyéb, marketinges témában, esetleg profi videókat vetnél be a munkáltatói vagy a céges márkád erősítése érdekében, vedd fel velünk a kapcsolatot!
DÍJMENTES KONZULTÁCIÓ
DLX MEDIA tartalommarketing szolgáltatásaink eredményorientált cégeknek:
Kapcsolódó:
forrás: https://ourworldindata.org/grapher/time-spent-in-employment
borítókép: Peggy Anke // Unsplash